BioShock - očekávané retro sci-fi

Libor Vacata
29. 10. 2006 0:00
Legendární System Shock se dočká duchovního nástupce. Dokáže nová futuristická podmořská utopie překonat vzpomínky na původní herní zážitek, který si řada náruživých akčních hráčů chová v srdcích?
Foto: Aktuálně.cz

Minulost tak, jak si ji nepamatujete. Jak jinak označit události, odehrávající se paralelně s naší historií. Představte si, že kromě našeho vnímání světa a jeho dějin existuje ještě jedna paralelní minulost. A přesně tam se odehrává připravovaná akční pecka BioShock.

Alternativní minulost
Ona paralelní lidská existence nevznikla náhodou ani žádným otevřením domnělých dimenzionálních bran. Jednoduše ji vytvořili sami lidé, a to v období těsně po druhé světové válce. Hluboko pod hladinou oceánu vzniklo tajné podmořské město, kam se uchýlila světová elita vybraní nejinteligentnější lidé a vědci, kteří s sebou odnesli všechny plány a nápady na vývoj nových supertechnologií. Město dostalo název Rapture a jeho vybraná společnost měla žít v dokonalé harmonii obklopena tím nejlepším technickým vybavením. Tato utopická představa samozřejmě nemohla nikdy fungovat, a vše se brzy zvrhlo v anarchii futuristického světa, jak vystřiženého z nějakého kyberpunkového románu.

Foto: Aktuálně.cz

Začalo to Adamem
Události dostaly spád s překotným rozvojem bioinženýrství a objevením látky zvané "adam", díky níž lze geneticky upravovat živé bytosti. Život v Rapture se nakonec stal na této látce závislý a protože ji vědci získávali z vzácného mořského mlže, který následně vyhynul, museli najít způsob, jak adama recyklovat z mrtvých těl obyvatel města. Proto se při obchůzkách městem neustále setkáváte s nerozlučným párem dvou pro příběh klíčových bytostí velkým tátou a malou sestřičkou. Při setkání s mrtvým tělem očekávejte brzké dunivé kroky geneticky modifikovaného hromotluka s prastarou potápěčskou helmou, který doprovází a ochraňuje malé děvčátko, jež dost morbidním způsobem z mrtvoly nasaje koňskou stříkačkou látku adam a pak jí recykluje ve svém vlastním těle. Pokud sledujete celý rituál s odstupem, nic se vám nemůže stát. Zkuste se ale k sestřičce přiblížit a uvidíte, jak s vámi taťka zatočí.

Foto: Aktuálně.cz

Nepůjde jen o akci
Tato vazba bude mít přímý vliv na množství herních událostí. Od BioShocku totiž neočekávejte žádnou bezduchou střílečku. Spíše se připravte na moderního nástupce legendárního System Shocku, tedy na hackování počítačových terminálů, používání implantátů a vymýšlení mazaných způsobů, jak překonávat nejrůznější nástrahy.

Celou hrou byste se měli neustále potýkat s nedostatkem nábojů, a proto často sáhnete po speciálních biolátkách. Tak například dokážete na omezenou dobu ovlivnit mysl velkého táty tak, aby si myslel, že vy jste malá sestřička pod jeho ochranou už se dokážete vymanit z ledajaké šlamastiky. Někdy to můžete udělat i obráceně. Bezpečnostní útočné roboty nebo jiné nenadálé útočníky oklamete tak, že budou velkého tátu považovat za vás a dál už se o souboj nestaráte.

Pokročilé technologie
Ve futuristicky laděné hře nesmí samozřejmě chybět počítačové terminály a bezpečnostní systémy, do nichž se lze nabourávat a využívat je k vlastnímu prospěchu. Jedná se nejen o hlídací kamery, ale rovněž o palné věže a speciální létající droidy, které byste si v žádném případě neměli pustit k tělu. Za hackování terminálů, ostatně jako i za všechny podobné činnosti v podmořském městě, se platí přímo látkou adam, takže její získávání se pro vás stane důležitou součástí boje o přežití.

Foto: Aktuálně.cz

Interaktivní prostředí
Pochopitelně existují situace, kdy se přímé konfrontaci s nepřáteli nevyhnete. Pak dojde i na palné zbraně. V tomto směru pro vás autoři chystají několik unikátních kousků, o jejichž podobě se zatím příliš nemluvilo. Jisté však je, že do jejich zásobníků bude možné naládovat několik druhů nábojů, jejichž účinnost se mění podle typu protivníka. Na vás tedy zůstane volba správné munice. Během zběsilých přestřelek vás uchvátí rovněž graficky velmi detailně zpracované interaktivní prostředí, jehož rozbitné části se rozlétávají na tisíce kousků. A když už se BioShock odehrává pod vodou, slibují autoři téměř dokonalé zpracování vodní hladiny i odlesků na ní. Krom toho bychom se měli dočkat i několika možná až lehce arkádových prvků, souvisejících s překonáváním vodních bariér.

Těšíme se
Do BioShocku vkládají naděje nejen samotní hráči a fanoušci sci-fi akcí, ale i odborná veřejnost. A není to jen zvučným jménem vývojářského týmu, který se postaral o skvělý System Shock 2. BioShock totiž slibuje originální přístup k hratelnosti, v němž se kombinuje dynamická akce, promyšlené obcházení bezpečnostních pásem, překvapivé momenty i tíživá atmosféra. Zda se autorům podaří nalézt ten správný poměr vyvážení všech těchto částí se dozvíme až v druhém čtvrtletí příštího roku.

 

Právě se děje

Další zprávy