A jak by taková reklamace měla vypadat? "Video Sony jsem si koupil v Německu, kabát od H&M v Londýně - a když zjistím, že mají vadu, využiju celosvětově rozšířené značky a reklamaci vyřídím v české prodejně této firmy." Tak takhle to bohužel nefunguje.
Záruka: společná pravidla
Při nákupu v zemích EU se spotřebitelé mohou spolehnout na celou řadu pravidel, která jsou společná.
Patří k nim například jednotná délka záruční doby: Na nové výrobky máte ve všech zemích záruku 24 měsíců. V prvním půlroce se má za to, že se jedná jednoznačně o vadu, kterou měl výrobek už v okamžiku nákupu, a proto spotřebitel může žádat buď výměnu zboží za jiný výrobek, nebo vrácení peněz.
Pokud se závada objeví později než půl roku od nákupu, může prodejce požadovat důkaz o tom, že vada nevznikla kvůli špatnému používání anebo běžnému opotřebení; takovým důkazem může být odborný znalecký posudek, ani ten ale prodejce nemusí vždy respektovat.
Eurozáruka neexistuje
Co v Evropě nefunguje, je jednotná záruka. Výrobek musíte reklamovat nebo dát do záruční opravy jen v zemi, kde jste si ho pořídili; tam buď u prodejce, nebo ve značkovém servisu. Výjimky z tohoto pravidla jsou jen výjimečné (funguje to například u některých značek automobilů).
Pokud si dáte výrobek v záruce opravit v Česku, může se vám to nevyplatit: servis může chtít opravu proplatit nebo vám zkrátí záruční lhůtu, případně vás o ni zcela připraví (prodejce v cizině totiž může opravu považovat za nezáruční, neodborně provedenou).
Nákupy přes internet: pozor na lhůty
Pokud se rozhodnete nakoupit výrobek přes internet, a to od prodejce z jiné země EU, máte stejnou záruční ochranu jako při podobných nákupech v kamenném obchodě.
A stejně jako v Česku máte k dispozici lhůtu, po kterou můžete bez udání důvodu odstoupit od kupní smlouvy - tedy poslat zboží zpět a žádat vrácení peněz. Přehled těchto lhůt nabízí následující tabulka.
lhůta | země |
7 dní | Slovensko |
7 pracovních dní | Belgie, Francie, Irsko, Litva, Lucembursko, Nizozemí, Rakousko, Španělsko, Velká Británie |
8 pracovních dní | Maďarsko |
10 dní | Polsko |
14 dní | Česko, Dánsko, Estonsko, Finsko, Island, Kypr, Lotyšsko, Německo, Norsko, Portugalsko, Švédsko |
10 pracovních dní | Řecko, Itálie |
15 pracovních dní | Malta |
Jak podávat reklamaci
Pokud už se vám přihodí ona nepříjemná věc a budete muset reklamovat výrobek, zakoupený v cizině, myslete na následující pravidla:
1. Reklamaci můžete vyřizovat osobně, ale také poštou.
2. Nespoléhejte se na to, že je ve všech zemích dán termín pro vyřízení reklamace (u nás je to 30 dní); mnohdy platí tzv. obvyklá lhůta, která bývá 4 až 6 týdnů. Nebude proto na škodu, pokud výslovně uvedete datum, do kdy chcete odpověď na reklamaci.
3. V žádosti byste měli vždy výslovně uvést, jaký má zboží problém a co od reklamace očekáváte (např. oprava, výměna za nový výrobek, vrácení peněz).
4. Žádost nemusíte vždycky psát přímo v jazyce země, kde jste nakupovali (např. v holandštině do Nizozemí, ve švédštině do Švédska); stačí angličtina. Případy, kdy prodejce odmítne reklamaci v tomto jazyce jsou jen výjimečné.
Pomůže síť úřadů
Pokud se setkáte s problémem při reklamaci výrobku, můžete se obrátit na Evropská spotřebitelská centra. Těch existuje celá síť, to české je součástí ministerstva průmyslu a obchodu. Na ESC se můžete obrátit nejen pro obecné rady, ale i se žádostí o konkrétní pomoc třeba právě při reklamaci. Bližší informace najdete na adrese www.mpo.cz/esc.