Haiti jsme museli pomoci, říká manažerka Nadace O2

Petr Jemelka Petr Jemelka
26. 1. 2011 10:06
Nadace 02 pomohla částkou 1 116 510 Kč a stala se největším partnerem Člověka v tísni
Ivana Šatrová
Ivana Šatrová | Foto: O2

Praha - Před rokem zažilo Haiti jednu z nejhorších přírodních katastrof posledních desetiletí. Ničivé zemětřesení si vyžádalo 250 tisíc obětí a 300 tisíc zraněných. Přes 1,5 milionu lidí přišlo o střechu nad hlavou.

Neštěstí tento nejchudší stát západní polokoule naprosto zdecimovalo. Jednou z českých humanitárních organizací, která okamžitě přispěchala na pomoc, byl i Člověk v tísni. Nadace O2 se tehdy stala jeho nejvýznamnějším firemním partnerem.

Manažerka Ivana Šatrová v následujícím rozhovoru vysvětluje, proč se Nadace O2 minulý rok poprvé rozhodla rozšířit svou pomoc za hranice Česka, a jak tato dobročinná organizace vlastně funguje. 

O2 je podle organizace Člověk v tísni největším přispěvatelem mezi firmami na humanitární pomoc na Haiti. Na základě čeho jste se rozhodli pomoci právě Haiti?

Naše spolupráce s organizací Člověk v tísni je již dlouhodobá. Při povodních na Moravě v červnu 2009 jsme nabídli všem zaměstnancům O2 možnost finanční pomoci lidem, kteří se ocitli ze dne na den v nouzi. Mile nás překvapil zájem zaměstnanců, kteří tehdy darovali během jednoho týdne 470 tisíc korun, které se rozhodla společnost Telefónica O2 zdvojnásobit.

Do roku 2010 jsme v případě živelných katastrof poskytovali pomoc jen v České republice. Vzhledem ke skutečnosti, že na Haiti v lednu 2010 proběhlo opravdu ničivé zemětřesení, které zasáhlo tisíce osob bylo jasné, že pomoc při mimořádných událostech rozšíříme i za hranice České republiky. O nutnosti pomoci nás přesvědčili také sami zaměstnanci, kteří chtěli finančně pomoci.

Finanční koordinátorka haitské mise Člověka v tísni nám řekla, že spolupráce s O2 probíhá dlouhodobě a Vaše firma se zajímá o to, co se s penězi stane. Jaké máte kontrolní mechanismy? Jak toky peněz ovlivňujete?

O zapojení pomoci zaměstnanců O2 do živelných katastrof rozhoduje vždy rozsah živelné katastrofy. Vždy tuto pomoc předem konzultujeme se zástupci Člověka v tísni a domluvíme se na co nejkonkrétnějším zacílení podpory.

Konkrétní pomoc je také komunikována přímo zaměstnancům, kteří se rozhodli finančně pomoci. Je důležité, aby viděli, že jimi darovaná částka pomohla přímo vybraným lidem. 

Na základě darovací smlouvy nám vždy po uplynutí daného období organizace Člověk v tísni musí zaslat konkrétní vyúčtování celkového daru. Víme tedy na co byly finanční prostředky využity a o této skutečnosti také informujeme zaměstnance.

S organizací Člověk v tísni se vždy domluvíme na účelu využití daru v rámci dané živelné katastrofy, ale konečné rozdělení financí pro konkrétní rodiny je pouze na Člověku v tísni a jeho vyhodnocení.

Kolik peněz už O2 na pomoc Haiti darovalo? Budete pomáhat i dál?

Nadace O2 darovala 1 116 510 korun a to díky 1 235 zaměstnancům, kteří přispěli částkou 558 255 korun. Tuto částku společnost Telefónica navýšila o 100 %. V současné chvíli neuvažujeme o pokračování v interní sbírce na pomoc Haiti.

Česká nezisková organizace Člověk v tísni je na místě už rok a minimálně další rok zůstane. Obnova Haiti totiž není jen běh na dlouhou trať, jedná se doslova o maraton.
Česká nezisková organizace Člověk v tísni je na místě už rok a minimálně další rok zůstane. Obnova Haiti totiž není jen běh na dlouhou trať, jedná se doslova o maraton. | Foto: Archív o. p. s. Člověk v tísni

Co vlastně stálo u zrodu rozhodnutí angažovat se právě prostřednictvím organizace Člověk v tísni?

Hledali jsme důvěryhodnou organizaci, která má zkušenosti s realizací projektů na pomoc lidem zasaženým přírodními katastrofami. Organizace Člověk v tísni realizuje své projekty v České republice i v zahraničí a spolupráce s jejími pracovníky na vysoké úrovni.

Jaký podíl ve vašem "portfoliu pomoci" má Člověk v tísni? Nakolik se soustředíte například na školství, zdravotnictví apod? Kdo a na základě čeho o tom rozhoduje?

Nadace O2 má nastavenu dlouhodobou strategii pomoci, rovnoměrně rozdělujeme finanční prostředky po celé České republice na podporu projektů neziskových organizací, které pomáhají znevýhodněným dětem a mladým lidem. 

O rozdělení finančních prostředků v rámci Nadace O2 rozhoduje správní rada složená ze zástupců managementu společnosti Telefónica O2 a zástupců odborníků na neziskový sektor, problematiku dětí, mládeže a seniorů.

Z finančních darů poskytnutých Nadací O2 v roce 2010 činila pomoc při živelných katastrofách přes organizace Člověka v tísni 13 procent. Pomoc při živelných katastrofách tvoří spíše okrajovou část aktivit Nadace O2, reagujeme vždy na konkrétní situace.

Devadesát procent aktivit Nadace O2 tvoří dlouhodobé strategické projekty a partnerství - např. generální partnerství s Linkou bezpečí, podpora Linky seniorů organizace Elpida, každoroční program Regionální granty pro neziskové organizace pomáhající dětem a nově od roku 2011 celoevropský sociální program Think Big zaměřený na motivací mladých lidí pomáhat svému okolí a realizovat veřejně prospěšné projekty.

Mise Člověka v tísni sestává ze tří koordinátorů a osmatřiceti místních zaměstnanců.
Mise Člověka v tísni sestává ze tří koordinátorů a osmatřiceti místních zaměstnanců. | Foto: Archív o. p. s. Člověk v tísni

Kolik peněz O2 ročně daruje na dobročinné účely? Ovlivnila jejich výši krize?

V roce 2010 darovala společnost Telefónica O2 na veřejně prospěšné projekty přes 33 milionů korun. Částka se naopak oproti minulému roku zvýšila, v roce 2009 jsme darovali 29,7 milionu korun.

Kolik lidí pracuje v nadaci O2?

Pro Nadaci O2 pracují 4 osoby z nichž jen 2 na plný pracovní úvazek.

Tento materiál vznikl v rámci společného projektu Aktuálně.cz a CSR Fórum - webového magazínu Byznys a společnost.

Sekce chce informovat o světě firem, neziskových organizací, trendech v CSR a společenské odpovědnosti vůbec.

 

Právě se děje

Další zprávy