reklama
 
 

Po jogurtu i kelímek. Activia čelí žalobě z klamání

28. 7. 2011 10:44
Nové kelímky nejsou ekologičtější než ty původní, tvrdí ekologové

Berlín - Firma Danone čelí žalobě kvůli jogurtu Activia, který největší výrobce jogurtů na světě prodává také v Česku.

Po obviněních expertů z německého sdružení na ochranu spotřebitelů Foodwatch, kteří Activii označili za obyčejný jogurt a reklamu na tento výrobek za klamavou, bude soud muset vyřešit spor také o kelímky, do kterých je Activia plněna.

Podle organizace Německá ekologická pomoc nejsou totiž nové kelímky, které společnost Danone prezentuje jako chránící životní prostředí, o nic lepší než původní obaly. "Firma tak klame zákazníky, podáváme žalobu," uvedla organizace.

Nové kelímky pro Activii jsou vyrobeny z bioplastu, z polyaktické kyseliny získávané z kukuřičného škrobu. Danone uvedlo, že je vyvinulo ve spolupráci se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF).

Není to pravda

A argumentuje studií heidelberského Institutu pro výzkum energie a životního prostředí (IFEU), podle které se při jejich výrobě uvolňuje do ovzduší o 25 procent méně škodlivých emisí než u srovnatelných dříve používaných plastových kelímků. Zároveň se na ně podle Danone spotřebuje o 43 procent méně fosilních látek.

Ekologové a ochránci spotřebitelů ale upozorňují také na další závěry studie IFEU, podle nichž má produkce těchto obalů i negativní dopady na životní prostředí, například v podobě uvolňování jemného prachu nebo nároků na zemědělskou půdu. 

A firmu vyzvali, aby se k pochybením přiznala. Když to ale zástupci Danone odmítli, ekologové se obrátili na soud.

"Zdánlivě zelený dojem z nových kelímků Activie při čtení ekologické bilance velmi rychle splaskne. Místo, aby přešlo na skutečně ekologické balení, klame Danone zákazníky," prohlásil šéf organizace Německá ekologická pomoc Jürgen Resch.

Podle sdružení na ochranu spotřebitelů Foodwatch nejsou nové obaly ani ekologičtější než ty staré.

Activia na tapetě

Danone ale trvá na tom, že zákazníky neklame. "Naše tvrzení o vylepšené ekologičnosti nefosilních kelímků od Activie z PLA jsou naprosto správná," uvedlo Danone v tiskovém prohlášení.

Němečtí spotřebitelé vybrali samotnou reklamu na Activii za druhou nejklamavější.

Podle sdružení Foodwatch reklama na Activii, která patří mezi nejprodávanější jogurty také v Česku, značně přehání. Podobné účinky při trávení jako u Activie je možné podle sdružení dosáhnout pojídáním normálních jogurtů nebo třeba i sušených švestek a koneckonců i obyčejnou chůzí.

autor: Tomáš Fránek | 28. 7. 2011 10:44

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama