Jak hrozné je bydlet v paneláku?

Jan Boubín (spolupracovník redakce)
19. 4. 2008 13:25
Při pořizování vlastního bydlení můžeme v současné době vybírat z opravdu široké nabídky. Kromě staršího bytu v činžovním domě nabízí trh možnost zakoupení bytu v panelovém domě nebo koupi bytu v nově postaveném bytovém domě. Podívejme se na porovnání výhod a nevýhod panelového bytu oproti bytu novému.

Mezi paneláky jsou velké rozdíly

Zrekonstruované a zateplené byty v novějších panelových domech nabízejí velmi solidní kvalitu bydlení. Všechny sídliště již mají široké zázemí služeb i solidní dopravní dostupnost. Nevýhodou je potom nudná architektura a stále patrnější "omšelost", byť se najde řada výjimek a to zejména na menších sídlištích.

Stejně tak nelze paušalizovat kvalitu společných prostor v jednotlivých panelácích, z návštěv u přátel a známých určitě znáte obrovské rozdíly mezi naprosto zanedbaným až špinavým panelákem, oproti čistému, pečlivě udržovanému panelovému domu s nádherně vyzdobenou chodbou.

Nevýhodou panelových bytů je také malý výběr prostorového uspořádání bytové jednotky.

Stejně jako jsou rozdíly mezi různými druhy panelových bytů, existují rozdíly i u nově postavených bytových domů. Je tedy třeba dobře vybírat mezi různými přojekty a zajímat se i o reference developerů a stavebních společností, které jednotlivé projekty realizují.

Obecně však lze říci, že novostavby nabízejí oproti starším panelovým domům řadu výhod. Tyto výhody jsou ale na druhou stranu vykoupeny vyšší cenou bytu. Lze však říci, že ceny panelových bytů poblíž metra či centra města jsou srovnatelné s bytem v novostavbě v okrajových částech měst.

Mezi ty na první pohled méně viditelné výhody patří tepelně izolační parametry, bezpečnější protipožární řešení či zdravější mikroklima dané moderními použitými materiály.

Na první pohled viditelnou výhodou je potom architektonická originalita, barevnost, důraz na harmonické uspořádání okolí a zejména obrovský výběr z různých druhů dispozic jednotlivých bytů, včetně balkonů a teras, které jsou součástí většiny nových bytů.

Bezpečnější řešení společných prostor

Mezi další významné výhody nových bytových domů patří použité vnitřní technologie jako elektro instalace či topení s delší životností, bezpečnější řešení společných prostor či zábradlí na balkonech, ale například i dopravní obslužnost vyřešená již v době kolaudace.

Nové bytové domy odpovídají přísnějším požadavkům z hlediska akustiky, požární ochrany a výměny vzduchu. "Velká řada výhod nových bytů je dána přísnějšími normami a moderními použitými materiály. Dříve byl výběr materiálů i technologií podstatně omezenější," dokresluje Ing. Michal Martínek, výrobní ředitel developerské společnosti FINEP.

"Nutnost stavět kvalitně a architektonicky zajímavěji je potom dána konkurenčním prostředím trhu," přiznává Martínek.

Jasně daná pravidla soužití

Dalšími výhodami nových bytů jsou bezesporu použité materiály, které jsou certifikované a zdravotně nezávadné, praktickou výhodou je i vytápění: paneláky jsou závislé na dálkovém topení, nové domy mají většinou lokálně řešené vytápění.

Vlastník nového bytu přivítá i jasně definovaný vztah k domu v kupní smlouvě, ale i přesně daná pravidla úklidu společných prostor či údržby zeleně. Odpadají tak neshody vlastníků při řešení rekonstrukce bytového domu a tím i možné snižování hodnoty majetku.

Nový byt jako výhodná investice

"Nové byty v dobrých lokalitách stavěné zejména velkými zavedenými developery jsou výhodnou a hlavně bezpečnou investicí.

Naopak ceny bytů v panelovém domě mohou být zejména v některých lokalitách mírně nadhodnoceny a tudíž bych pro dlouhodobější investici doporučoval rozhodně byt v novostavbě," doporučuje Petr Illetško, generální ředitel realitní společnosti AAABYTY.CZ

Na závěr lze říci, že neexistuje originální doporučení a každý z druhů bydlení má své výhody i nevýhody. Někteří lidé i ze zvyku či lepší dostupnost svého zaměstnání a centra města volí bydlení v panelovém bytě, který po kvalitní rekonstrukci v mnohém může konkurovat bytům v novostavbách.

Někdo jiný zase preferuje nové bydlení, vyžadující minimální investice s moderním architektonickým řešením i přes nevýhodu horší dopravní dostupnosti bytu.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 13 minutami

Slib uspořit 80 miliard v rozpočtu trvá, uvedl Stanjura. Letos očekává inflaci přes osm procent

Ministerstvo financí v nové prognóze zhoršilo odhad růstu ekonomiky v letošním roce na 3,1 procenta z listopadových 4,1 procenta. Zároveň úřad čeká proti odhadům z listopadu vyšší průměrnou inflaci za celý letošní rok, a to 8,5 procenta. V listopadu resort počítal pro letošní rok s inflací 6,1 procenta. Prognózu ve čtvrtek zveřejnilo ministerstvo.

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) zároveň informoval o tom, že na základě nové predikce může úřad v novém rozpočtu pro letošní rok počítat s vyššími příjmy o zhruba 60 miliard korun. "O tyto příjmy nebudeme snižovat náš slib uspořit v novém rozpočtu na výdajové straně až 80 miliard korun a využijeme je na dodatečné výdaje v letošním roce, jako jsou mimořádná valorizace penzí či zvýšení příspěvků na bydlení kvůli dražším energiím," uvedl Stanjura.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

RegioJet smí opět jezdit mezi Budějovicemi, Krumlovem a Pískem. Kraj se za zákaz omluvil

Žluté autobusy firmy RegioJet budou od 22. ledna znovu vozit cestující mezi městy v jižních Čechách bez omezení. Firma nesměla od poloviny prosince převážet lidi, kteří jedou z Českých Budějovic do Českého Krumlova nebo Písku. Jihočeský kraj to firmě zakázal, podmínil tím novou licenci. Kraj po kritice své rozhodnutí změnil, firma zažádala o novou licenci a získala ji. Ve čtvrtek to v tiskové zprávě sdělila manažerka dopravy firmy RegioJet Kristýna Slezáková.

S autobusy Student Agency jezdily na těchto trasách stovky lidí do práce nebo do školy. Zákaz kraje vyvolal řadu negativních reakcí a ten své stanovisko změnil. RegioJet hned požádal o vydání nové licence a od této soboty plně obnoví vnitrokrajskou přepravu cestujících na lince Praha - Písek - České Budějovice - Český Krumlov.

Podle kraje byl zákaz chybou firmy Jikord, která je jihočeským koordinátorem dopravy. Zaměstnanci Jikordu udělali špatné rozhodnutí, bez vědomí krajského úřadu, uvedl ve čtvrtek na Facebooku jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). 

Zdroj: ČTK
Další zprávy