České firemní nadace zastřeší společná platforma

Klára Šplíchalová, CSR Fórum
14. 3. 2011 13:58
Cílem asociace firmeních dárců bude mimo jiné vzájemná výměna zkušeností
České firemní nadace podporují mimo jiné i výstavbu dětských hřišť.
České firemní nadace podporují mimo jiné i výstavbu dětských hřišť. | Foto: Jiří Herman/www.hermina.cz

Praha - Smyslem nadací a nadačních fondů je dávat peníze tam, kde jsou zapotřebí a kde mohou nejvíce a nejlépe pomáhat. Firemní nadace a nadační fondy jsou v České republice nevelkou a především poměrně specifickou skupinou strategických dárců.

Cílem nadační práce není přímá práce s klienty nebo poskytování služeb, ať už například v sociální nebo zdravotní oblasti, nebo v kterékoliv jiné veřejné prospěšné činnosti. Podstatou fungování nadací je jejich finanční povaha, tedy shromažďování majetku za účelem podpory dalších subjektů.

Nadace a nadační fondy tedy podporují organizace, které se věnují přímému působení v terénu, ať už se jedná o občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti nebo církevní právnické osoby.

Firemní nadace a nadační fondy však mají ještě poněkud jinou pozici. Vzhledem k jejich propojení na zřizovatele je do značné míry určena i jejich činnost a systém fungování.

Často také v názvu nesou jméno svého zřizovatele a jejich propojení na něj je tak zcela jednoznačné. Velmi často díky přímé podpoře firmy nemusejí řešit všednodenní otázky jako například nájem kanceláří a běžné administrativy - toto často automaticky hradí zakladatelská firma.

Na druhou stranu jsou firemní nadace a nadační fondy často podrobeny velmi důkladnému drobnohledu ze strany veřejnosti. Musejí být skutečně důvěryhodné a přesvědčit svojí činností a jejími výsledky, že jsou skutečně důležitým článkem v rozvoji veřejně prospěšných aktivit u nás.

Firemní nadace a nadační fondy u nás

Založení firemní nadace nebo nadačního fondu představuje jednoznačné přihlášení se k určitým transparentním pravidlům dárcovství a podpory potřeb společnosti. A jak vlastně vypadá firemní nadační sektor v České republice?

Firemní nadace a nadační fondy tvoří podle nedávné rešerše zhruba desetinu českých nadací a nadačních fondů. Působí v nejrůznějších oblastech, ať už se jedná o podporu znevýhodněných dětí včetně volnočasových aktivit, rozvoj vzdělávání, investice do komunity v nejširším slova smyslu, podpory životního prostředí, ale i podpory lidských práv a dalších tématech.

Žebříček TOP 10 nadací a nadačních fondů podle objemu rozdělených prostředků (ročník 2010).
Žebříček TOP 10 nadací a nadačních fondů podle objemu rozdělených prostředků (ročník 2010). | Foto: CSR Fórum

Vzhledem k větší koncentraci významných firem ve velkých městech v nich mají sice sídlo, často však působí nejenom regionálně, ale také celorepublikově. Pravidelně se také umisťují na významných příčkách Žebříčku nadací a nadačních fondů, který vyhlašuje Fórum dárců a který sleduje nadační příspěvky do veřejně prospěšných aktivit.

Manažerka Nadace O2 Ivana Šatrová
Manažerka Nadace O2 Ivana Šatrová | Foto: CSR Fórum

Nejenom tím se prokazuje, že firemní nadační subjekty hrají významnou roli na poli strategického dárcovství. Kromě Nadace ČEZ, Nadace OKD, Nadačního fondu J&T, Nadace O2 a Nadace Vodafone jsou velmi aktivní například také Nadace České spořitelny, Nadační fond GSK a Nadační fond Tomáš společnosti SKANSKA, Nadační fond Dalkia, Nadační fond Veolia a další významné subjekty.

Standardy a kvalita

Potřeba zvýšit prestiž a kultivovat firemní dárcovské prostředí vedla k myšlence založit platformu, která si klade za cíl rozvoj strategického firemního dárcovství. Fórum dárců připravuje pro toto společné sdružení vhodné podmínky. A co k tomu říkají samotné firemní nadace a nadační fondy?

"Asociaci firemních nadací vnímám jako užitečnou platformu, kde si můžeme vzájemně předávat zkušenosti, vyměňovat názory napříč širokým spektrem zástupců nadací a získávat aktuální informace o dění v neziskovém sektoru," říká Ivana Šatrová, manažerka Nadace O2. "Jsem ráda, že se asociace chystá reflektovat také specifické potřeby firemních nadací."

Ředitel Nadace ČEZ Ondřej Šuch
Ředitel Nadace ČEZ Ondřej Šuch | Foto: CSR Fórum

"Fungování firemních nadací jako součást společenské odpovědnosti prochází bouřlivým vývojem a dávno už nezahrnuje jen samotné rozesílání darů," říká Ondřej Šuch, ředitel Nadace ČEZ.

"Firemní i klasické nadace spolu spolupracují už dávno, ale platformu pro výměnu zkušeností či standardů určitě vítáme. Od nově vznikající asociace čekáme mimo jiné možnost efektivního vzájemného srovnání a také společnou propagaci směrem k odborné i široké veřejnosti.

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy