Přehled mezd: Češi si přestali své odměny diktovat, jsou rádi, že vůbec mají práci

Kateřina Hovorková Kateřina Hovorková
Aktualizováno 26. 9. 2020 10:54
Za posledních několik let mzdy meziročně rostly. O sedm osm procent napříč obory. Letos budou muset lidé na taková čísla zapomenout. Zlaté časy přidávání skončily. Budou rádi, když jim šéf ponechá mzdu na loňské úrovni. Podívejte se, jaká je situace v jednotlivých oborech, kde hubne především nabídka benefitů a na jakých pozicích se lidé už museli smířit s nižším příjmem.
Pohled do skladu Euromedia Group, která knihy vydává, distribuuje a prodává v síti prodejen Luxor.
Pohled do skladu Euromedia Group, která knihy vydává, distribuuje a prodává v síti prodejen Luxor. | Foto: Lukáš Bíba

Nákup, logistika, obchod: už nechci být na volné noze

V oblasti nákupu pokračuje stagnace mezd a pandemie přinesla i omezení finančních benefitů, zejména 13. a 14. platů a kvartálních bonusů. Někde poklesly i mzdy. Řada pozic v nákupu se rušila bez náhrady, díky čemuž je nyní na trhu mnoho volných uchazečů. Zároveň se mění nároky zaměstnavatelů - u pracovníků nákupu požadují strategické myšlení a ještě chtějí, aby se uměli dobře prezentovat. 

Jiná situace panuje v oblasti skladů a logistiky, kde je patrný značný nárůst volných pozic i proto, že v některých firmách začíná příprava na vánoční sezonu. I zde však na uchazeče o práci rostou nároky, firmy chtějí chytré a bystré zaměstnance, kteří si umí poradit i s neobvyklými situacemi. 

V oblasti obchodu a marketingu došlo ke krácení benefitů. Nejčastěji se jednalo o snižování příspěvků na volnočasové aktivity. Vzhledem k tomu, že většina mezd na obchodních pozicích je vázána na výkon, který byl v době nouzového stavu a karantény minimální, došlo u těchto pracovníků i ke snížení příjmů.

Na trhu se aktuálně pohybuje větší množství aktivně hledajících kandidátů, kteří jsou ochotni dělat ve svých požadavcích velké ústupky a vzít i místo, které neodpovídá představám. Stejně jako v jiných oborech i zde chtějí lidé větší jistotu, a tak většinou požadují zaměstnanecký poměr. Na volné noze už pracovat nechtějí. V marketingu nastává boom u pozic spojených s e-commerce a sociálními médii.

Příklady výše mezd u vybraných profesí ve třech regionech

Pracovní pozice Praha a Středočeský kraj Brno a Jihomoravský kraj Ostrava a Moravskoslezský kraj
Specialista nákupu 40 až 70 tisíc  40 až 70 tisíc 35 až 50 tisíc
Skladník 25 až 33 tisíc 22 až 30 tisíc 21 až 25 tisíc
Řidič 30 až 35 tisíc 25 až 32 tisíc 22 až 28 tisíc
Prodavač 20 až 30 tisíc 18 až 28 tisíc 20 až 26 tisíc
Specialista telefonického prodeje 25 až 35 tisíc 25 až 35 tisíc 25 až 32 tisíc
Marketingový manažer 60 až 100 tisíc 50 až 80 tisíc 50 až 80 tisíc
Obchodní zástupce 30 až 50 tisíc 30 až 45 tisíc 30 až 40 tisíc
 

Právě se děje

Další zprávy