Enemy Territory: Quake Wars

Martin Havlíček
11. 10. 2006 0:00
Vyprávění o tom, kterak parta nadšenců dostala za úkol vytvořit zlomový titul v rámci slavné herní série. Slibná řežba Enemy Territory: Quake Wars klepe na dveře!
Foto: Aktuálně.cz

Sen, který se noc co noc vkrádá na mysl každému pařanovi, se splnil partě mladých Evropanů. Ne, nemáme na mysli ten o nahé Laře Croft, nýbrž ten druhý - sen o tom, že se jednou stanu úspěšným herním vývojářem Začínali nenápadně s tvorbou modů a hned jejich prvotina Quake 3 Fortress jim vydobyla uznání. Kladné ohlasy motivovaly tyto mladé "moddery" k založení nezávislého studia jménem Splash Damage. Zpočátku se zabývali spíše drobnějšími projekty, ale netrvalo dlouho a přišla první velká nabídka od id Software. John Carmack je kupodivu nezaměstnal na pozicích "hej mladej, uvař mi kafe", ale rovnou jim svěřil plnohodnotný herní projekt, navíc zaštítěný slavnou licencí. A pak už to znáte, Splash Damage vyprodukovali úspěšný Wolfenstein: Enemy Territory, pak následovala spolupráce na Doomovi 3 (multiplayerová část) a nyní se chystá Enemy Territory: Quake Wars.

"Promiň, vezmu si tvoje tělo"
Ač je Quake Wars záležitostí čistě multiplayerovou, zahalili vývojáři hru do strohého příběhu, jenž se datuje do roku 2065 a tedy předchází událostem z ostatních her této série. Proto se projektu také přezdívá Quake 0. Hra nás přenese na samý počátek "první stroggské války," respektive do období krátce po invazi stroggů na planetu Zemi. Podnět útočníků je prostý - mimozemšťané hledají nová těla ke stroggifikaci, procesu, vedoucímu ke "zrození" nového strogga. Nám lidem se to pochopitelně nelíbí, a proto odpovídáme vytvořením mezinárodního vojenského společenství Global Defence Force (GDF). A hra pak není ničím jiným, než průvodcem po dvanácti zásadních bitvách tohoto malicherného konfliktu.

Foto: Aktuálně.cz

Mise jsou to vskutku komplexní a rozličné. Abyste se totiž dobrali zdárného konce, musíte v každé misi splnit řadu po sobě jdoucích úkolů. Spolupracovat musí celý tým, jinak je bitva ztracená. Punc Enemy Territory, jak vidno, nenese hra jen tak pro nic za nic. Nejen, že se drží původního systému, ona jej dokonce vylepšuje. Co se rozsahu map týče, jsou v průměru čtyřikrát větší než ty v prvním "étéčku", úkoly jsou také mnohem důmyslnější. Nejlépe to ilustruje level jménem Valley, ve kterém se stroggové pokoušejí kontaminovat zásoby pitné vody. Zde hrají roli útočníka lidé, zákeřný systém je totiž už nainstalován a připraven znehodnotit vodu. Jedinou cestou, jak rychle zamezit otravě, je zneškodnění zařízení dálkovým odpálením rakety z pojízdné obrněné základny. Jenže ta má omezený dostřel, a tak se musí dopravit blíže.

Ejhle, jedinou cestou je (tedy byl) zničený most. První úkol tedy spočívá v opravě mostu, samozřejmě za těžké palby z druhého břehu. Rekonstrukce mostu a převezení vozidla do bezpečné vzdálenosti jsou jen zahřívacím kolem před opravdovou výzvou; stroggové totiž chrání cílový systém neprostupným štítem. Druhý úkol zní: deaktivujte generátory štítu, ke kterým se ale nejdříve musíte prostřílet. Pakliže ani tentokrát GDF neselžou, může obrňák vystřelit raketu, která vytvoří průchod k samotným vodním nádržím, které pak příslušné jednotky zbaví pomocí svých hackerských fíglů kontaminačních jednotek.

Foto: Aktuálně.cz

David a Goliath
Hojné využívání dopravních prostředků přibližuje hru blíže k sérii Battlefield, jejíž nejnovější díl bude mít v Quake Wars jistě silného konkurenta. Vedle obrněného MPC se budete moci projet také na terénní čtyřkolce, v tanku, obojživelném transportéru a džípu; na straně stroggů potom vyzkoušíte mj. hovertank, dvounohého mechanoida Goliatha a spoustu dalších rozličných vozítek. Kompletní počet vehiklů se blíží číslu čtyřicet, ovšem ne všechny budou ovladatelné. Zatímco stíhačky a helikoptéry můžete ovládat přímo z kokpitu, bombardéry a vrtulníky-transportéry můžete pouze přivolat.

