Poradí si Vista se současnými hrami?

Martin Havlíček
30. 1. 2007 0:00
Redaktoři serveru TechAge si položili otázku, zda má operační systém pro dnešního hráče vůbec nějakou hodnotu. Výsledky testů jsou průkazné...

Operační systém Windows Vista byl od samého začátku vyvíjen s ohledem na potřeby náročných hráčů, a tak lze říct, že jeho potenciál v této oblasti je obrovský. Podpora DirectX10, propojení s Xbox Live!, služba Game Explorer a další podobné faktory jsou skutečně velkým příslibem. Ale jaká je Vista herní platformou dnes? Dokáže si poradit s aktuálními hrami? Tyto otázky si položili redaktoři serveru TechAge a systém řádně otestovali.

K testu využili PC sestavu, která se dá považovat za "vyšší standard" (Intel E6300 Dual Core @ 1.866 GHz, 2 GB RAM, ASUS EN7900GT 256 MB) a pochopitelně aktuální verze systémů Windows Vista a XP. S nastavením a laděním OS si "nehráli", jen provedli defragmentaci disku. Nutno podotknout, že použili aktuální verzi ovladačů grafické karty, respektive v případě Vista to byly ovladače 100.54 těsně před jejich vydáním (jako finální vyšly druhý den). Bohužel tato verze nepodporuje zapojení SLI, takže se musíme spokojit pouze s jednou grafickou kartou v sestavě.

Výsledky testů byly překvapující, neboť ve většině případů nejsou rozdíly v běhu her viditelné. Pár nedostatků se ale přeci jen našlo. Dvě z pěti testovaných her totiž vykazovaly na novém operačním systému značné problémy co se výkonu týče. Nejhůře dopadly testy Half-Life 2: Episode 1, kterážto střílečka byla místy opravdu nehratelná kvůli výrazným poklesům FPS (počet snímků za sekundu). Na rozdíl od XP, kde hladina neklesla v módu rozlišení 1680x1050 pod 21 FPS, ve Windows Vista úroveň spadla až na 3 FPS! V průměru je však rozdíl zhruba 12 FPS (61 FPS ve Vista, 73 v XP) v 1680x1050 a 14 FPS v 1280x1024.

Call of Duty 2 je na tom v průměrných hodnotách dost podobně a také zde byla cítit zpomalení, avšak ani zdaleka ne tak výrazná jako v případě první hry. Dalším "černým Petrem" se ukázal být testovací software 3D Mark 05, který z nepochopitelných důvodů v případě Vista odmítl prozradit výsledky měření. Ostatní verze běžely bez problémů a stejně jako Quake IV, GRAW a TES: Oblivion neprokázaly výrazné výkonnostní rozdíly. Přehledná porovnání najdete na stránkách TechAge.

 

Právě se děje

Další zprávy