Intel nenápadně požírá giganty herního průmyslu

Karel Wolf
19. 9. 2007 14:00
Zamyšlení nad budoucností Intelu po koupi Havoku.
Intel
Intel | Foto: Intel

Intel, ač sám vystupuje spíše jako šedá eminence v pozadí, začíná čím dál tím více tahat za nitky herního průmyslu. Nejde jen o "partnerské dohody" a poměrně značný důraz na procesorovou architekturu, přizpůsobovanou hernímu segmentu, nyní nastal čas prvních významnějších akvizic. Prvním silným subjektem z herní branže, který Intel koupil, se čerstvě stala firma Havok. Enginy pro simulaci herní fyziky od této společnosti se objevily ve hrách jako BioShock, Stranglehold, Halo 2, Half-Life 2, The Elder Scrolls IV: Oblivion, Crackdown, Lost Planet: Extreme Condition, MotorStorm, ale také třeba v posledním Harry Potterovi od EA. Ostatně jenom výčet titulů, v nichž běží kódy Havoku, by vydal na samostatný materiál, najdeme jich totiž na sto padesát. Aby toho nebylo málo, Havok má pod sebou i vlastní animační studio, které svoje schopnosti předvedlo například v digitálních tricích v Matrixu, Troje, Království nebeském či Karlíkovi a továrně na čokoládu.

Intel by měl nové dceřinné společnosti zachovat jak značku, tak i dosavadní svobodu v rozhodování a naopak dokonce plánuje podporovat společnost přímým přístupem k vlastním technologiím. Co si od takovéhoto kroku vlastník 100% podílu ve společnosti slibuje? Na první pohled nám orientace na tento segment může připadat jako pouhý rozmar, nebo dokonce připomínat čiré šílenství, obzvláště, když si uvědomíme, jak si Intel vede co do výroby grafických čipů, ale chyba lávky. Je sice pravda, že současná GPU od Intelu jsou vhodná leda tak na hraní neakcelerovaného Tetrisu, ale nutno si také uvědomit, že to, co Intel v grafice ztrácí v kvalitě, dohání kvantitou. Objem vyprodukovaných grafických čipů dosahuje 40% celkového objemu trhu. Jen pro srovnání současný leader v oblasti hi-endových čipů, společnost nVidia, dosahuje pokrytí ani ne 20%procentní.

Spekulace Intelu by však možná mohla jít ještě mnohem dále, než jen ke zvýšené podpoře svého dosavadního postavení na trhu optimalizací vlastních grafických technologií. Akvizicí totiž vznikl subjekt, který v současné chvíli nemá v oblasti tvorby digitálních médií obdoby. Havok si totiž stále zachovává pozici leadera v oblasti herních technologií a digitálního obsahu, takže sebemenší zvýhodnění intelovských platforem v oblasti grafiky nebo vizuálních řešení obecně bude mít pravděpodobně značný dopad na celý globální trh. Nebude to ovšem zadarmo, Intel se zavázal do Havoku investovat ne zrovna malé prostředky, které by měly společnosti umožnit výrazně rychlejší růst a pomoci dosáhnout i na tu část trhu, která pro společnost zůstávala až do dnešních dnů zcela nepřístupná. Celá akvizice Intel vyjde na 110 milionů dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy