reklama
 
 

Příběh pana c.k. Fischera, příběh bez happy endu

19. 7. 2009 21:20
Zkrachovalá Tomi Tour byla kopií CK Fischer. Jejímu rozmachu se však nepřiblížila

Brno - Hollywoodští scénáristé by tenhle příběh o vzestupu, pádu a opětovném návratu na scénu jistě nenechali bez patřičně pohnutého šťastného konce.

Příběh Václava Fischera se však neodehrává na stříbrném plátně, ale spíš na stránkách denního tisku. A odchod do zapadajícího slunce je mu zatím v reálném světě odepřen.

80. a 90. léta - stále vzhůru

Cesta Václava Fischera za úspěchem začala emigrací do západního Německa na konci roku 1978. Už o dva roky později založil absolvent Vysoké školy ekonomické svou první cestovní kancelář Fischer Reisen v Hamburku. Do poloviny 80. let z ní - podle oficiálního životopisu - vytvořil největší soukromou cestovní kancelář v Německu.

Jeho úspěchy pokračovaly i v 90. letech, jejichž začátkem si otevřel první kancelář v Praze. Právě on v Česku poprvé použil termín "last minute" a postupně přicházel se stále vyššími slevami.

O šest let později prodal německé Fischer Reisen a zaměřil se na podnikání v České republice, kde jeho impérium rychle rostlo. Charismatický usměvavý podnikatel v černém byl veřejně stále známější.

Lidé létali "s Fischerem na Kanáry", učili se cestovat za teplem v zimních měsících.

V druhé polovině 90. let už Václav Fischer kromě cestovní kanceláře vlastnil i leteckou společnost, vydavatelství, začínající síť obchodů s oděvy a doplňky Fischer Collection, společnost Fischer Entertainment i Nadaci Václava Fischera, která připravovala zájezdy k moři pro děti z dětských domovů.

V roce 1998 měla jeho cestovní kancelář obrat 3,8 miliardy korun a byla největší na trhu.

Politika - začátek konce?

O rok později oznámil Václav Fischer svůj vstup do politiky jako kandidát "politicky i finančně nezávislý". A to ve velkém stylu.

Tisíc podpisů, které by mu umožnily vstup do souboje o senátorské křeslo po zemřelém Václavu Bendovi, shromažďoval v den svých narozenin na ulici. Na setkání s narozeninovým dortem a šampaňským pozval lidi prostřednictvím inzerátů v tisku.

Podpisy získal a ve svém volebním obvodě se utkal mimo jiné s chartistou Ivanem Medkem kandidujícím za Čtyřkoalici nebo s herečkou Jiřinou Jiráskovou, kterou do čela své kandidátky postavila ODS. Do své kampaně investoval 3 miliony korun a jeho kampaň se nesla i ve znamení slovních přestřelek s Václavem Klausem.

Oba své soupeře v doplňovacích volbách do Senátu drtivě porazil, když získal přes 70 procent hlasů. Průzkumy veřejného mínění jej bleskově vynesly na pozici nejoblíbenějšího českého politika. A to přesto, že jeho aktivita jako senátora nebyla nijak výrazná. Stručně řečeno: Po masivní kampani se nad Fischerem-politikem zavřela voda.

21. století: ztráta a strmý pád

Rok 2000 nebyl nijak zázračný ani pro Fischera-podnikatele. Jeho společnosti jej uzavřely se ztrátou téměř 650 milionů korun. O rok později však zveřejňuje opět kladný výsledek - 46,3 milionu korun.

V roce 2002 mluví Václav Fischer poprvé o tom, že svou cestovní kancelář prodá. A současně oznamuje svůj odchod z politiky. "Není možné spojovat činnost podnikatele, majitele firmy, který je zároveň manažerem vlastní firmy, s politickou prací," konstatoval tehdy Fischer. A naznačil, že pokud se bude v České republice volit prezident přímo, měl by o tento post zájem.

Na jaře následujícího roku se ukazuje, že situace je černější, než Fischer naznačoval. Objevuje se sice informace o zájmu skupiny PPF tuto největší cestovku odkoupit, zároveň však také zprávy o desítkách milionů dluhů. Zahraniční partneři ztrácejí zájem.

V létě začali Fischerovo impérium rozebírat exekutoři. Bývalý senátor dluží přes 400 milionů korun Českým aeroliniím, České správě letišť i Komerční bance. V souvislosti se záchranou cestovní kanceláře se objevují jména skupiny Penta a Atlantik finanční trhy ropného magnáta Karla Komárka.

Ten nakonec do Fischerových firem opravdu vstupuje. Podíl v nich koupil za třikrát jednu korunu. Někdejší magnát a "vizionář" své impérium rychle opouští a s Komárkem se ještě několik let soudí. Tu o zaplacení dalších dluhů, tu o jméno cestovní kanceláře Fischer.

Ovšem Fischer se nevzdává. Svůj český krach označuje dodnes za křivdu.

Tomi Tour: další útok na ceny

Oznámil sice svůj záměr otevřít si další cestovní kancelář, nadlouho se však nad tímto slibem zavřela voda. Ostatně - první stránky tisku zaujímají v roce 2005 spíš zprávy o Fischerově německém a osobním bankrotu.

Znovu se někdejší guru českého cestování vrací na scénu až v roce 2007. A to jako "neplacený poradce" původně maličké cestovní kanceláře z Brna - Tomi Tour. Radí jí už od "bankrotového" roku 2005, vystupuje v jejích reklamách a strategie Tomi Tour se výrazně podobá někdejšímu vítěznému tažení CK Fischer, především obrovskými slevami a výhodnými nabídkami. Rychle se dostává do první desítky největších cestovek v zemi.

Fischer je zpátky.

Potíže začaly do tisku prosakovat během loňského podzimu - tehdy se v novinách objevily první zprávy o dluzích společnosti. Především u egyptské cestovní kanceláře, která na severu Afriky s Tomi Tour spolupracuje. Václav Fischer, již v roli obchodního a marketingového ředitele, jakékoliv dluhy popírá.

Ovšem - stěžují si i drobné agentury, které zájezdy "od Václava Fischera" prodávají. Platby za provize se totiž opožďují, a to i o několik měsíců. "Jsme zisková společnost," tvrdil Fischer jen dva dny před oznámením krachu cestovky, která jaksi zapomněla tři tisíce lidí v zahraničí...

Happy end příběhu Václava Fischera je zatím v nedohlednu.

autor: Veronika Skálová | 19. 7. 2009 21:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama