Další "Engage Day" v Česku: 130 zaměstnanců, 16 firem

Martin Dvořák
9. 6. 2010 8:06
Česká republika má za sebou tradiční Den firemního dobrovolnictví
Dobrovolníci přijeli pomáhat například do sociální firmy Jůnův statek u Prahy (více ve fotogalerii)
Dobrovolníci přijeli pomáhat například do sociální firmy Jůnův statek u Prahy (více ve fotogalerii) | Foto: Aktuálně.cz

Česko - Na 130 zaměstnanců z 16 českých firem ve dvaceti neziskových organizacích. Den Engage se na začátku června rozprostřel po celém Česku, od ekologických projektů po práci na statku pro duševně nemocné.

"Program Engage - Zapojím se za lepší život má mezinárodní charakter a jeho hlavním cílem je podpora rozvoje v komunitě," říká Liběna Marková, ředitelka Fóra dárců pro firemní programy a partnerství. Akci organizuje v rámci mezinárodní iniciativy Engage Key Cities Programme Fórum dárců a platforma Byznys pro společnost.

Kdo se zapojil v r. 2010

Axa životní pojišťovna a.s.

Bellinda Česká Republika, s.r.o.

Česká spořitelna, a.s.

Český rozhlas

ČSOB, a.s.

DHL Express (Czech Republic) s.r.o.

Direct Pojišťovna, a.s.

GfK Czech, s.r.o.

ING Bank, a.s.

Kooperativa pojišťovna, a.s.

LMC s.r.o.

Nadace OKD

OKD, a.s.

Provident Financial, s.r.o.

Santé Network s.r.o.

Siemens, s.r.o.

Sodexo Pass ČR a.s.

T-Mobile, a.s.

Aktuálně.cz

Někteří z firemních dobrovolníků si vybrali práci ve prospěch potřebných dětí, jiní se zaměřili na handicapované, další pomáhali v oblasti životního prostředí. Nejeden manažer, účetní či úředník brousil tak 8. června 2010 místo své klasické práce lakoval, čistil zahradu nebo sázel květiny, maloval místnosti pro klienty, či natíral dětské prolézačky a lavičky.

Dobrovolnictví ovšem není jen fyzické povahy. Třeba v Jůnově statku u Líbeznice, sociální firmě, zaměstnávající lidi se znevýhodněním, pomáhali přítomní vedoucímu Jiřímu Novákovi coby poradci: jak nově formulovat vizi firmy, jak zlepšit PR a marketing, jak rozšířit nabídku zákazníkům vůbec.

"Principem komunitního dne, který vychází z konceptu Engage, je propojit komunitní partnery a firmy v různých městech na celé planetě a podpořit je v zavádění inovativních a trvale udržitelných programů zapojování zaměstnanců do chodu komunit," říká Liběna Marková. Organizátoři letos chtěli upozornit na klíčové problémy v neziskovém sektoru, především v oblasti sociálního podnikání, jehož podíl na ekonomice není v České republice velký - a česká veřejnost tento pojem zatím důvěrně nezná.

Podle definice britského Úřadu vlády (v některých oblastech Británie přesahuje podíl sociálních firem na místní ekonomice 10%) je "sociální podnik firmou s primárně sociálními cíli, jejíž přebytky jsou za tímto účelem převážně opět investovány do firmy či komunity a jejímž hnacím motorem tedy není potřeba maximalizovat zisk pro akcionáře a vlastníky."

Třeba Jůnův statek, jenž strategicky leží na severním okraji Prahy nedaleko výjezdu z dálnice D8, tuto definici naplňuje: "Smyslem naší firmy," říká Jiří Novák, "je vytvářet takový zisk, abychom si dokázali sami vydělat na více než 50% nákladů. Chceme růst a tento růst využijeme k zaměstnávání ještě většího počtu znevýhodněných."

Jůnův statek nabízí služby dvou restaurací, penzionu, školicího střediska, prádelny a drobné dřevovýroby. Zaměstnává 57 lidí, z toho 38 s duševním onemocněním a 11 s jiným znevýhodněním. "Je to tu krásné," utrousil toho dne dobrovolník, jinak šéfredaktor Rádia Česko Robert Břešťan. "A pokud bych sem přijel s rodinou, vůbec bych nepoznal, že jde o sociální firmu. Ostatně, jako zákazník to vlastně ani nepotřebuji vědět."

Největší přínos takových akcí, jakými jsou například dobrovolnické dny Engage - Zapojím se za lepší život, je trojí. Nezisková organizace získá zdarma pracovní sílu, která jí pomůže vyřešit její potíže nebo vylepšit prostředí pro klienty. Zaměstnanci zažijí velmi specifický den, který jim pomůže vystoupit z každodenního stereotypu a dovolí jim podívat se na svůj život z odstupu. Dobrovolníci si mohou z vlastního pracovního hlediska osvojit také nové pracovní dovednosti, vyměnit pracovní zkušenosti, zvýšit profesionalizaci a podobně.

"Uznávám," říká účetní jedné velké společnosti, "že setkání s klienty sociálních zařízení mě vrací na zem. Jako kdybych viděla různé situace v širších souvislostech."

Zaměstnavatelé ovšem také z práce "svých" dobrovolníků těží. Obyvatelé regionu, dokazují průzkumy veřejného mínění, pak dobře vědí, komu záleží na kvalitě jejich života a rozvoji komunity. "V téhle souvislosti," říká Pavlína Kalousová, výkonná ředitelka Fóra dárců, "musím zmínit letošní unikát: poprvé v historii se v roli dobrovolníků zapojili také zástupci dvou českých médií."

 

Právě se děje

Další zprávy