Zapomenuté prototypy východního bloku. Tato auta komunisté nepustili do výroby

Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 10. 2021 6:32
Éra do jisté míry izolovaného východního bloku automobilům moc neprospívala. Socialistické vlády neměly peníze na jejich modernizaci, a i když šikovných konstruktérů nebylo málo, prostor pro invenci měli značně omezený. To se ukázalo i na relativně malém množství prototypů, které socialistické značky vyprodukovaly. Nakonec jsme z nich vybrali deset zajímavých a trochu zapomenutých.

Malá Lada, která předběhla Samaru

Pohon předních kol poprvé použila Lada až v roce 1984 u hatchbacku Samara. S myšlenkou na výrobu auta s moderní koncepcí "vše vpředu" si ale konstruktéři ruské automobilky hráli už mnohem dříve. Dokonce ještě v době, kdy se žigulík teprve chystal do výroby. V roce 1968 se tak začal rodit prototyp VAZ E1101, kdy písmeno E značí, že šlo o experimentální vozidlo.

Nebylo to auto velikosti žigulíku, naopak šlo o malý třídveřový hatchback s dvoumetrovým rozvorem náprav vyvinutý plně v sovětské režii - na rozdíl od sedanu VAZ 2101 a jeho derivátů. Některé prvky, například v kabině, však kvůli urychlení vývoje a zahájení testovacího cyklu, přece jen z žigulíku pocházely, píše ruský magazín Za volantem. Vnější vzhled byl nicméně poměrně nadčasový, pod kapotou pak byla zážehová devítistovka s výkonem 36,8 kW.

Testování vozu začalo na přelomu let 1971 a 1972, tedy už po zahájení produkce prvního vozu nové automobilky AvtoVAZ. V roce 1973 vznikl dokonce i upravený a značně vylepšený nástupce pod označením 2E1101 (fotka vpravo), jehož vnější vzhled dost připomínal některá japonská auta té doby, především Hondu N360. Mírně stoupl i výkon motoru. Zelenou ale malý hatchback nedostal - nejen finanční kapacity sovětského autoprůmyslu byly omezené a AvtoVAZ se plně soustředil na žigulík a vývoj terénní Nivy (připomeňte si, jakými peripetiemi si auto prošlo).

Malé auto s pohonem předních kol bylo odsunuto na druhou kolej, byť konstruktéři stačili zkonstruovat na základech E1101 i plážový vozík a v letech 1976 a 1977 přišli s dalšími vývojovými variantami 3E1101 a 4E1101 s přídomkem Ladoga, píše Jan Tuček v knize Automobily Lada 1970-1990. A přestože produkční Lada se ze série těchto prototypů nikdy nevyvinula, což je v kontextu doby i nabídky západoevropských automobilek počátku 70. let trochu škoda, pomohla série konceptů s pohonem předních kol ke vzniku ukrajinského hatchbacku ZAZ 1102 Tavria.

 

Právě se děje

Další zprávy