Nutella klame zákazníky, uznal výrobce a platí odškodné

Tomáš Fránek
30. 4. 2012 11:50
Společnost Ferrero zaplatí americkým spotřebitelům tři miliony dolarů
Foto: Aktuálně.cz

Brno/Los Angeles - Společnost Ferrero zaplatí zákazníkům ve Spojených státech vysoké odškodnění za to, že jim neřekla pravdu o Nutelle.

Výrobce jednoho z nejznámějších čokoládových výrobků totiž uznal, že ne všechny reklamy i nápisy na etiketách výrobků jsou v pořádku. Spotřebitelům v USA proto nyní nabízí mimosoudní vyrovnání.

Jde už o druhou významnou prohru společnosti Ferrero ve sporech o Nutellu. Loni na podzim konstatoval německý soud ve Frankfurtu nad Mohanem, že firma na etiketě klamavě uvádí obsahy cukrů, tuků a vitamínů.

"Pomáhá ve zdravé výživě"

Žalobu k soudu ve Spojených státech podala Athena Hohenbergová, matka čtyřletého syna.

Podle ní firma tvrdí, že Nutella pomáhá ve zdravé výživě, tím však podvádí zákazníky. Hohenbergová prý byla šokována, když zjistila, že Nutella není o nic zdravější a lepší než jiné sladkosti. "Navíc obsahuje vysoký podíl mastných kyselin," uvedla v žalobě.

Společnost Ferrero se místo soudu rozhodla se zákazníky vyrovnat mimosoudně a odložila si už na to asi tři miliony dolarů.

Firma tak má zaplatit až čtyři dolary (podle velikosti balení) za každou Nutellu, která se od prosince 2008 prodala ve Spojených státech (v Kalifornii až od srpna 2009). Každý spotřebitel však může dostat maximálně dvacet dolarů.

Hlaste se o odškodnění

Lidé mají čas do června, aby se o odškodnění hlásili. Dohodu o vyrovnání ještě musí potvrdit soudy.

Firma navíc slíbila, že změní některé reklamní tvrzení o Nutelle a bude uvádět také více informací na etiketě výrobku.

Jak klame Ferrero své zákazníky, ukázal už loňský soud ve Frankfurtu: Zatímco množství tuků a cukrů firma počítá z pouhých 15 gramů pomazánky, vysoký obsah vitamínů vypočítala ze 100 gramů.

Šlo o jeden z prvních verdiktů soudu v Evropě, který rozhodl o tom, že firma svými etiketami skutečně podvádí lidi v obchodech.

V Česku jsou etikety v pořádku

Poté, co na rozhodnutí německého soudu upozornil online deník Aktuálně.cz, zahájila Státní zemědělská a potravinářská inspekce vyšetřování i v tuzemsku.

A zjistila, že v Česku - na rozdíl od USA nebo Německa - nejsou na výrobku klamavé a zavádějící údaje. Tuzemské etikety Nutelly jsou sice na první pohled stejné, údaje o cukrech a vitamínech jsou ale uvedeny jak u 15 gramů, tak u 100 gramů krému.

"Značení těchto výrobků v české tržní síti je v pořádku a odpovídá požadavkům příslušné vyhlášky," uvedl tehdejší mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Michal Spáčil.

Nutella je jedním z nejznámějších čokoládových výrobků na světě, pomazánku firma vyrábí od roku 1964 a prodává se v 75 zemích světa. Přesný recept firma přísně střeží.

 

Právě se děje

Další zprávy