Nejtvrdším oříškem je prý vybalancování obou stran konfliktu tak, aby na žádné mapě neměl nikdo převahu. To je hlavní důvod posunutí vydání ze září roku 2006 na "někdy" v roce 2007 (spekuluje se o přelomu února a března). "Účastníci konfliktu jsou od sebe natolik odlišní, že to musíme pořádně vyladit", svěřil se šéf týmu Paul Wedgewood na letošním QuakeConu, zároveň však dodal, že už je hra vlastně hotová a kdyby chtěli, tak ji mohou klidně vydat. Jenže oni chtějí ladit. Prezentace jim ale dala za pravdu, lidé se zdají být oproti "šmejdu z vesmíru" slabí jak mouchy.

Zbraňový arzenál lidského plémě se příliš neliší od toho současného: mají samopaly, brokovnice, útočné pušky, odstřelovačky, raketomety, a toto vše je nutné nabíjet. Vetřelci používají výbavu postavenou na bázi laseru a podobných paprsků, nabíjení je jim cizí, zato mají jinou nevýhodu a to, že se zbraně - podobně jako například v Halo 2 - po intenzivní palbě přehřívají. Inu, zajímavé řešení.

Foto: Aktuálně.cz

Rozmanité specializace

Zásadní diference rozpoznáte až v možnostech jednotlivých profesí. Každý tým samozřejmě tvoří hráči rozdělení do pěti tříd. Představa, že každá jednotlivá třída má na druhé straně konfliktu svůj protějšek se stejnými možnostmi a dovednostmi, je však mylná. Zatímco klasičtí vojáci jsou si na obou stranách docela podobní (proboha nikoliv vzhledem, ale vybavením), lidský medik nenachází na druhé straně barikády plnohodnotné dvojče. Stroggský technician na rozdíl od medika své padlé neoživuje, naopak se soustřeďuje na lidské mrtvoly, jež infikuje stroggentem, a tak z nich učiní spawn-pointy pro "nové" stroggy. Mimo to zásobuje své spolubojovníky jakýmisi jednotkami pro obnovu životní i palebné energie (lékárnička i munice zároveň).

Funkce inženýrů jsou na obou stranách více méně stejné, oba se totiž honosí dovedností výstavby rozličných děl a také umějí manipulovat s minami. Jednotky field ops nacházejí mezi mimozemšťany "kolegy" v tzv. opressorech; jejich síla spočívá v přivolávání palebné podpory. Pátou třídou na straně lidí je covert ops - na první pohled pouhý sniper hraje hlavní roli v postupu týmu; jedině on totiž dokáže vytvářet nové spawn-pointy. Jeho speciální dálkově ovládaný dron nachází svůj protějšek ve výbavě tzv. infliltratora, který navíc dokáže vytvářet teleporty.  

 

Foto: Aktuálně.cz

Doom 3 engine a další "carmackoviny"
Co jiného by mělo pohánět hru, na které se spolupodílí id Software, když ne moderní Doom 3 engine? Problém je ale v tom, že se Doom odehrával více méně ve stísněných prostorách interiérů a i když na tom byl Quake IV v tomto ohledu o poznání lépe, pravou otevřenou bitvu nám také nenabídl. A zejména Doom za to sklidil peprnou kritiku. Samotný engine si sám o sobě s rozsáhlými exteriéry neví rady, to by to ale nebyl John Carmack, kdyby problém nechal být. Quake Wars bude prvním projektem, který využije technologii MegaTexture.

Síla vynálezu pramení hned z několika předností. Jedná se o technologii, která umožňuje pokrýt celou mapu jedinou, případně několika málo velkými texturami, a tak zamezuje nutnosti duplikace jedné textury na několika místech. Další výhodou je schopnost nést informace o materiálu, který daná textura představuje, čehož lze využít například k automatické úpravě zvuků, které vydává chůze postavy (jinak vyzní chůze po dlažbě, jinak po louce). Vytváření map je tak s touto technologií mnohem jednodušší, což ocení zejména tvůrci modů a jim podobná stvoření. V demonstraci předností enginu si na již zmiňovaném QuakeConu tvůrci přímo libovali, v tomto nás hra nejspíše nezklame.

 

Právě se děje

Další zprávy