Seattle – Samoobslužné technologie při placení v kamenných obchodech ještě zdaleka nestačily připravit o práci všechny pokladní, a už je na světě další novinka, která může proces nakupování proměnit ještě více.
Internetový obchod Amazon v přízemí své nové kancelářské budovy v americkém Seattlu spustil testovací provoz samoobsluhy, v níž nebudou vznikat žádné fronty. Lidé si v ní mohou ukládat zboží z regálů rovnou do tašek a při odchodu nemusí ani zpomalit, natož čekat na placení, protože samoobsluha nemá žádné pokladny.
Klíčem služby nazvané Amazon Go je aplikace pro chytré telefony, která využívá dat ze senzorů a kamer rozmístěných po prodejně. Zákazník se po příchodu do obchodu pomocí aplikace přihlásí a začne nakupovat. Co přesně do tašky vložil a v jakém množství, systém rozpozná automaticky. Dokáže také položku z nákupního seznamu škrtnout, pokud se zákazník rozhodne zboží do regálu vrátit.
Po dokončení nákupu lidé nebudou muset na nic čekat a mohou rovnou odejít. Platbu si obchod strhne automaticky přes platební kartu navázanou na účet v aplikaci. Účtenka se na chytrém telefonu zobrazí v elektronické podobě.
Introducing #AmazonGo, a new kind of store with no lines and no checkout. https://t.co/WMii0bWevi pic.twitter.com/OmZdzobA5F
— Amazon (@amazon) December 5, 2016
Testovací obchod o rozloze 167 metrů čtverečních je zatím otevřený pouze zaměstnancům Amazonu. Kromě základních potravin, jako je chléb nebo mléko, nabízí i hotová jídla k snídani, obědu a večeři. Kuchaři je připravují čerstvá na místě. V nabídce je také produkce místní kuchyně a pekárny. Široké veřejnosti chce firma prodejnu zpřístupnit na začátku příštího roku.
Firma miliardáře Jeffa Bezose tak pokračuje ve snaze rozšířit se z internetu do kamenných prodejen v době, kdy obchodníci volí spíše opačný směr. Loni společnost v Seattlu otevřela svoje vůbec první kamenné knihkupectví. Přitom to byla právě ona, kdo původně přispěl k tomu, že lidé začali ve velkém nakupovat na internetu.