Praha - Na stáří si spoří čtyři pětiny Čechů, kteří měsíčně vydělávají více než 30 tisíc korun hrubého. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti AWD ČR.
"Z výsledků je zřejmé, že bonitní Češi začali více spořit, protože pochopili, že stát se o ně v penzi nepostará," komentuje zjištěná čísla hlavní analytik skupiny Tomáš Rampula.
Nejčastějším způsobem, jak si vytvořit finanční rezervu, zůstává penzijní připojištění, které využívá 86 procent všech střadatelů.
Polovina dotázaných využívá stavební spoření
Stále méně lidé k zajištění na stáří naopak využívají stavební spoření, které ale přesto zůstává druhým nejoblíbenějším produktem. Aktuálně se k němu přihlásilo 49 procent žadatelů.
Důvodem poklesu zájmu je především snížení státních podpor a zpřísnění legislativy. V rámci toho se vláda snaží dosáhnout, aby si lidé zakládali tento produkt pouze pro ten účel, ke kterému má sloužit - na koupi nebo rekonstrukci vlastního bydlení.
Mezi další způsoby, které Češi pro naspoření peněz využívají, patří životní pojištění, vedení spořícího účtu, investičního životního pojištění nebo vkládání prostředků do penzijních fondů.
V souvislosti s chystanou důchodovou reformou se také očekává nárůst zájmu o nové účastnické fondy, předpokládá Rampula.
Pro děti střádá peníze jen každý 25. respondent
Za hlavní důvod spoření označují dotázaní zaměstnanci potřebu vytvořit si dostatečné finanční rezervy, aby se jim v penzi nezměnila životní úroveň. K tomuto motivu se přihlásilo 73 procent respondentů.
Pouze 12 procent lidí spoří s hlavním cílem zhodnotit úspory a jen u čtyři procenta lidí mají úspory proto, aby nahromadili určitý majetek pro své potomky.
"Co je překvapující, že tak málo respondentů jako první důvod uvádí výhodné zhodnocení peněz. O Češích je známo, že sází především na jistoty a oproti obyvatelům západní Evropy se bojí investovat, ale takhle nízké číslo jsme nečekali. Zarážející je také, že prioritou není ani zajištění potomků, " komentuje Rampula.
O něco více než třetina lidí s příjmem nad 30 tisíc Kč využívá k rozhodování o vhodném produktu finančního poradce. Dalších 29 procent dotázaných o něm uvažuje.