Babiš couvá, nařízení o zvýšení mezd řidičů nezruší. Populismus non plus ultra, říká náměstek

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
Aktualizováno 5. 1. 2018 19:47
Včera přitom předseda vlády po jednání s hejtmany mluvil o tom, že chce vládní nařízení zrušit.
Andrej Babiš.
Andrej Babiš. | Foto: Economia

Praha - Nařízení, kterým minulá vláda Bohuslava Sobotky (ČSSD) k začátku minulého roku zvedla minimální mzdy řidičů linkových autobusů, se měnit nebude. Peníze na mzdy zajistí kraje. Dnes ráno to na twitteru napsal premiér Andrej Babiš po jednání s předsedkyní Asociací krajů Janou Vildumetzovou (ANO) a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem.

Včera přitom předseda vlády po jednání s hejtmany mluvil o tom, že chce vládní nařízení zrušit. Považuje totiž za nesmyslné, aby premiér určoval mzdy řidičů soukromých přepravců. Vládní krok navíc označil za předvolební akci svého předchůdce.

"Právě jsme s šéfkou Asociace krajů Janou Vildumetzovou a šéfem Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem domluvili, že peníze na řidiče zabezpečí kraje. Vláda bude hledat peníze na opravy silnic druhých a třetích tříd," uvedl Babiš.

Za důležité považuje, aby přepravci peníze od krajů skutečně dali řidičům, což podle něj musí kontrolovat inspektorát práce. "A nařízení vlády se měnit nebude. Budeme ale společně hledat způsoby, jak profesi řidiče lépe oceňovat," dodal premiér.

"Z té dnešní schůzky je pro mne nejdůležitější deklarovaný závěr, že se nařízení vlády rušit nebude, ale naopak budeme hledat cesty, jak ho co nejlépe realizovat," prohlásil Pomajbík. 

Výsledky dohody uvítal i odborový předák společnosti BusLine Jiří Kuchynka. "Jsem opravdu rád, že zvítězil zdravý rozum," uvedl. Kuchynka stál před několika lety na začátku protestů, které vedly k přijetí vládního nařízení o mzdách řidičů.

Nesystémová práce, měl by dopředu vážit slova

Premiér Andrej Babiš by měl dopředu zvážit to, co říká, prohlásil náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot (TOP 09) v reakci na nové Babišovo vyjádření. Knot ho považuje za "populismus non plus ultra". Dnešní Babišovo prohlášení je podle Knota nefér vůči krajům.

"Pokud Andrej Babiš kritizoval bývalého premiéra Sobotku za populismus, tak tento krok je populismus non plus ultra," řekl Knot. Podle něj se předseda vlády takto nemá chovat. "Pan Babiš by si měl uvědomit, že ve funkci premiéra nemůže svá prohlášení ze dne na den měnit," uvedl Knot.

Náměstek jihočeské hejtmanky navíc míní, že Babišovo dnešní prohlášení je nefér vůči krajům. "Navýšení mezd pro řidiče představuje na jihu Čech částku v řádech desítek milionů korun. A nevíme, kde tyto peníze máme vzít. Budeme požadovat po vládě, aby nám částku nějak kompenzovala," uvedl Knot.

Obrat překvapil také hejtmana Královéhradeckého kraje Jiřího Štěpána (ČSSD). "Pan premiér se ve čtvrtek velmi rezolutně opřel do tohoto nařízení s použitím slov typu, že je to nesmyslné, a ani ne po 12 hodinách tento svůj názor mění. Vypovídá to o jeho nepříliš systémové práci," řekl Štěpán.

Premiér podle něj znejistil desetitisíce zaměstnanců v autobusové dopravě. "Jaké důvody ho vedly ke změně názoru, nedokážu odhadnout, každopádně je to zřetelné znejistění desetitisíců zaměstnanců, kteří pracují v autobusové dopravě. Původní vyjádření považuji za velmi vážné a velmi varující. Proč ho premiér okamžitě stáhne a velmi změkčí, je pro mě nepochopitelné," řekl Štěpán.

Podle něho je skutečnost, že se nařízení měnit nebude, pozitivní. "Je to dobrá zpráva pro řidiče autobusů, bude to znamenat jistotu, pro kraje to znamená ujištění v jakém rámci se pohybují," dodal.

Sobotka reagoval na protesty

Sobotkův kabinet po protestech řidičů rozhodl v říjnu 2016, že od ledna nadcházejícího roku stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny. Zvýšily se i další příplatky.

Kraje, které veřejnou dopravu objednávají a potřebné linky dotují, pak měly problémy s finančním pokrytím růstu mezd a tím, jak peníze k řidičům dostat. Nakonec loni v červenci vláda schválila příspěvek zhruba 394 milionů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Vildumetzová ve čtvrtek po jednání s Babišem řekla, že nařízení Sobotkovy vlády nefungovalo, peníze od krajů se k řidičům často nedostávají. "Proto chceme v co nejbližší době přijít s náhradním systémovým řešením tak, aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči," uvedla.

Řidič busu musí mít aspoň 18 100 Kč hrubého

Letos v lednu se zaručená mzda řidičů autobusů proti loňsku zvýšila ze 16 400 na 18 100 korun za měsíc. Za hodinu tak činí při pracovní době 40 hodin týdně 108,80 místo loňských 98,10 koruny. Ve dvousměnném provozu je hodinový výdělek 112,30 a v nepřetržitém pak 116,10 koruny. Příplatek za práci ve ztíženém prostředí dosahuje nejméně deseti procent základní hodinové sazby. Odměna za čekání mezi spoji pak odpovídá nejméně 90 procentům hodinové mzdy, od letoška tedy částce 97,90 koruny.

Řidiči linkových autobusů proti nízkým mzdám protestovali od října 2015. Šoféři si stěžovali, že kraje objednávají dopravu jen na základě ceny, a autobusové firmy pak šetří zejména na mzdách. V červnu 2016 odbory kvůli nízkým platům řidičů odsouhlasily přípravu stávky, a v říjnu téhož roku vláda zvýšení mezd řidičů schválila. Kvůli neplnění podmínek uspořádali řidiči autobusů začátkem dubna 2017 v pěti krajích jednodenní stávku.

Kraje chtějí po vládě čtyři miliardy

Kraje požadují po vládě čtyři miliardy korun. "Z nich by byly schopny zaplatit jak vyšší mzdy řidičů, tak i opravy silnic druhých a třetích tříd," řekla po dnešním jednání s premiérem Andrejem Babišem karlovarská hejtmanka a předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová (ANO).

Například pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD) uvedl, že kraj rád přidá dopravcům peníze na platy řidičů i letos, ale od státu očekává plnou kompenzaci, protože hejtmanství nemají bezedné měšce. "Současná vláda nese odpovědnost za rozhodnutí vlád předchozích," řekl hejtman.

 

Právě se děje

Další zprávy