Nekonečný problém, soud znovu sahá na dálnici do Vídně

Tomáš Fránek
21. 4. 2011 17:02
Soud zrušil dva územní plány obcí počítající se silnicemi R52 a R43
Foto: Ludvík Hradilek

Brno - Úřady a politici prohrávají další soudní spory o dvě kontroverzní silnice na jihu Moravy - dálnici R52 k rakouským hranicím a takzvanou Hitlerovu silnici R43 v okolí Brna.

Nejvyšší správní soud totiž zrušil části územních plánů Drásova na Brněnsku a Perné na Břeclavsku.

Zrušil části plánů, které upravovaly průtah rychlostních silnic. V případě Drásova jde o R43, jež má spojit Brno a východní Čechy. Územní plán Perné obsahoval část trasy R52 mezi Brnem a Vídní.

Ruší se všechno

"Územní plán se ruší v části vymezení ploch a trasy rychlostních silnic včetně souvisejících staveb, křižovatek a ochranného pásma," uvedla v rozhodnutí o územním plánu Perné předsedkyně senátu Milada Tomková.

Část územního plánu Drásova, kde jako politik působil nynější jihomoravský hejtman Michal Hašek, zrušil Nejvyšší správní soud na návrh sedmi tamějších obyvatel.

Zrušující verdikt se netýká celého plánu přijatého v roce 2008, ale výslovně jen "vymezení ploch a trasy rychlostní silnice R43 se všemi jejími objekty a souvisejícími stavbami včetně mimoúrovňových křižovatek s napojením na stávající silniční síť". Rozhodnutí dopadá také na související ochranná pásma.

Dálniční spojení mezi Vídní a rakousko-českými hranicemi by mělo být zprovozněno v roce 2016.

Na české straně by se nejprve měl stavět obchvat Mikulova. "Ten se začne připravovat v roce 2012. Další etapy jsou rozvrženy do let 2016 až 2018," uvedl jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Boj o dálnici

Během letoška by mělo být vydáno územní rozhodnutí na první etapu R52, kterou představuje právě obchvat Mikulova. Hašek počítá s tím, že při červnovém projednávání Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje v krajském zastupitelstvu bude přijat návrh, jenž počítá právě se spojením rychlostních komunikací z české i rakouské strany v Mikulově.

Proti tomu ale dlouhodobě bojují aktivisté a ekologové, kteří se bojí například poškození přírody u nádrží Nové Mlýny. Spory kolem R52 se v Česku v minulosti vedly především o to, zda rozšířit silnici I/52 z Brna do Mikulova, nebo využít dálnici D2 z Brna do Břeclavi, a odtud postavit přípojku na státní hranice.

 

Právě se děje

Další zprávy