V Česku už je celkově bezkontaktní zhruba každá pátá platební karta z celkových 10,2 milionu. Česká spořitelna má celkově vydáno 3,2 milionu karet, necelá třetina z toho má tedy bezkontaktní funkci.
Neroste přitom jen počet samotných karet, ale i výše celkových útrat s nimi. U karet s bezkontaktní funkcí lidé zaplatí v průměru o desetinu více peněz než s "klasickými" kartami (tedy bez bezkontaktní funkce) - alespoň podle statistik České spořitelny.
Karty s bezkontaktní funkcí přitom postupně ty klasické nahradí, alespoň tedy ty nejběžnější. V Česku už novou technologii nabízí deset bank a postupně se přidají i další.
Bezkontaktní je dnes již každý čtvrtý platební terminál - zhruba 20 tisíc z 80 tisíc. Do konce letošního roku by přitom celkový počet terminálů s bezkontaktní funkcí měl vzrůst až o pětinu.
„Díky postupné migraci budou v horizontu dvou až tří let všechny platební karty České spořitelny bezkontaktní. Ty se již dnes používají více než kontaktní karty - mají vyšší celkové objemy transakcí na klienta. Rozdíl v objemech transakcí u obchodníků činí průměrně 9,4 %," říká Miloslav Křečan, ředitel Kartového centra České spořitelny.
Obavy se nepotvrdily
K postupnému nárůstu oblíbenosti bezkontaktních plateb podle Křečana přispěl i fakt, že se lidem nepotvrdily počáteční obavy z nedostatečné bezpečnosti platebních karet s bezkontaktní funkcí. „Za více než rok a půl od zavedení těchto karet jsme evidovali jen pár desítek reklamací na zneužití karty bezkontaktní platbou, přičemž celkové počty reklamací se pohybují v řádech tisíců ročně," upřesňuje.
Bezkontaktní kartu odmítají klienti České spořitelny jen v sedmi procentech případů vydání nových karet. Při automatické výměně na konci platnosti karty odmítnou lidé jen dvě z tisíce vydaných karet.
Od doby, co Česká spořitelna začala na podzim 2011 tyto karty vydávat, uskutečnili klienti bezkontaktními kartami sedm milionů transakcí, v celkovém objemu to bylo zhruba 2,9 miliardy korun. Po počátečním pozvolném růstu, který byl dán především omezenou velikostí akceptační sítě, nyní počet transakcí roste velmi rychle.
„V dubnu 2013 Česká spořitelna poprvé překročila hranici jednoho milionu transakcí za měsíc, v květnu to už bylo téměř 1,7 milionu. Průměrná bezkontaktní transakce činila 414 korun," říká mluvčí banky Helena Matuszná. Pro srovnání: průměrná výše „kontaktní" transakce je 791 Kč a jejich počet za květen dosáhl 10,1 milionu.
Cíl: alespoň dvacet korun ze sta
Bezkontaktní technologie má bankám a karetním společnostem dále pomoci s postupným vytlačováním hotovosti. V minulém roce připadalo v Česku na platbu kartou třináct korun z každé stokoruny utracené u obchodníka. Česká Visa má například za cíl se během několika málo let dostat nad hranici dvacetikoruny - vzorem je situace ve Velké Británii, kde na kartu připadá 30 procent útrat.
Ještě na začátku minulého roku vydávaly karty s bezkontaktní funkcí jen Citibank (od června 2011) a Česká spořitelna (od podzimu 2011). Nyní už je má v nabídce dalších osm bank - Fio, GE Money, mBank, ČSOB, Air Bank, Raiffeisenbank, Komerční banka a Zuno Bank (poslední dvě mají s bezkontaktní funkcí jen kreditní karty).
Podle statistiky Sdružení pro bankovní karty přitom jen v roce 2012 lidé s kartami vydanými tuzemskými bankami utratili 294,3 miliardy korun.
Do 500 korun bez PIN
Pro zákazníky má být bezkontaktní placení rychlejší a má je motivovat k platbě kartou i za drobné nákupy. Stejně jako u standardních plateb kartou neúčtují řetězce lidem v zásadě žádný příplatek - za transakce si banka vybere poplatky přímo od obchodníka, ne od nakupujících.
Bezkontaktní kartu stačí jen přiložit k terminálu, není ji tedy nutné zasouvat ani zadávat PIN. Jednoduché použití však je omezeno jen na platby do 500 korun při každém nákupu, u dražších plateb zůstane povinné zadání PIN. Omezen je také počet transakcí, které půjde uskutečnit bez tohoto ověření v kratším časovém úseku. Pokud je klient vyčerpá, stačí mu jen zadat PIN a limit poběží znovu.