Tramvaje se mají vrátit k Muzeu. Projděte si tři varianty nové tratě v centru Prahy

on pk on, pk
19. 4. 2018 11:12
Praha vybírá ze tří variant nové tratě kolem nádraží. Ve hře je i možnost návratu tramvají na horní část Václavského náměstí.
Varianty návratu tramvají.
Varianty návratu tramvají. | Foto: IPR Praha

Praha - K návratu tramvají do horní části Václavského náměstí a kolem hlavního vlakového nádraží se teď může vyjádřit i veřejnost. Ve hře jsou tři varianty, uvedl Marek Vácha, mluvčí Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Projednávat se budou 25. dubna.

"Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií a byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav," uvádí Vácha. Cílem je odlehčit přetíženým spojením v centru - tramvajový systém je zde příliš závislý na úseku mezi ulicemi Lazarská a Jindřišská.

Ve první variantě by tramvajová trať vedla z Vinohradské mezi budovami Muzea podél magistrály Wilsonovou ulicí směrem ke Státní opeře, kde by vznikla nová zastávka. Trať by poté odbočovala do Vrchlického sadů se zastávkou před budovou hlavního nádraží. Následně by se napojila na současnou trať v Bolzanově ulici.

Druhá varianta může vést z Vinohradské ke Státní opeře po stejné trase jako v první variantě, poté by se odklonila přes Washingtonovu do Opletalovy ulice, ve které by vedla k Bolzanově. Přestup mezi tramvají a nádražím by sice byl méně pohodlný (zastávka by byla dále od nádražní budovy), ale tuto nevýhodu by kompenzoval menší zásah do parku.

Třetí varianta navrhuje vést trať z Vinohradské ulice po horní části Václavského náměstí, odkud by pak uhýbala do Opletalovy ulice směrem k Bolzanově.

"Pokud má být i do budoucna zachována dostatečná kvalita dopravy, která netrpí častými zpožděními a přeplněností souprav z důvodu nedostatečné kapacity, je nutné navyšovat kapacitu tramvajové sítě i v centru města," říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Návrat tramvají do oblasti podporují i Martin Šubrt z organizátora pražské MHD Ropid a Jan Šurovský z pražského dopravního podniku. V centru je podle nich tramvajová síť na maximu kapacity a chybí možnost objet klíčové trasy. Zásadní je prý dostavět tramvajovou trať, která by vedla z Vinohradské kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Pomohly by i koleje vedoucí horní částí Václavského náměstí.

"Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny
tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení," říká Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Takzvané společné projednání návrhu proběhne 25. dubna od 10 hodin v Emauzském opatství. Připomínky lze podávat také Odboru územního rozvoje pražského magistrátu od 25. dubna do 25. května 2018.

"Po zapracování připomínek se koná takzvané veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo. Lze očekávat, že novou trať by cestující mohli využít v optimálním případě již za čtyři až pět let," uvádí Vácha.

Z Opletalovy ulice zmizely tramvaje v roce 1978 v důsledku stavby metra a magistrály. V horní části Václavského náměstí přestaly jezdit v roce 1980 - o jejich návratu se v posledních letech hovořilo několikrát, proti se stavělo hlavně vedení městské části Praha 1.

 

Právě se děje

Další zprávy