Železnice vychází vstříc Škodě Auto. Zlepší tratě do Mladé Boleslavi a nejspíš i do Kvasin

Martin Biben Martin Biben
3. 2. 2017 5:30
Železničáři vychází vstříc největšímu českému exportérovi Škodě Auto. V následujících letech Správa železniční dopravní cesty opraví a elektrifikuje trať z Nymburka do Mladé Boleslavi, v plánu je i proměna tratě z Týniště nad Orlicí do Solnice a Kvasin, kde má Škodovka svůj druhý nejdůležitější závod. Továrny tak budou moci při svém zásobování i expedici vozů více využívat levnější a ekologičtější železnici. SŽDC má v plánu do roku 2023 opravit i další klíčové tratě, například Děčín – Kolín, Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a Plzeň – Domažlice. Vlaky by na nich mohly jezdit rychlostí 140 kilometrů za hodinu.
Stále více vozů putuje z výroby na železnici.
Stále více vozů putuje z výroby na železnici. | Foto: Škoda Auto

Praha – Podnik Škoda Auto se snaží při svém zásobování i expedici vozů více využívat ekologickou železnici a ta největšímu českému exportérovi vychází vstříc. Při plánovaní oprav stárnoucích českých tratí brali experti z ministerstev dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na potřeby nejúspěšnějšího českého podniku značný ohled. "Uvědomujeme si, že Škoda Mladá Boleslav je u nás nejlepším podnikem a chceme jí v rámci logistiky a přepravy vytvořit nejlepší možné prostředí," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel SŽDC Pavel Surý.

Podle ředitele jde nejen o zlepšení parametrů trati přímo u mateřského závodu mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví, ale také o spojení Častolovic se Solnicí, u níž leží závod Kvasiny.

V Koncepci nákladní dopravy pro roky 2017–2023, kterou schválila minulý týden vláda, se proto o trati Nymburk – Mladá Boleslav-město píše: "Současná etapa byla připravena 'narychlo' z důvodu uspokojení požadavků firmy Škoda Auto." Správci železnice zatím stihli prodloužit v některých nádražích na trase koleje a postavit nové zastávky, nástupiště a výhybny. "V úseku Luštěnice – Ml. Boleslav hlavní nádraží jsme vybudovali nové traťové a staniční zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním. Celkové investiční náklady akce byly 950 milionů korun," uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Nyní podnik připravuje druhou část, a to úsek spojující Veleliby a Luštěnice. I tady vzniknou nové výhybny, prodlouží se koleje a celý úsek technici připojí na zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním. Stavba má začít letos v říjnu a má být hotová do konce roku 2018. Náklady činí 400 milionů korun. Cíl obou staveb je jednoznačný. "Především zvýšení kapacity trati – bude tím umožněn průjezd většího počtu delších vlaků, zejména kvůli potřebám mladoboleslavské Škodovky," poznamenala Šubová. V dalších letech by pak měla přijít na řadu elektrifikace.

Východočeská trasa z Týniště nad Orlicí do Solnice a Kvasin je na tom přece jen hůře. A to i přesto, že vládou schválená koncepce nákladní dopravy s ní počítá. "Celkové dokončení by mělo proběhnout do roku 2020 v souvislosti s rozvojovými plány průmyslového areálu Škoda Auto, závod Kvasiny," stojí v dokumentu, který konstatuje, že část prací už proběhla. Například přestavba stanice Častolovice a částečně i Týniště nad Orlicí.

Peníze na dokončení úseku až do Kvasin a elektrifikaci tratě se ale podle ředitele Surého nemusí do roku 2022 najít. "Rádi bychom využili evropské peníze, ale je možné, že úsek Častolovice – Solnice už se tam nevejde, pokud bychom tedy nedělali jen jednodušší opravy v Solnici," uvedl.

Škoda ústy tiskového mluvčího Tomáše Kubíka uvedla, že své plány týkající se železniční dopravy se správcem železnice pravidelně projednává. "O zajištění kapacit se stará SŽDC. My počet vyrobených vozů transportovaných po železnici průběžně navyšujeme, aktuálně je to téměř šedesát procent," uvedl Kubík.

Chystá se zrychlování tratí

Koleje vedoucí do továren Škodovky ale nebudou jedinými, které projdou v příštích pěti letech opravou. Významné změny podle Surého čekají i další trasy. Například úseky Děčín – Kolín, Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a Plzeň – Domažlice až hranice s Německem. "Na řadu přijde i úsek Brno – Havlíčkův Brod – Kolín a podkrušnohorská trať Ústí nad Labem – Cheb. Modernizován bude, nakonec ve stávající trase přes Brandýs nad Labem, i úsek Choceň – Ústí nad Orlicí," řekl Surý.

Na většině úseků by po opravě měly vlaky dosáhnout na rychlost 100–140 kilometrů za hodinu. "Třeba na úseku Brno – Havlíčkův Brod – Kolín by měl být výsledek 120 až 140 kilometrů v hodině pro rychlíkovou dopravu. Pendolino by tam teoreticky, kdyby bylo posláno odklonem, mohlo jet i 150," řekl Surý.

Kritiky zastaralého stavu českých železnic, kterých přibývá a patří mezi ně třeba Hospodářská komora, však podobné kroky neuspokojí. Zejména v době, kdy v řadě evropských zemí – například Španělsku, Francii – a ve světě zejména v Japonsku a Číně vzniká rozsáhlá síť vysokorychlostních vlaků, které dosahují rychlosti od 250 do až 400 kilometrů za hodinu. Na rozdíl třeba od Polska totiž Česko stále nemá vládou schválenou koncepci budování těchto tratí.

Nezávazné studie zatím vznikají na spojení Prahy s Drážďany a Brnem, dále pak na spojení Brno – Přerov – Ostrava a Brno – Břeclav. "Ze všech podkladů plyne varování, že Česko v přípravě vysokorychlostních tratí zaostalo. Mohlo by se brzy stát, že území, které má ideální geografickou polohu i tvar a bylo vždy dopravní křižovatkou, bude objíždět osobní i nákladní doprava," uvedl před časem prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý, jehož organizace se snaží vládu a ministerstvo dopravy dotlačit k rychlejšímu postupu.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Hokejový útočník Sobotka dohraje sezonu ve Spartě

Hokejový útočník Vladimír Sobotka bude působit ve Spartě i ve zbytku sezony. Třiatřicetiletý hráč se zkušenostmi z NHL má s Pražany podepsanou smlouvu do konce ledna, s klubem se již ale domluvil na jejím prodloužení.

"Je to na dobré cestě. Věděli jsme, že bereme rozdílového hráče a jsme s Vláďou naprosto spokojeni. Splňuje naše představy," uvedl sportovní ředitel Sparty Petr Ton pro O2 TV v průběhu dnešního zápasu v Brně. Oficiálně by obě strany měly dohodu potvrdit příští týden.

Sobotka přišel do Sparty v polovině listopadu a nejprve podepsal měsíční smlouvu, kterou následně prodloužil do konce ledna. Dosud odehrál 24 zápasů, ve kterých nasbíral 23 bodů za čtyři branky a 19 asistencí. Nejčastěji nastupuje v elitní formaci společně s kapitánem Michalem Řepíkem.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Basketbalistky USK se rozloučily s Euroligou výhrou nad Gdyní

Basketbalistky ZVVZ USK Praha se rozloučily s touto sezonou Evropské ligy vítězstvím nad Gdyní 80:67. Double double si v utkání 6. kola připsala za vítězky Američanka Brionna Jonesová, která byla s 27 body nejlepší střelkyní zápasu a přidala 10 doskoků. V týmu Gdyně se povedl také Lauře Miškinieneové se 17 body a 13 doskoky.

Naději na postup ze skupiny B do čtvrtfinále ztratily svěřenkyně trenérky Natálie Hejkové v domácí "bublině" v hale na Královce porážkami v úterý s Fenerbahce Istanbul a ve čtvrtek s Lyonem. Mezi nejlepší osmičkou chybí USK poprvé od sezony 2012/13.

Gdyně, která v silné skupině neuhrála ani jednu výhru, držela s domácím týmem v první čtvrtině krok a dokonce v jednu chvíli vedla o pět bodů. Bylo to především díky devíti bodům Alice Kunekové. V druhé čtvrtině už ale USK, který tradičně střelecky držela Jonesová, dokázal získat až desetibodový náskok.

Polský celek se ještě snažil vrátit do hry, ale přišla desetibodová šňůra USK mezi 27. a 40. minutou. Dovršila ji dvěma trojkami za sebou Kateřina Elhotová, před ní ještě jednu proměnila Teja Oblaková. Vyplynulo z toho vedení 52:37. Dvakrát Pražanky unikly i do největšího rozdílu 16 bodů a bez problémů dokráčely k prvnímu úspěchu v domácím turnaji a celkově třetí výhře v soutěži.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Ugandská armáda hlásí 189 zabitých členů somálského teroristického hnutí Šabáb

Ugandská armáda v pátek oznámila, že při "překvapivém a rychlém" útoku zabila nejméně 189 příslušníků teroristického hnutí Šabáb v Somálsku. Cílem útoku bylo setkání členů ozbrojené skupiny, vojáci zatkli dva velitele hnutí a předali je somálské armádě. Žádné civilní cíle ani osoby útok nezasáhl, píše agentura AP a dodává, že informace z prohlášení ugandské armády nebylo možné ověřit.

Vedle hlavního leteckého útoku ugandská armáda zasahovala na několika dalších místech v Somálsku. Zneškodnila například vojenskou techniku, kterou teroristé používali, dopravní prostředky a zbraně.

Šabáb, který má vazby na teroristickou síť Al-Káida, chce svrhnout somálskou vládu. Jednotky somálské vlády a mírové oddíly Africké unie (AMISOM) v roce 2011 hnutí vytlačily z větší části metropole Mogadiša. Jeho přívrženci však mají dál pod kontrolou rozlehlé venkovské oblasti, odtud podnikají teroristické operace a sebevražedné atentáty. Hnutí na daních vybere téměř stejně peněz jako somálská vláda.

Zdroj: ČTK
Další zprávy