Nekonečný boj o dálnici D8, ekologové tlačí stát

Tomáš Fránek
2. 6. 2011 11:50
Nejvyšší správní soud otevřel jeden ze sporů o dálnici D8

Brno - Nekonečný soudní boj o nedokončenou dálnici D8 pokračuje.

Nejvyšší správní soud totiž vyhověl jedné ze stížností ekologů a nařídil nové projednání sporu kolem stavebního povolení na jediný nedokončený úsek dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Jde o jeden z asi patnácti soudních sporů, které se o severočeskou dálnici stále vedou.

Soudci rozhodli, že ekologická sdružení mají právo kvůli otázkám spojených s ochranou životního prostředí účastnit se stavebního řízení a ovlivňovat ho. Námitky ekologů před verdiktem soudu odmítl jak Krajský úřad v Ústí nad Labem, tak Ministerstvo dopravy.

Účastník stavebního řízení

"Nejvyšší správní soud shrnuje, že stěžovateli (občanskému sdružení Děti Země) jakožto občanskému sdružení, jehož hlavním posláním je ochrana přírody a krajiny, náleželo postavení účastníka stavebního řízení," rozhodli soudci Nejvyššího správního soudu.

Podle nich tak musí Městský soud v Praze znovu námitky ekologů projednat a rozhodnout, zda nedošlo k porušení jejich práv.

Soud ale zároveň v dalším řízení odmítl námitky ekologů, které se týkaly podmínek, za kterých úřady o vydání stavebního povolení rozhodovaly. Zamítl například námitky proti souhlasnému stanovisku státních lesů se zásahem do krajiny.

Stavbu dálnice D8 provází od počátku výstavby soudní spory, velkou část rozhodnutí úřadu soudy kvůli chybám rušily.

Poslední nedostavěný úsek dálnice D8 spojující Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem je dlouhý 16,4 kilometru. O jeho dostavbu se vedou spory už od konce 90. let, konečná podoba trasy byla schválena v roce 2005 a o dva roky později se začalo stavět.

Kdy bude hotovo

Podle původních plánů přitom dálnice měla být hotova už koncem loňského roku.

Ministerstvo dopravy už připravuje krizový scénář pro případ, že by se nepodařilo do roku 2015 dostavět dálnici a Česko by muselo vracet evropské dotace.

Projekt dálnice počítá s příspěvkem od EU 8,2 miliardy korun, které by úředníci museli přesunout na jiné silniční stavby. Stát ale nemá vlastní peníze, které jsou při spolufinancování staveb dotacemi nezbytné.

Soud ale na popud ekologů zrušil územní rozhodnutí, na které byla vázána řada stavebních povolení.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto znovu žádá o sloučené územní rozhodnutí a stavební povolení, které by umožnilo mít dokumenty na stavbu zbytku dálnice. Kompletní by mohly být během června.


 

Právě se děje

Další zprávy