reklama
 
 

Řetězec H&M uvedl udržitelné šaty z ananasů a řas. Neprodané oděvy přitom dříve pálil

10. 4. 2019 11:05
Odpadní části sicilských pomerančů, ananas, mořské řasy a další udržitelné materiály obsahují oděvy nové kolekce Conscious švédského módní řetězce Hennes & Mauritz (H&M). Kolekce vznikla podle firmy v rámci dlouhodobého cíle, kterým je omezení dopadu textilního průmyslu na životní prostředí.

Oděvy z udržitelných i moderních materiálů ve středu představili zástupci H&M a Institutu cirkulární ekonomiky INCIEN. Firma H&M v minulých letech čelila obvinění ze záměrného poškozování neprodaných oděvů.

Kolekce z udržitelných materiálů značky H&M ve spolupráci se společností INCIEN reaguje podle společnosti na celosvětovou diskusi o udržitelnosti a dopadu textilního průmyslu na životní prostředí. Textilní průmysl je po ropném průmyslu druhým největším znečišťovatelem planety.

Firma uvádí, že svou činností chce podpořit takzvanou cirkulární ekonomiku, tedy strategii udržitelného rozvoje. Cirkulární ekonomika se snaží dostat do oběhu již použité materiály, například formou recyklace. Cílem je omezit dopady hospodářského růstu a spotřeby a zároveň uspokojit potřeby rostoucí populace.

Průměrná životnost oděvu se za posledních 15 let zkrátila o 36 procent. "Móda se stává rychloobrátkovým zbožím a klesá její kvalita. Nikdo nepočítá s tím, že si koupí bundu, kterou bude nosit celý život," řekla Soňa Jonášová z INCIEN. Podle ní většina oděvů skončí nevyužitá na skládkách nebo se spálí. Takový způsob nakládání s textilem není podle Jonášové dlouhodobě udržitelný.

Firma H&M v minulosti nabízela slevy zákazníkům, kteří přinesou použité oblečení, a zavedla ocenění za inovativní přístupy k recyklaci. Zároveň ale čelila obviněním z plýtvání oblečením. Podle článku amerického deníku New York Times z roku 2010 byly neprodané oděvy z obchodů H&M v New Yorku před vyhozením znehodnocovány rozřezáním.

Podle článku agentury Bloomberg z roku 2017 spaluje elektrárna ve švédském městě Västeraas tuny nevyužitých oděvů z centrálního skladu H&M. Podle firmy se ale jedná o oděvy, které již podle předpisů nelze využít, třeba kvůli plísni. H&M také podle článku britského deníku Guardian zneužívala levnou dětskou práci v továrnách v Barmě.

Institut cirkulární ekonomiky INCIEN je nevládní nezisková organizace, která se zaměřuje na inovativní environmentální management. Usiluje o přechod z lineárního chodu systému na cirkulární, tedy o udržení materiálu co nejdelší dobu v oběhu. Cílem je podle zakladatelů informovat, vzdělávat a podporovat inovativní projekty v oblasti udržitelnosti, ekologie, recyklace a technologie.

Na téma udržitelnosti upozornil také začátkem dubna festival Slou Days v Praze, kde se představily desítky značek z oblasti ekologické a etické módy. Název festivalu Slou Days odkazuje k anglickému termínu slow fashion (Pomalá móda). Slow fashion vznikl jako reakce na fast fashion (rychlou módu) produkující trendové oblečení za co nejnižší náklady bez ohledu na sociální a environmentální dopady.

autor: ČTK | 10. 4. 2019 11:05

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama