(aktualizace: doplněna informace o právní moci rozsudku, dále také opožděné vyjádření mBank a následná reakce ČNB)
Praha - Obvodní soud pro Prahu 2 zrušil část obchodních podmínek internetové mBank. Banku, působící v Česku jako organizační složka polské BRE Bank, úspěšně žaloval jeden z jejích klientů. Jeho identitu online deník Aktuálně.cz zná, ale nepřál si být jmenován.
Soud rozhodl, že banka nesmí při neautorizované platbě kartou na internetu zadržovat peníze až do vyřízení reklamace, ale musí je okamžitě vrátit na klientův účet (a strhnout si je až po případné neoprávněné reklamaci).
Rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 2 je již pravomocný, banka se proti němu neodvolala. U soudu se vůbec nebránila. "O zrušení části obchodních podmínek může rozhodnout pouze ČNB jako státní orgán vykonávající bankovní dohled. Možnost odvolání jsme u soudu jsme nevyužili proto, že nás zajímal názor nestranného orgánu," vysvětluje mluvčí mBank Matej Kubinec.
Česká národní banka však na dotaz Aktuálně.cz sdělila, že znění obchodních podmínek komerčních bank neschvaluje a nemůže je ani zrušit.
"K rozhodnutím soudních orgánů se nevyjadřujeme," dodává Pavel Zúbek z odboru komunikace ČNB. Nicméně naznačuje, že pokud mBank považovala tvrzení žalobce nebo rozhodnutí soudu za nesprávné či nezákonné, mohla využít prostředků občanského soudního řízení - tedy bránit se během sporu nebo následně podat odvolání. Ani jedno mBank neučinila.
Reklamace zneužití platební karty
Ve sporu šlo o opakované zneužití dvou platebních karet vydaných mBank při placení na internetu. K nim došlo nezávisle na bance kvůli úniku dat u jednoho z provozovatelů internetového platebního systému.
Klient pak reklamoval transakce u mBank jako neautorizované a podle zákona o platebním styku žádal o neprodlené vrácení částky stržené z účtu.
Banka mu vyhověla pouze formálně - vrátila částku na klientův účet, ale pouze jako účetní, nikoliv disponibilní položku. Ve skutečnosti ji tedy nemohl vybrat ani převést na jiný účet.
mBank přitom postupovala podle § 30 odst. 1 svých obchodních podmínek pro vydávání a používání platebních karet. V nich mimo jiné stanoví, že banka může spornou částku při neautorizované platbě přes internet blokovat až do doby vyřízení reklamace, tedy až tři měsíce.
Žalobce poukazoval také na fakt, že například ČSOB a Česká spořitelna postupují v takových případech v souladu se zákonem a reklamovanou částku automaticky připisují zpět na účet. Teprve při neoprávněné reklamaci pak případně řeší, jak peníze opět strhnout z účtu.
Klient také upozornil, že jiné banky kartu v podobných případech také automaticky zablokují (kvůli riziku dalších neautorizovaných transakcí) a vydají novou - ani toto podle něj mBank neučinila, kartu si musel zablokovat sám (snížit limit na nulu).
Banka se ani nebránila
Obvodní soud pro Prahu 2 rozhodl, že banka musí klientovi zadržované peníze vrátit, protože jde o nepřípustný zásah do vlastnického práva žalobce.
Soud současně prohlásil za neplatný zmíněný § 30 obchodních podmínek pro vydávání a používání platebních karet.
Banka také musí klientovi nahradit do tří dnů od nabytí právní moci rozsudku náklady řízení.
Ačkoliv mBank (například na diskuzním fóru na svém webu) tvrdila, že se proti rozhodnutí odvolá, nakonec tak neučinila.
Banka - respektive její mateřská BRE Bank - ostatně měla jen hodně omezené možnosti odvolání. Soud totiž nakonec žalobci vyhověl hlavně díky pasivitě mBank, jedná se o takzvaný "rozsudek pro uznání". Vzhledem k tomu, že mBank nevyužila možnosti uvést případné protiargumenty, měl soud - podle zákonné fikce - za to, že žalobu v celém rozsahu uznala.
"Možnost odvolání u soudu jsme nevyužili z toho důvodu, že nás zajímal názor nestranného orgánu. Výklad zákona není totiž v oblasti neautorizovaných transakcí úplně jednoznačný," vysvětluje mluvčí mBank Matej Kubinec.
mBank i nadále na svém webu zveřejňuje pouze dosavadní znění obchodních podmínek bez zmínky o rozhodnutí soudu. Přitom v každém dalším podobném sporu by zřejmě soud rozhodl shodně, zvláště pokud by banka opět nepředložila žádné protiargumenty.
Podle banky zrušil soud obchodní podmínky - jako součást smlouvy - pouze vůči žalujícímu klientovi, neplatnost se tedy nevztahuje na obchodní podmínky jako celek. "Žalovaná část podmínek tak zůstává stále v platnosti. Označit obchodní podmínky banky, nebo jejich část, jako neplatné, může pouze státní orgán vykonávající bankovní dohled, tedy Česká národní banka. To se doposud nestalo a podmínky tedy platí," tvrdí mluvčí banky.
"Po přijetí pravomocného rozsudku jsme připraveni společně s bankovním dohledem předmětné obchodní podmínky podrobně analyzovat a jsme naklonění případné změně ve prospěch všech klientů," dodává Kubinec.
Česká národní banka však - podle reakce na dotaz Aktuálně.cz - znění obchodních podmínek komerčních bank neschvaluje a nemůže je ani zrušit. Pavel Zúbek z jejího tiskového oddělení naznačil, že pokud mBank s argumenty žalobce nebo rozhodnutím soudu nesouhlasila, měla využít standardních možností soudního řízení.
Čtěte také: mBank omezí účet zdarma. Změny byly nutné, tvrdí vedení Spořicí účty: S úroky už jde dolů i jednička na trhu Zaplatíte milion a hned. I tím hrozí banky ve smlouvách |