reklama
 
 

Omezení MHD, zpoždění zásilek. Česku hrozí netušená krize, každý rok skončí tři tisíce řidičů

Aktualizováno 4. 1. 2018 9:45
Podle odhadu největšího sdružení firem podnikajících v dopravě aktuálně chybí v Česku 10 až 15 tisíc řidičů pro všechny typy vozidel.

Praha - Nedostatek řidičů v Česku se prohlubuje a hrozí krizí, která může být mnohem výraznější než současné omezení spojů v pražské MHD nebo zpoždění rozvozu balíků před Vánoci.

"Každoročně ubývá asi tři až čtyři tisíce řidičů a tento trend bude dále pokračovat," říká Tomáš Bicera, ředitel Institutu silniční dopravy, který je součástí sdružení Česmad Bohemia. Podle odhadu největšího sdružení firem podnikajících v dopravě aktuálně chybí v Česku 10 až 15 tisíc řidičů pro všechny typy vozidel.

Počet řidičů klesá, protože odcházejí do důchodu nebo opouštějí obor. Náhradu se nedaří sehnat, zvláště v době ekonomického růstu, kdy požadavky na přepravu zboží rostou.

Jen statistiky úřadů práce registrovaly ke konci loňského listopadu 9422 volných míst pro řidiče autobusů, nákladních automobilů a tahačů.

Přesčasy i hrozba stávkou

Dopravnímu podniku hlavního města Prahy chybí osm procent řidičů, nyní jich zaměstnává 4230. I proto jezdí městské autobusy či tramvaje až do 12. ledna podle prázdninových jízdních řádů - tedy s menší frekvencí. Řidiči, které podnik zaměstnává, už vyčerpali maximální počty přesčasových hodin.

Padesát až šedesát řidičů hledá městský dopravní podnik v Brně. "Žádné omezení linek nepřipravujeme, nicméně je to za cenu vyšší úrovně přesčasů řidičů," říká mluvčí Barbora Lukšová. Firma jich nyní zaměstnává 1472, což je přibližně stejně jako v posledních dvou letech. Stoupá ale počet linek, které podnik s těmito zaměstnanci pokrývá.

Téměř desetinu řidičů nad současný stav 523 lidí potřebuje Dopravní podnik Ostrava. Dalších čtyřicet řidičů autobusů a trolejbusů by okamžitě přijali v Plzni. "O řidiče tramvají nouzi nemáme, protože tam stačí řidičské oprávnění B, takže to není takový problém," upřesňuje René Vávro, mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků.

"Městské podniky jsou na tom při získávání lidí v porovnání se soukromými dopravci hůře, protože nemají takové možnosti zvýšení mezd," vysvětluje Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje pracovní portály Jobs.cz nebo Práce.cz.

Například brněnský dopravní podnik ještě stále nemá podepsanou novou kolektivní smlouvu. Průměrný plat řidiče v Brně je sice přes 30 tisíc korun, ale až po započítání bonusů a přesčasů. Bez nich je to asi 26 tisíc korun. Odbory žádají po městském podniku zvýšení o 4500 korun. Další schůzka je naplánovaná na příští středu.

V pražském dopravním podniku je nástupní plat 35 tisíc korun, řidiči kromě toho mají na nárok na zlevněné jízdné pro sebe a svoje rodinné příslušníky, příspěvek na penzijní připojištění a stravenky. Včera však odbory v dopravním podniku požádaly vedení o nová jednání - chtějí změnit kolektivní smlouvu, která byla podepsaná až do roku 2020.

V Praze jezdí MHD stále na prázdninový provoz, s dopravou jsou problémy i jinde. Způsobilo zpoždění a výpadky dopravy problémy i vám? Napište nám o tom do komentářů. Děkujeme!

Zveřejnil(a) Aktuálně.cz dne 03. Leden 2018

Bonusy a řidičák zdarma

Velkou kampaň na získání nových řidičů rozjela například společnost Arriva, která v Česku provozuje přes dva tisíce autobusů.

