Brno - Lidé, u jejichž domů a bytů budou denně vyjíždět z pražského tunelu Blanka desítky tisíc aut, neuspěli se svou stížnosti na to, že si nemohli dostatečně bránit své bydlení.
Ústavní soud totiž odmítl stížnost skupiny obyvatel domů v ulici V Holešovičkách, kde se po dokončení tunelu výrazně zvýší doprava. Jde o první stížnost, která v souvislosti se stavbou tunelu padla.
Tunelový komplex Blanka se staví jako součást Městského okruhu v Praze. S délkou 6,4 kilometru půjde o nejdelší silniční tunel v České republice a nejdelší městský tunel v Evropě. Průjezdná doprava do něj má být směřována po otevření v roce 2014.
Nevyvětráme a cena půjde dolů
Obyvatelé domů si stěžovali, že dochází k porušení jejich vlastnických práv, protože po dostavbě tunelu nebudou mít ve svých bytech klid a pohodu, nebudou moci větrat a výrazně klesne i tržní cena nemovitostí.
"Jejich vlastnické právo k nemovitostem - namísto pěti klasických atributů vlastnictví držet, užívat, požívat jeho plody, disponovat s ním a případně jej i zničit - bude omezeno pouze na první a na poslední, tedy držet a zničit," uvedli právní zástupci stěžujících si lidí v ústavní stížnosti.
Námitky proti tunelu, který má do jejich ulice přivést místo sedmdesáti tisíc až osmdesát osm tisíc aut denně, chtěli lidé uplatnit ve stavebním řízení, úřady jim to ale neumožnily.
A lidé neuspěli také u soudů, ty jejich námitky také odmítly. "Správní soudy nevzaly v úvahu důkazy, které prokazují zhoršení situace v ulici, a to dopisy Hygienické stanice hlavního města Prahy, dopisy ředitele Ústavu dopravního inženýrství hlavního města Prahy a ředitele Odboru městského investora," uvedli stěžující si lidé v podání ústavním soudcům.
Nepříjemné, ale správné rozhodnutí
Také ústavní soudci ale stížnost odmítli. Podle nich stěžovatelé nijak neprokázali, jak budou konkrétně poškozeni stavbou tunelu a odmítnutím účasti ve stavebním řízení.
"Stěžovatelé neuvedli nic, co by prokázalo, že v jejich věci došlo k nepřiměřenému zkrácení v zaručených právech v důsledku vydání napadených rozhodnutí," uvedli ústavní soudci.
"Otázkou účasti stěžovatelů na stavebním řízení se správní orgány i soudy zabývaly dostatečně, v souladu s procesními předpisy a rozhodnutí jasně a srozumitelně odůvodnily. Nepřiznání účasti bylo za daného stavu věci sice subjektivně nepříjemným, nicméně správným rozhodnutím," konstatuje se ve verdiktu Ústavního soudu.
Tunel Blanka má vést ke zlepšení dopravní situace v Praze, podle některých studií ale může vést ke zhoršení životního prostředí.
Konstatovaly to například magistrátní odbor životního prostředí a Státní zdravotní ústav, které zjišťovaly, jak se v okolí tunelového komplexu Blanka zvýší koncentrace oxidu dusičitého, drobného prachu a benzenu a jaký to bude mít vliv na zdraví obyvatel.
"Pro všechny modelované a hodnocené škodliviny platí, že vypočtené příspěvky k imisní situaci dané provozem hodnoceného úseku městského okruhu znamenají mírné zvýšení zdravotních rizik," uvedl před časem ve stanovisku magistrátního odboru životního prostředí.