Praha – Nejvíce domácností v Česku pravidelně nakupuje v řetězci Kaufland. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Incoma GfK. Jako své hlavní nákupní místo uvádí Kaufland 23 procent domácností, což je o tři procenta více než loni.
Na druhém místě zůstává Penny Market, preferuje ho 14 procent domácností. Třetí příčka patří prodejnám Tesco, jehož formáty získaly v součtu 13 procent. Na čtvrtém místě mezi hlavními nákupními místy jsou hypermarkety a supermarkety Albert v součtu s 12 procenty. První pětku uzavírá diskontní řetězec Lidl s devíti procenty.
Za hlavní nákupní místo je považována prodejna, v níž domácnost za posledních šest měsíců utratila největší část svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží (drogerii a kosmetiku).
Pokud jde o formát prodejny, je pro téměř polovinu populace – 47 procent – hlavním nákupním místem hypermarket, tedy Albert, Globus, Interspar, Kaufland nebo Tesco. Druhé místo patří s 24 procenty diskontům (Lidl, Penny Market). V supermarketech (Albert, Billa, Tesco) nejvíce nakupuje 16 procent populace. Menším prodejnám (například sítě COOP, Hruška, Flosman / Flop) dává přednost 13 procent domácností.
Stěžejními důvody pro výběr prodejny jako hlavního nákupního místa jsou – kromě dobré dostupnosti – šíře sortimentu, slevové akce a celková cenová úroveň zboží v prodejně. Průzkum ukázal, že zákazníci hypermarketů kladou nadprůměrný důraz na široký výběr zboží, diskonty zákazníci volí především kvůli celkově příznivé cenové hladině, pro supermarkety se rozhodují hlavně kvůli jejich snadné dostupnosti a u menších prodejen je nadprůměrně často jako důvod návštěvy jmenován ochotný personál a rychlé odbavení.
V průměru nejmladší kmenové zákazníky mají diskonty Lidl a hypermarkety Globus a Tesco. Nejvyšší průměrné příjmy mají domácnosti kmenových zákazníků hypermarketu Globus, s nevelkým odstupem následují kmenoví zákazníci hypermarketů Interspar, Albert a Tesco. Největší podíl kmenových zákazníků s maturitou nebo s vysokoškolským vzděláním má hypermarket Globus a supermarket Billa.