Praha - Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení nebylo plošné, ale individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Vyplývá to z ankety mezi tuzemskými pojišťovnami, které podobný růst cen čekají i letos. Povinné ručení poskytuje v Česku 12 pojišťoven.
"ČSOB pojišťovna v roce 2015 navýšila cenu povinného ručení v průměru o pět až deset procent. S navýšením cen počítáme i v tomto roce. Růst nebude nikterak dramatický, bude v řádu jednotek procent a u jednotlivých řidičů se bude lišit, především v závislosti na škodní historii," řekl mluvčí pojišťovny Petr Milata. Důvody jsou stejné jako loni, tedy zejména růst odškodnění ze škod na zdraví. Vliv má i zrušení takzvané úhradové povinnosti, kvůli ní na škody způsobené nepojištěnými vozidly musí přispívat všichni poctiví řidiči, dodal.
Česká pojišťovna ceny povinného ručení v loňském roce zvyšovala v průměru o pět procent. "Ani do budoucna nelze na trhu předpokládat pokles sazeb povinného ručení, spíše naopak. Vzhledem k tvrdému konkurenčnímu boji na trhu pojištění vozidel v minulých letech došlo ke stlačení cen pod rozumnou a dlouhodobě udržitelnou úroveň. Navíc se pojišťovny musí vypořádat s rostoucími náklady v souvislosti s nárůstem škod na zdraví. Proto očekáváme i letos mírně rostoucí tendenci sazeb," uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.
Z prvních vyhodnocení dopadu nového občanského zákoníku na odškodnění podle mluvčího Generali Jiřího Cívky vyplývá, že odškodnění především újmy na zdraví poroste více, než byly původní předpoklady. Lze tedy predikovat, že se tato skutečnost do budoucna promítne do ceny pojistného. Nůžky mezi výší pojistného, které platí rizikový řidič a řidič ohleduplný jezdící bez nehod, se rozevírají ve prospěch těch, kteří jezdí bez nehod, podotkl.
"Jsou velké rozdíly u jednotlivých rizikových skupin. Výrazně více se zdražovalo u mladých řidičů a řidičů bez vyježděných bonusových měsíců. Naopak pro zodpovědné řidiče se snažíme nabízet výhodnou cenu pojištění. Průměrné zdražení za loňský rok činilo asi tři procenta," uvedl vedoucí divize autopojištění Slavia pojišťovny Ladislav Bělina. Pro letošní rok by se průměrné zdražení podle něj nemělo nijak dramaticky měnit.
Také mluvčí Kooperativy Milan Káňa očekává nadále mírný nárůst průměrného pojistného. Nicméně přes zřejmý nárůst v odškodnění újmy na zdraví bude podle něj v důsledku konkurence mezi pojistiteli jen pozvolný.
Uniqa loni zvyšovala pojistné nejprve klientům o pět až šest procent, ale následně ještě posuzovala jejich vývoj škod. Bezproblémovým řidičům zůstalo pojistné touto korekcí na původní úrovni. Naopak zákazníkům se škodami se zvedly ceny za povinné ručení i nad deset procent. "Letos budeme postupovat znovu diferencovaně podle individuálních statistik škod klientů," poznamenala mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.
Vzhledem k dramatickému růstu odškodnění u takzvané újmy na zdraví logicky lze očekávat, že pojišťovny budou muset letos pokračovat ve zvyšování cen, což se týká jak nově sjednávaných smluv, tak těch obnovovaných. Pojišťovny totiž musí ze zákona zajistit, aby byly i do budoucna schopné dostát rostoucím závazkům, které z tohoto pojištění plynou, připomněla mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.
Ceny povinného ručení loni podle předběžných dat České asociace pojišťoven vzrostly v průměru o 30 korun na 2775 korun, tedy o zhruba jedno procento. Pojišťovny na tomto typu pojištění tratí ročně dvě miliardy korun, ekonomická ztráta byla tedy opět asi deset procent ročního pojistného. Průměrné pojistné u povinného ručení přitom kleslo díky konkurenčnímu boji pojišťoven od roku 2007 do roku 2013 zhruba o 30 procent. Teprve v roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat.
Povinné ručení poskytuje 12 pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií.
------------------
Online porovnání: Hledáte dobré havarijní pojištění? >>