Honda se na českém trhu prosadila s poloterénním vozem CR-V, který se pravidelně umisťuje mezi nejprodávanějšími SUV střední třídy. Teď se pokusí úspěch zopakovat i s menším modelem HR-V, jehož prodej startuje 21. září. S předstihem jsme ho otestovali v Rakousku.
HR-V není pro automobilové znalce neznámým pojmem. Vůz s tímto označením se v Evropě prodával mezi roky 1999 a 2006. Velkou díru do starého kontinentu ale neudělal. Prodalo se ho tu jen o něco málo víc než 110 tisíc kusů.
Novinka se snaží kombinovat prvky SUV s kupé, což na první pohled prozrazuje sklonem zadní části karoserie a nepřiznanými klikami zadních dveří. Zároveň to však má nepříznivý dopad na prostornost ve druhé řadě sedadel, kam se po napřímení pohodlně usadí jen cestující s výškou asi do 175 centimetrů.
Zato zavazadlový prostor a variabilita interiéru, to jsou místa, kde se nové HR-V může měřit i se Škodou Yeti, která je asi nepraktičtějším SUV nižší střední třídy na trhu. Díky přesunutí nádrže pod přední sedadla je kufr opravdu hluboký.
Další zavazadla se dají převážet na zadních sedadlech. Ta se totiž nejen sklápí a zajíždějí do podlahy, ale jejich sedáky můžete také "přilípnout" k opěradlům a na uvolněném místě převážet třeba bicykl bez předního kola. Koncept označený jako "Magic Seats" patří mezi poznávací znamení většiny vozů Honda.
Zájemci o novou Hondu HR-V si mohou vybírat mezi jedním benzinovým a jedním naftovým motorem. Zkoušeli jsme patnáctistovku, které chutná natural, a to jak s manuálním řazením, tak s automatickou převodovkou CVT bez klasických stupňů, s takzvaným plynule měnitelným převodem.
Právě verze s automatem je v současnosti podle papírových parametrů nejúspornějším benzinovým SUV nižší střední třídy na trhu. Má se spokojit s pouhými 5,2 litru naturalu na každých sto kilometrů. V okolí Vídně se nám této hodnoty nepodařilo docílit ani při plynulé jízdě devadesátkou.
Automat libující si v nízkých otáčkách byl však na testovacím okruhu o více než půl litru úspornější než provedení s manuální převodovkou. Dostali jsme se s ním pod sedm litrů. Stinnou stránkou benzinového motoru byla jeho uřvanost ve vyšších otáčkách a neochota ke zrychlování v těch středních.
Naopak jízdní vlastnosti Hondy HR-V patří při porovnání s konkurenty k tomu lepšímu. Líbil se nám jak nabízený komfort, tak agilita v zatáčkách. Další zážitky z testování Hondy HR-V si můžete přečíst v podrobné recenzi na portálu www.vybermiauto.cz.
Zájemci o pohon všech kol ale musejí jinam. U Hondy HR-V se síla přenáší pouze na přední nápravu, což není mezi SUV nižší střední třídy úplně běžné.
Cenová politika Hondy je u modelu HR-V dost sebevědomá. První cena 469 900 korun je téměř dvojnásobná proti podobně velké Dacii Duster a o devadesát tisíc vyšší než u nejlevnější Škody Yeti. Už základní provedení se však dá označit za velmi dobře vybavené SUV nižší střední třídy.
Porovnání nejlevnější Hondy CR-V s podobně vybavenými vozy Suzuki S-Cross a Škoda Yeti si prohlédněte zde.