"Přijali jsme díky ní na 200 nových lidí. Hotovým řidičům nabízíme nástupní bonus deset tisíc korun, kdo má zájem řídit autobus a nemá řidičák, zaplatíme mu ho a řidiče si z něj vyškolíme," uvádí mluvčí společnosti Roman Herden.

Průměrná mzda řidičů ve firmě závisí na regionu, čerpané dovolené a množství přesčasů. V průměru mají řidiči přes 30 tisíc korun. Arrivě přesto stále chybí dalších 150 řidičů. Pozornost tak zaměřuje i na cizince.

"Momentálně zaměstnáváme pět řidičů ze Srbska a dva z Ukrajiny. Dalších patnáct Srbů a pět Ukrajinců si právě teď vyřizuje pracovní povolení," říká Herden.

Bez větších problémů zatím situaci podle personální ředitelky Michaly Bursíkové zvládá přepravce Umbrella Coaches & Buses, který je hlavním tuzemským partnerem německé společnosti FlixBus. "Důvodem je i zimní období, kdy je nedostatek řidičů slabší," uvádí Bursíková. Umbrella ale letos začne shánět několik desítek nových řidičů pro nové linky, které pod značkou FlixBus chystá.

Konkurenční RegioJet podnikatele Radima Jančury zaměstnává přibližně 600 řidičů. Pro letní sezonu už chystá náborovou kampaň, neboť v tomto období počet spojů i linek roste a RegioJet chce také zaměstnat desítky dalších řidičů.

"Na mezinárodních linkách si řidiči mohou vydělat i více než 35 tisíc korun čistého, včetně diet a příplatků," upřesňuje Aleš Ondrůj, mluvčí RegioJetu. Firma mimo navýšení základní mzdy zavádí i další příplatky - věrnostní, pokud řidiči pracují pro firmu dlouhodobě, RegioJet testuje také motivační příplatky za úspornou jízdu.

Podle Dombrovského se přepravcům zatím daří situaci zvládat hlavně díky tomu, že zaměstnávají lidi bez potřebné kvalifikace. "Firmy do nich investují a pomohou jim získat potřebná oprávnění," říká analytik společnosti LMC.

Chcete řídit autobus, nebo náklaďák?

Podobná situace je i v nákladní dopravě, kde musí podle sdružení Česmad Bohemia případní noví řidiči získat řidičský průkaz skupiny C za zhruba 16 tisíc korun a potom ještě profesní průkaz za 30 tisíc. Hlavně získání profesního průkazu je podle Bicera složitější, protože školení trvá celý měsíc.

Průměrná mzda řidiče nákladního vozu na mezinárodních linkách je do 25 tisíc korun. Řidiči ale dostávají také diety a příplatky mezi 45 až 50 eury denně. To jejich celkový příjem zvyšuje na minimálně 40 tisíc korun. V Česku pak jezdí řidiči za mzdu kolem 30 tisíc korun. Pro letošní rok Česmad Bohemia očekává, že platy řidičů porostou o více než pět procent.

Podle Tomáše Bicera sice může nedostatek řidičů krátkodobě vyřešit zaměstnávání cizinců, v případě slovenských nebo polských řidičů jsou však už jejich mzdy srovnatelné a není tak jednoduché je pro české spedice získat. V případě Srbska, Ukrajiny a Běloruska je zase jejich zaměstnání byrokraticky náročné a trvá minimálně půl roku.

"Dlouhodobým řešením je, aby se do osnov učebních oborů technických učilišť a škol opět prosadil řidičský průkaz skupiny C a profesní průkaz," myslí si Bicera.

Jaké máte zkušenosti s nedostatkem řidičů a co by podle vás pomohlo? Pracujete nebo pracovali jste jako řidič? Zajímají nás vaše názory! Pište na ekonomika@aktualne.cz.

Video: Podívejte se, jak funguje autobus bez řidiče

V Praze se ukázal autobus bez řidiče. Uveze až 15 osob a pozná dopravní značky | Video: Tomáš Cetkovský |  00:50

autor: Petr Zenkner | 4. 1. 2018 8:18

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama