Enemy Territory: Quake Wars - druhé dojmy

Alexander Szalai
20. 8. 2007 0:00
Další betaverze si přímo říkala o druhé dojmy.

Válka je drsná milenka, nic pro maminčiny mazánky a přicmrndlé pacifisty. Mnoho lidí má morální blok střílet do vlastní rasy; pochopitelně jestliže jde o šmejd z vesmíru, musí jít etické otázky stranou. Přežijeme my nebo oni! Enemy Territory, zdarma poskytnutý multiplayerový mód pro Return to Castle Wolfenstein slavil. Splash Damage ucítili peníze a rozhodli se zopakovat úspěch, tentokrát již samozřejmě za nemalé kapesné. I oni si však uvědomili, že kosení skopčáků začíná být nuda (a prý, že se nejvíce zabavíte s bavorákem, pche), a přesedlali na Stroggy, vesmírný to sajrajt, který jste kosili po tuctech v Quakovi II a IV.

Druhá ochutnávka
Momentálně probíhá již druhý betatest Enemy Territory: Quake Wars a opět jsme měli tu čest okusit šílenství bitevní vřavy, přičemž se s vámi velmi ochotně podělíme o naše dojmy. Druhá beta obsahuje novou mapu s názvem Valley (popisovaná v našem téměř rok starém preview). Jedná se o malebné údolíčko, jímž protéká řeka. Celá oblast slouží coby zásobárna vody pro velké území, Stroggové chtějí vodu kontaminovat a tím se vcelku bezpracně dostat k velkým zásobám mrtvého lidského masa. GDF jim v tom musí zabránit. Mapa to není nijak rozsáhlá, tak akorát pro 32 hráčů. Ohnisko války nebude nikdy dál, než pár zatáček, a těžko tak budete pobíhat nepozorovaně hluboko v týlu nepřítele.

Foto: Aktuálně.cz

V rámci lepší mobility máte k dispozici širokou škálu vozidel. Od pouhých urychlovadel vašeho přesunu; čtyřkolky, které nemají žádné zbraně, přes lehké obrněné transportéry, vojenské čluny, helikoptéry, až po těžkou bojovou techniku - robustní tanky a obři mechy. Obě strany mají vozový park téměř shodný (Stroggové mají místo čtyřkolky jetpack), pouze modely jsou jiné. Pokud rádi jezdíte, rozhodně nouzí trpět nebudete, množství vozidel je větší než malé. Prakticky se vám nestane, že by nebylo do čeho nasednout, ale použitelnost v boji je téměř na hranici nulovosti. Díky přítomnosti velkého počtu protileteckých artilerií, kanónů a samozřejmě vojáku, vybavených velmi účinnými raketomety, patříte historii dříve než řeknete "sr*č jeden". Kvůli celkové neohrabanosti, dokonce i létajících strojů, toho moc nezničíte. Dopravní prostředky lze také řídit v third person pohledu, ale v kabině se můžete volně rozhlížet, čímž získáte přehled o dění na boku a nejen před vámi.

Foto: Aktuálně.cz

Vojákem nebo medikem, Stroggem nebo člověkem
Jednotlivá povolání jsou vyvážena dobře a je zde jasná návaznost na na původní Enemy Territory. Nestane se, že většina hráčů volí jen jedno, s nímž se dá dosáhnout vysokého score. Všichni mají vcelku vyrovnaný arzenál, medik sice nemá zbraně jako pěšák, ale zase není o tolik slabší, aby sloužil pouze jako chodící lékárna. Při prvním výběru, jestli Stroggy nebo lidi, na chvíli propadnete pocitu odlišnosti, ovšem po několika kolech prostřídaní lidí a Stroggů zjistíte, že je rozdíl ve formě ne obsahu. Pět povolání patří ke klasice: voják, medik, inženýr, průzkumník a odstřelovač. Voják stojí v první linii a kydlí vše co nemá shodnou DNA.

Medik, opora sboru, přivede k životu zdánlivě mrtvé, vždy má po ruce lékárnu pro zraněné bratry ve zbrani. Inženýr dokáže opravovat vozidla, eventuálně stavět mosty či hlídkové věže, také umí umístit dělostřelectvo, automatické protipěchotní a protiletecké zbraně, případně zaminovat malý kousek území. Průzkumník provádí téměř vše, co inženýr, akorát nerozhazuje miny, stejně jako medik rozdává lékárny, on poskytuje náboje, také přivolá efektivní leteckou podporu. Odstřelovač je dobrý v hackovaní nepřátelských zařízení, zprovozní radar, který bezpečně odhalí každého Strogga respektive člověka, dále umístí šikovnou výbušninu s kamerkou, kterou můžete sledovat situaci, jakmile je blízko dostatečný počet nepřátel, udělá z nich trochu mletého do konzerv.

Foto: Aktuálně.cz

Vaše score nebude vycházet výhradně z umění ohánět se myší a dobrého aimu. Každý mrtvý a splněný úkol přináší zkušenostní body, které se rozdělí do několika oblastí. Zvýší se vám rychlost, zmenší rozptyl kulek, dostanete lepší zbraně, rychleji provádíte speciální úkony. V případě, že jste hodně dobří, dokonce dokážete zajistit výsadek vozidla k volnému užití a spoustu jiných dílčích zlepšení. Mise nejsou jen ty hlavní, na kterých musí spolupracovat více lidí. Osamělí vlci mohou plnit mnoho drobných vedlejších úkolů, liší se podle povolaní, například postavit strážnou věž nebo umístit na určené místo automatickou zbraň. Díky těmto drobným cílům mohou zvyšovat svojí hodnost i víkendoví hráči.

Skeptické okénko
Z toho, co jsme měli zatím možnost vidět z obou bet, určených k veřejnému testování, je patrné několik věcí: vozidla asi nebudou tolik důležitá, boje probíhají na jednom místě a vždy se váží k jednotlivým dílčím úkolům - nejprve GDF staví most přes malou rokli a Stroggové jim v tom brání, celá bitva probíhá u mostu a jakmile je postaven, válka se přesouvá k dalšímu cíli. Nedochází tak k fragmentizaci potyček. Ačkoliv se mapa Valley podle našich dojmů hraje o poznání lépe než předchozí Sewer, stále je vidět, že při hraní s neznámou bandou lidí to nebude taková zábava. To bylo u předešlých free addonů v pořádku, ale když vezmeme v potaz, že za Quake Wars dáme 1499 Kč, musíme být stále trochu skeptičtí.

Foto: Aktuálně.cz

Pokud jde o grafiku, která má být stále velmi ořezaná a nedosahovat konečných výsledků, je i přes to patrné, že modifikovaný Doom 3 engine si nedokáže dobře poradit s rozlehlými venkovními prostory. Mega-texture nemega-texture, roky posouvání budou zřejmě znát. V PR prohlášení tak možnosti engine znějí velice pěkně, ovšem praxe vypadá přeci jen jinak. Doom 3 engine je již za zenitem a nemůže konkurovat dnešní špičce, jako je Unreal 3 engine. Celkově grafické, zvukové, fyzikální, efektové zpracovaní stále neudělalo onen velký dojem a obáváme se, že betou to nebude. Schválně jak dopadne výsledný produkt, který se na pultech prodejen objeví koncem září

 

Právě se děje

Další zprávy