Solus máte za pár minut, je však drahý
Dalším často využívaným registrem je Solus - sdružení na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům. Jeho členy jsou vedle bank například všichni telefonní operátoři i poskytovatelé stavebního spoření, nebankovních půjček, distribuce energií, P2P půjček. Informace z něj mohou čerpat ve chvíli, kdy si chtějí prověřit bonitu a úvěrovou historii klienta předtím, než mu umožní čerpat novou službu.
- Výpis z tohoto registru získáte rychleji. Je ale stručnější a dražší. Na webových stránkách Nejsemdlužník.cz objednáte výpis pro fyzické osoby. Zadáte osobní údaje, k ruce potřebujete občanský průkaz. Vyplněný formulář odešlete a za chvíli zavolá z pevné linky slečna, která ověří osobní údaje.
Poté přijde formou SMS heslo, kterým získáte přístup ke kódům v e-mailu. Tím se ověříte a přejdete k platbě - za jednorázový výpis zaplatíte 200 korun. Za chvíli vám do e-mailu přijde. Jde o čtyři stránky, které konstatují, zda dlužíte, nebo nedlužíte v Solusu, Centrální evidenci exekucí a Insolvenčním registru, případně kolik a kde.
Tento výpis lze tedy získat za pár desítek minut, zatímco na ten z bankovního a nebankovního registru potřebujete několik dní.
"Sdružení Solus poskytuje spotřebitelům dlouhodobě více než 20 tisíc výpisů za rok. Spotřebitelé stojí mimo jiné i o komplexní reporty, které prokazují bezproblémovou finanční historii," uvádí Miroslav Beneš ze Solusu.
Ke konci roku 2018 bylo v registru fyzických osob Solus zapsáno 620 tisíc dospělých občanů České republiky s nesplaceným závazkem po splatnosti. Je to o takřka 15 tisíc občanů méně než na konci roku 2017. Aktuálně se do potíží s plněním smluvních závazků dostanou přibližně dvě procenta nových klientů, což je nejméně od historie samostatného českého státu.