Brno/Varšava - Měla to být propustka pro čínské stavební firmy na trh Evropské unie, místo toho je to pořádný skandál, který bude mít s největší pravděpodobností soudní dohru.
Čínská firma Covec, která měla v Polsku postavit dva úseky dálnice, jež v budoucnu spojí Varšavu s Německem, totiž o zakázku přišla. Polské ředitelství silnic a dálnic totiž oznámilo, že odstupuje od smlouvy s firmou a bude od ní chtít odškodnění ve výši okolo 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).
Vedení společnosti Covec, která patří třetí největší stavební společnosti na světě - China Railway, zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii. A o tom, že by dálnice také v Česku mohly stavět čínské společnosti, mluvil i exministr dopravy Vít Bárta, ten dokonce kvůli tomu jednal s čínskými diplomaty.
Nebezpečně nízká cena
Společnost Covec v tendru předloni nabídla, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů postaví za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence.
S výhradami vůči tendru vystoupily nejen domácí firmy, které namítaly, že jde o dumpingovou cenu, za niž se nedá v Polsku dálnice postavit, ale i Evropská komise.
Bruselu se nezamlouvalo, že Varšava do veřejné zakázky pustila čínský Covec, zatímco podnikatelé z EU ke státním zakázkám v Číně podobný přístup nemají.
V polovině května ale podle deníku Gazeta Wyborca Číňané přestali stavět, Covec neplatil subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých. Číňané proto Polákům nabídli, že dálnici dostaví, ale budou za to chtít více peněz.
"V Polsku neočekávaně vzrostly ceny stavebních materiálů a cena vykonané práce, což investor nechce zohlednit," uvedli zástupci čínské firmy, která se chce bránit u soudu.
Hledáme dál
Polsko nyní bude muset vybrat novou firmu, která dálniční úseky postaví. Polský premiér Donald Tusk uvedl, že stavební práce by tam měly být obnoveny do konce července. "Chceme dokončit dálniční úsek tak rychle, jak to bude možné," uvedl Tusk.
Podle plánů polské vlády by dálniční spojení mezi Varšavou a německou hranicí mělo vzniknout do fotbalového mistrovství Evropy, které za rok pořádá Polsko společně s Ukrajinou.
Dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, dvě pořadatelská města. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.