Brno - Původně symbol podnikatelského úspěchu, který přivezl do Česka i čerstvé hokejové mistry světa, se změnil na černou díru na peníze. Řeč je o dvou letounech Boeing 737-300 v barvách Fischer Air, o něž už léta trvá spor a stroje zatím stojí na dráze 22 ruzyňského letiště.
Nová letadla koupil někdejší guru českého cestování Václav Fischer v době svého největšího vzestupu - v roce 1997 - celkem za 70 milionů dolarů. Oficiálně však nepatřila Fischer Air, ale německé leasingové společnosti Aircraftleasing Meier und Fischer, zkráceně AMF, v níž je Fischer většinovým vlastníkem.
Letouny Fischer Air svého času vzlétaly několikrát denně a odvážely Čechy za jejich vysněnou dovolenou. Letět s "Fischerem za sluncem" patřilo v určitých kruzích v druhé polovině devadesátých let k dobrému tónu. Letecká společnost zaměstnávala podle některých údajů stovku stevardů a letušek, čtyřicítku pilotů a technický personál.
Pak přišel rok 2003. Vizionáře Fischera, který zažil v Německu i Česku raketový úspěch, dohnaly dluhy - a exekutoři. Do Fischer Air stejně jako do cestovní kanceláře nesoucí jméno bývalého senátora vstoupila skupina ropného magnáta Karla Komárka a navzdory původním proklamacím Fischer ze "svých" společností odešel a mezi oběma muži se postupem času rozhořely četné soudní spory.
Jeden z původně tří letounů se podařilo v roce 2005 prodat do Polska, později létal v barvách společnosti Centralwings. Zbylé dva létaly pro Fischer Air i pod novým majitelem, až zůstaly na podzim roku 2005 stát na Ruzyni. Komárek totiž leteckou společnost poslal do konkurzu.
Dvě letadla a tři majitelé
Tehdy se začalo řešit, komu vlastně oba letouny patří. Nárok si na ně dělal jak správce konkurzní podstaty někdejších Fischer Air, tak bývalý senátor prostřednictvím společnosti AMF. A aby zájemců nebylo málo, natahoval se ještě v roce 2007 po obou letadlech i konkurzní správce samotného Václava Fischera, který v roce 2005 prodělal osobní bankrot.
Komerční tip: Vyberte si zájezd dle svého výběru |
Po dvou letech, kdy letadla chátrala na letištní ploše, se oba konkurzní správci dohodli, že se letouny pokusí nejprve prodat a předmětem soudního sporu se stanou až utržené finance. Hodnota obou letadel totiž letěla dolů stejně raketově jako sláva někdejšího Fischerova impéria.
Objevil se dokonce i zájemce - norská nízkonákladová společnost Norweigan Air Shuttle. Z prodeje však sešlo - Fischerova AMF totiž s prodejem nedala souhlas. Soudy se zatím nedokázaly shodnout, zda konkurzní správci mohou letadla prodat, nebo ne. Záležitost nakonec vyřešil soud ústavní. Rozhodl, že správci nesmějí Boeingy prodat bez souhlasu AMF.
Soudní spory stále nekončí
Paralelně však probíhalo několik dalších soudních sporů. V jednom z nich se Václav Fischer domáhal zrušení konkurzu vyhlášeného v roce 2005 na jeho majetek. Další spor se vedl o samotné vlastnictví letadel. Vrchní soud nakonec konkurz na Fischerův majetek zrušil, dál se však vedu spory o vlastnictví letadel.
Letadla tak chátrají dál a každý rok polykají statisíce na letištních poplatcích. "Další osud letadel není v mých rukou. Společnost AMF postoupila veškerá práva k prodeji letadel bance," řekl Václav Fischer v rozhovoru na začátku loňského roku.
Objevily se i zprávy, že oba pomníky Fischer Air se přesunou na Slovensko. To se však opět nestalo. A účty za "parkování" pořád nikdo neplatí.
"Obě letadla u nás stále ještě stojí, běží za ně letištní poplatky. Ty budeme požadovat po vlastníkovi, kterého soud určí. Výši této částky však nezveřejňujeme," konstatovala mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí.
Otázkou tedy je, zda bude vítězství u soudu opravdu výhrou. Uvedení letadel do provozuschopného stavu bude stát nejspíš desítky milionů korun.
Čtěte také:
Příběh pana c.k. Fischera, příběh bez happy endu