Praha - Pražská tramvajová síť by se poprvé mohla rozšířit i za hranice města do Středočeského kraje. Tři nové trasy mají zamířit do Jesenice, Průhonic a Zdib. Vyplývá to z dlouhodobé koncepce města pro rozvoj tramvajové sítě, kterou ve středu představil náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek.
"Zatím nejblíže k realizaci má trať z Kobylis do Zdib," říká Dolínek. Řada obcí na severu podle něj projevila snahu napojit se na tramvajovou síť a zlepšit tak dopravní spojení s metropolí. Kvalitnější spojení by ulehčilo přetíženým místním komunikacím.
Tramvaj je podle náměstka také ekologicky méně náročná než dosavadní autobusové spojení. Právě v Kobylisích lidem pod okny projíždí autobusy v padesátisekundových intervalech.
Záměr by však mohl narazit u některých obyvatel Zdib, kteří se postavili proti plánované výstavbě trati. Někteří začali aktivně jednat proti plánu. Vedení obce ale nechtělo situaci komentovat s tím, že se jedná pouze o plány ve stadiu příprav a nikdo z vedení nebyl doposud informován o reálné podobě trati.
Naopak Průhonice ležící jižně od Prahy plány města vítají. "Pokud by se trať skutečně realizovala, znamenalo by to snížení dopravní zátěže, protože zdejší komunikace na tak velkou dopravu nejsou stavěné," říká starostka obce Hana Borovičková. Protesty zatím nezaznamenala.
"Celý projekt je však v plenkách a je důležité, kudy trasa povede. Zamýšlená varianta zatím počítá s vedením tratě v blízkosti dálnice D1," dodává Borovičková. Trasa by se tak vyhnula centru a zastavěným oblastem.
Případnou cenu za prodloužení teď nechce Dolínek ani investiční ředitel dopravního podniku Jan Blecha sdělit. "Zatím je vše ve stadiu příprav a plánování a my se nepokoušíme výslednou cenu odhadnout. Vše bude záležet na složitosti jednotlivých tras. Navíc cena v roce 2017 je jiná, než jaká bude cena v roce 2030," říká Dolínek.
Jasnější jsou ceny nových tratí, které už jsou v pokročilém stadiu příprav. Mezi nimi však není žádná, která by zamířila až za hranice metropole. V první fázi má jít o prodloužení kolejí z Divoké Šárky na Dědinu za 893 milionů korun, z Barrandova do Slivence s odhadovanou cenou 691 milionů a prodloužení trati z Modřan do Libuše za 500 milionů korun.
Rozšiřování tratí mimo Prahu by pak měl hradit podle Dolínka Středočeský kraj, který má jakožto chudší region větší šance dosáhnout na evropské dotace. Ty nicméně využívá i Praha - podle Blechy financuje EU 85 procent nákladů.
Pražská tramvajová síť, která vznikla před více než 150 lety, má nyní délku 142 kilometrů. Ročně přepraví přes 360 milionů cestujících.