Průlom: Soud uznal nárok českých majitelů aut VW na odškodnění. Dostanou 220 tisíc

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
Aktualizováno 19. 6. 2019 18:21
Obvodní soud pro Prahu 8 zatím nepravomocně uznal nárok na odškodnění českých majitelů vozů koncernu Volkswagen v tzv. kauze Dieselgate. Naftové vozy koncernu byly vybaveny softwarem, který sloužil k manipulaci s emisemi. Volkswagen jim má podle březnového verdiktu zaplatit 533 milionů korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Volkswagen

Oznámila to společnost Safe Diesel, která část poškozených zastupuje, rozsudek má ČTK k dispozici. Škody Auto, která v kauze dieselových motorů rovněž figuruje, se rozhodnutí netýká. 

Volkswagen podle serveru Seznamzprávy.cz prohrál spor s majiteli aut proto, že se v požadované lhůtě nevyjádřil k jejich žalobě. Soud tedy vynesl takzvaný rozsudek pro uznání. Vyhověl 2435 lidem zastupovaným firmou Safe Diesel, kteří žalobu podali do 7. září minulého roku. Nároky byly uznané ve výši 220 000 Kč na jednoho zákazníka, celková suma je tedy 533,5 miliardy Kč spolu s úrokem z prodlení a s náklady řízení.

"Jde o průlom v evropské větvi této aféry, je to první úspěch poškozených spotřebitelů sdružených v hromadné žalobě v Evropě. Podařilo se nám prosadit stejné odškodnění jako v USA, čehož chceme dosáhnout i pro další tisíce spotřebitelů, jejichž nároky jsme podali k soudu později nebo je teprve podáme. Již ve středu rozšíříme žalobu na VW a Škodu Auto o dalších více než 600 spotřebitelů," uvedl právní zástupce Safe Dieselu František Honsa.

Částka 220 000 Kč je odvozená od modelu odškodnění v USA, kde VW již dříve dobrovolně vyplatil postiženým spotřebitelům až deset tisíc dolarů a zároveň jim nabídl opravu či zpětný odkup vozidel s upravenými motory.

O Škodovce se rozhodne až na podzim

Rozsudek se nevztahuje na společnost Škoda Auto, která nároky společnosti Safe Diesel neuznává. O nich, stejně jako o nárocích vůči VW, které společnost Safe Diesel vznesla později, tedy po 7. září 2018, bude soud rozhodovat v dalším řízení. První jednání bylo stanoveno na 22. listopadu.

"Společnost Škoda Auto předpokládá, že rozsudky budou zrušeny a žaloby zamítnuty," řekl mluvčí firmy Vítězslav Pelc. Mladoboleslavská automobilka nadále trvá na tom, že majitelům vozů nevznikla žádná újma.

Celkový počet spotřebitelů, kteří v ČR své nároky vůči automobilkám uplatňují, k dnešku převyšuje 7000 osob. Vozidel s upraveným softwarem v Česku je zhruba 165 000.

Před čtyřmi lety americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka motorů TDI o objemu od 1,2 do 2,0 litru poznala, když se vůz podrobuje emisnímu testu a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Celkově byly tyto motory namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Jeřábek v KHL mění dres, bude hrát za Spartak

Hokejový obránce Jakub Jeřábek mění v Kontinentální lize dres a nově bude hrát za Spartak Moskva. Třicetiletý český reprezentant podepsal s novým klubem roční smlouvu. Spartak o tom informoval na svém webu.

Jeřábek doposud oblékal v KHL pouze dres Viťazu Podolsk, za který odehrál s přestávkou tři sezony. Po ročníku 2016/17 zamířil na dva roky do NHL, poté se ale vrátil zpět do Evropy a hrál opět za Podolsk. V KHL včetně play off odehrál 166 zápasů a nasbíral 81 bodů za 22 branek a 59 asistencí.

"V osobě Jakuba Jeřábka získáváme obránce, který je schopný plnit úkoly v obraně i v útoku. Má zkušenosti z NHL i KHL, je to chytrý a pracovitý hráč, dobrý spoluhráč a vstřícný hokejista," uvedl sportovní ředitel Spartaku Roman Běljajev na adresu účastníka dvou světových šampionátů.

Na nové angažmá se těší i Jeřábek. "V Rusku hraji už několik let a dobře vím, že Spartak je klub s velkou historií a skvělými fanoušky, což je pro mě důležité. Bavil jsem se o Spartaku s kamarády z reprezentace a o klubu jsem slyšel jen dobré věci," řekl Jeřábek. Dodal, že moc dobře ví, že v moskevském klubu úspěšně působili trenér Miloš Říha a brankář Dominik Hašek. "Chtěl bych, aby si fanoušci pamatovali i mě," uvedl plzeňský odchovanec.

Další zprávy