Praha - Česká národní banka dnes varovala před klamavými praktikami některých společností nabízejících zprostředkování bankovních úvěrů proti zaplacení poplatku.
"Jejich poradci a zprostředkovatelé klientům předkládají veřejně dostupné formuláře či tiskopisy bank a vyvolávají tím dojem, že s bankami úzce spolupracují. Ve skutečnosti ale s nimi nemají žádný smluvní vztah," říká mluvčí ČNB Marek Petruš.
Poradci a zprostředkovatelé po spotřebitelích při zprostředkovávání úvěrů navíc v řadě případů požadují i uzavření penzijního připojištění nebo životního pojištění, údajně aby zvýšili důvěryhodnost žadatele u bank.
"Spotřebitel se následně může dostat do situace, že úvěr nezíská, zaváže se ale k pravidelným měsíčním platbám za jiný produkt, jehož předčasné vypovězení zpravidla vede k významným finančním ztrátám," dodává Petruš.
Česká národní banka proto doporučuje ověřit si u banky, jejíž produkt je nabízen v rámci zprostředkování, zda má s poradcem nebo zprostředkovatelem uzavřenu smlouvu.
Klient by také neměl přistupovat na hrazení poplatků za zprostředkování předem přímo poradci před ověřením jeho vztahu k bance nebo podepisovat takové smlouvy, kterým nerozumí a u kterých neví, jaká rizika z nich plynou.
Společnosti, které s klamavou nabídkou zprostředkování úvěrů spotřebitele oslovují, nicméně podnikají na základě živnostenského povolení a nepodléhají dohledu České národní banky. Dohled nad ochranou spotřebitele vykonává Česká obchodní inspekce.
Čtěte také: Která banka má nejnižší poplatky? Známe levnou čtyřku Chcete půjčku? Stát vás ochrání, rozhodli poslanci Jen jediná banka neklame klienty, kolik zaplatí za úvěr |