Skate - pokořitel Tony Hawka?

Petr Novák
4. 9. 2007 0:00
Kterak EA vstupují na pole sk8ové elektronické zábavy!
Foto: Hratelně.cz

Když na protřelého pařana kdokoliv zpoza rohu vystřelí slovo "skate", zapracuje reflex a polekaný chudák bleskurychle odvětí TONY. V EA se rozhodli, že podmíněné reakce hráčstva poupraví a HODNĚ se snaží ze svého nejnovějšího kousku vytvořit blockbuster. A jelikož do toho jdou všemi možnými způsoby, objevilo se nedávno na Xbox Live Marketplace poměrně rozsáhlé demo jejich nejnovější hry s názvem SKATE. Po důkladném playtestu tu je souhrn čerstvých dojmů

Prezentace dema
Ať se EA sebevíce snaží, ze všech jejich děl vyzařuje jakási stylová sterilita. Co to ten recenzent zase plácá, říkáte si asi Osvětlím: tento pocit asociuje samotný vývoj skate kultury, která u nás začínala někdy počátkem devadesátých let. V tehdejší době zábava týpků, kteří vyznávali svou specifickou undergroundovou kulturu, pohybujících se všude, jen ne ve společenském středu. Alternativní hudba, exoticky působící shopy; po popkultuře ani vidu ani slechu. Jenže pár let poté nám velmi rychle "zdrsňuje" mládež, fošna se stává pro člověka, co "má bejt in" nutností. Nastupují masy. Většina z vás asi ví, o čem je řeč.

Foto: Hratelně.cz

Zkrátka z alternativní a svým způsobem jedinečné kultury se stala vyvadlá komerce. Kdo si dneska prostě nekoupí prkno v nejmenovaných obchodních řetězcích spolu s atrapami originálních Sk8 značek, ten neexistuje. Stále se však dají ti "originálně smýšlející" a ti "nahajpovaní" borci od sebe odlišit. A stejně tak je to při srovnání Skate versus Tony Hawk série (dále jen TH).

Zatímco TH prezentací dává jasně najevo, že chce a bude nadále úchylný, ujetý, nekomformní a zároveň zábavný, Skate už v demu ukazuje svou komerční tvář. Nečekejte tedy šílené úkoly, haldy narážek, úchylných vtípků a ani starou hudební klasiku. Na fošně se zjevuje nevýrazný človíček, z beden se ozývá nevýrazná tvrdší hudba a 3D model tohoto sk8era neupustí ni kapku krve:) Můžete zapomenout na komixovou grafiku, crazy graffiti. Skate prostě míří do mas!

Foto: Hratelně.cz

Čeho se dočkáme v plné hře?
Za několik týdnů už se možná budete prohánět po ulicích fiktivního města San Vanelona, nabízejícího tuny objektů pro vaše trikování. EA slibují ve hře přítomnost necelé dvacítky skejťáků, podloženou reálnými jmény - za všechny jmenujme Marka Gonzaleze, Tommyho Guerrera, Chrise Coala či Dannyho Waye. Dočkáte se desítek úkolů v kampani, budování kariéry, údajně vychytaného online a hlavně i revolučního ovládání, které si nyní rozebereme podrobněji.

Ovládací schéma, triky
EA přišli ve Skate se zajímavou inovací zažitého ovládacího schématu. Podobně jako ve Fight Night Round 3 budete využívat obě analogové páčky. Koncept byl rozveden více do hloubky než ve zmiňovaném boxu, kde přeci jen působil lehce neakčním dojmem. Levým analogem měníte směr skatera a pravým modifikujete triky, jejichž škála přímo souvisí s kombinacemi vychylování do stran a zpět. Ollie třeba namícháte tak, že stáhnete pravý analog dolů, podržíte a vychýlíte jej přímo nahoru; vlevo a vpravo se dělají flipy, apod. Na grabování prkna slouží zadní triggery gamepadu, k rozjezdu a dobržďování použijete tlačítka A & B.

Foto: Hratelně.cz

Na tomto místě je potřeba zdůraznit, že klasické rozložení buttonů z TH umožňuje jednodušší trikování. Analog s jeho citlivostí způsobuje problematické naskočení na rail (hlavně přesné nasměrování pro trakci), což si vyzkoušíte v části dema, kde musíte přesně provést trik spojený právě s railem, při čemž se vás snaží zvěčnit fotograf. Než to zkrátka dostanete do rukou, budete trochu frustrováni. Nicméně celkově lze takto řešené ovládání zhodnotit jako zajímavé a inovativní, neboť po delším hraní zmíněná přecitlivělost vede k pocitu sžití s prknem; zkrátka triky nebudou tak jednoduše proveditelné a bude jich méně než v TH, ale celkový feeling snad bude blíže realitě.

Grafické provedení
I když prostředí hry ovládá výše zmíněná "žánrová" sterilita, musím současně poznamenat, že všechny modely a celý engine hry působí velmi precizně. Grafika je bez jediného zubu, 3D objekty se skládají z pekelného množství polygonů a během jízdy frame-rate neškobrtne ani o kousek. Paleta použitých barev je laděna spíše směrem k realitě, nedočkáte se pastelových překreslených prvků. Prvopočáteční vylidněný skate park vyhlíží působivě, stejně tak jízda poctivě vymodelovaným městem a FMV shoty ve videích vypadají velmi pěkně. Samotný skater je přepečlivě rozpohybován a všechny akce, ke kterým jej donutíte, doprovázejí odpovídající reakce. Motion capture byl tady doveden téměř k dokonalosti a vy se tak nestihnete divit animacím při provádění triků, grindování, či při různých kolizích a pádech. Oproti TH tedy Skate působí spíše konformněji - svou realisticky laděnou grafikou, jejíž barvy jsou více stažené do přirozenější palety.

Foto: Hratelně.cz

Shrnutí dema
Skate zřejmě nebude přímou konkurencí k TH, je mířen na jinou cílovou skupinu hráčstva, stává se konformnějším a postrádá jeho "šťávu". Realističtěji - kromě grafického zpracování, působí hlavně komplexní systém ovládání, který je velmi inovativní a prozatím vypadá slibně. Povedenou featurkou se během vašeho sk8ování po virtuálním městě jeví možnost pořídit si filmový záznam vaší jízdy, kterou se následně pochlubíte na Xbox Live.

Článek vychází ve spolupráci se serverem GamePro

 

Právě se děje

Další zprávy