Brno - Televize Nova se zatím ubránila placení pokuty ve výši 250 tisíc korun za to, že nechala nakupovat hrdiny seriálu Ordinace v Růžové zahradě v Tescu. Definitivně jásat ale ještě nemůže.
První český spor o takzvaný product placement, tedy o umisťování různých výrobků nebo značek do filmů nebo televizních seriálů, se totiž po sérii soudních jednání vrací na začátek.
Znovu se tak bude posuzovat, zda Nova zaplatí statisíce korun za to, že před Vánoci v roce 2009 nechala v jednom z dílů seriálu nakupovat herce dárky v obchodě Tesco bez toho, že by diváky upozornila na placenou reklamu.
Bylo to natočené jako reklama
TV Nova propagovala řetězec Tesco jenom devět dnů před tím, než vstoupila v platnost úprava Evropské unie, která product placement povolila. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila televizi pokutu ve výši 250 tisíc korun.
Podle radních šlo o porušení zákona a skrytou reklamu. A i když začal platit nový zákon povolující product placement, tak Nova podle nich zákon porušila.
Celá prezentace řetězce Tesco totiž připomínala reklamu. "Obchodní řetězec je prezentován v ryze pozitivním, zkratkovitě harmonizujícím rámci, jehož náplní je propojení fenoménu "nakupování - Vánoce - dárky - děti - předvánoční akce", typické pro běžnou předvánoční reklamu," uvedli radní ve svém verdiktu.
"Jsou zde doporučovány a kladně hodnoceny služby obchodního řetězce, o jehož identitě není vzhledem k použitým proprietám (taška s typickým logem a katalog) pochyb. Celá scéna svým zpracováním výrazně připomíná klasickou reklamu (žena s odkazem na dítě vychvaluje služby obchodu, v němž si muž v poetické nadsázce může splnit dětský sen)," dodali radní.
Nova se ale obrátila na soud. Podle zástupců televize nešlo o protizákonné jednání. "Scény v pořadu neobsahují vybídky ke koupi zboží, z uvedených scén (například s vláčkem) nevyplývá reklamní cíl," uvedla Nova na svou obranu.
Městský soud v Praze žalobě vyhověl a nařídil nové projednání případu. To nyní navíc potvrdil i Nejvyšší správní soud. Podle soudců totiž rada nedokázala jednoznačně zdůvodnit, zda o pokutě rozhodovala podle starých, či nových pravidel. To musí v novém rozhodnutí napravit.
Další pokuta už padla
TV Nova už mezitím dostala za porušení pravidel u product placementu další trest. Za nepatřičné zdůrazňování doplňku stravy Prostenal v seriálu Ordinace v růžové zahradě má platit pokutu 250 tisíc korun.
Prostenal byl nevhodně zařazen do dílu, který TV Nova odvysílala loni v prosinci. Podle Rady pro rozhlasové a televizní vysílání byl produkt nepatřičně zdůrazňován verbálně i obrazově.
Problematický byl dialog jedné z postav, který upozorňuje, že přípravek je vhodný pro muže určitého věku, i záběr na LED svítilnu jako součást vánočního balíčku. Prezentace tak podle radních mimo jiné připomínala reklamní nabídku.