Nákupní taška
Ano. I klasická nákupní obří taška, ve které si dnes zákazníci odnášejí zboží (jen v modré barvě), je stará několik desítek let.
V druhé polovině 80. let si Ingvar Kamprad začal všímat toho, že když zákazníci prochází obchodní dům, často je něco zaujme, ale nemají po ruce nic, do čeho by si výrobky uložili. V roce 1987 odcestoval Kamprad do čínského města Tchaj-pej, aby se spolu s Lars-Göranem Petersonem podívali po možných řešeních.
Požadavky byly celkem jednoduché - mělo by to být tak velké, aby se do toho vešly role tapet, které se v té době ještě v Ikea prodávaly, a tak pevné, aby to uneslo 50 kilo.
Jeden z dodavatelů jim ukázal vzorek polyprenové látky, která se často používá na balení rýže. Kampradovi a Petersonovi se nápad líbil, zejména ve žluté barvě, ale nebyli si jisti nosností.
"Tak oslovili v kanceláři ženu, která vážila 50 kilo, a požádali ji, aby si vlezla dovnitř. Ingvar vzal tašku za jedno ucho, Lars-Göran za druhé a tašku zvedli. A držela," popisuje Pecková s tím, že oba muži hned udělali objednávku, a tak se zrodila symbolická nákupní taška. Původně se jmenovala Världsbra, dnes nese jméno Frakta.
Retro žlutá taška 75 je ozdobena citátem Ingvara Kamprada, který mluví o tom, že dobrých výsledků se dá dosahovat i s omezenými zdroji, což shrnuje filozofii jeho firmy.