Železnice vychází vstříc Škodě Auto. Zlepší tratě do Mladé Boleslavi a nejspíš i do Kvasin

Martin Biben Martin Biben
3. 2. 2017 5:30
Železničáři vychází vstříc největšímu českému exportérovi Škodě Auto. V následujících letech Správa železniční dopravní cesty opraví a elektrifikuje trať z Nymburka do Mladé Boleslavi, v plánu je i proměna tratě z Týniště nad Orlicí do Solnice a Kvasin, kde má Škodovka svůj druhý nejdůležitější závod. Továrny tak budou moci při svém zásobování i expedici vozů více využívat levnější a ekologičtější železnici. SŽDC má v plánu do roku 2023 opravit i další klíčové tratě, například Děčín – Kolín, Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a Plzeň – Domažlice. Vlaky by na nich mohly jezdit rychlostí 140 kilometrů za hodinu.
Stále více vozů putuje z výroby na železnici.
Stále více vozů putuje z výroby na železnici. | Foto: Škoda Auto

Praha – Podnik Škoda Auto se snaží při svém zásobování i expedici vozů více využívat ekologickou železnici a ta největšímu českému exportérovi vychází vstříc. Při plánovaní oprav stárnoucích českých tratí brali experti z ministerstev dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na potřeby nejúspěšnějšího českého podniku značný ohled. "Uvědomujeme si, že Škoda Mladá Boleslav je u nás nejlepším podnikem a chceme jí v rámci logistiky a přepravy vytvořit nejlepší možné prostředí," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz ředitel SŽDC Pavel Surý.

Podle ředitele jde nejen o zlepšení parametrů trati přímo u mateřského závodu mezi Nymburkem a Mladou Boleslaví, ale také o spojení Častolovic se Solnicí, u níž leží závod Kvasiny.

V Koncepci nákladní dopravy pro roky 2017–2023, kterou schválila minulý týden vláda, se proto o trati Nymburk – Mladá Boleslav-město píše: "Současná etapa byla připravena 'narychlo' z důvodu uspokojení požadavků firmy Škoda Auto." Správci železnice zatím stihli prodloužit v některých nádražích na trase koleje a postavit nové zastávky, nástupiště a výhybny. "V úseku Luštěnice – Ml. Boleslav hlavní nádraží jsme vybudovali nové traťové a staniční zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním. Celkové investiční náklady akce byly 950 milionů korun," uvedla tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Nyní podnik připravuje druhou část, a to úsek spojující Veleliby a Luštěnice. I tady vzniknou nové výhybny, prodlouží se koleje a celý úsek technici připojí na zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním. Stavba má začít letos v říjnu a má být hotová do konce roku 2018. Náklady činí 400 milionů korun. Cíl obou staveb je jednoznačný. "Především zvýšení kapacity trati – bude tím umožněn průjezd většího počtu delších vlaků, zejména kvůli potřebám mladoboleslavské Škodovky," poznamenala Šubová. V dalších letech by pak měla přijít na řadu elektrifikace.

Východočeská trasa z Týniště nad Orlicí do Solnice a Kvasin je na tom přece jen hůře. A to i přesto, že vládou schválená koncepce nákladní dopravy s ní počítá. "Celkové dokončení by mělo proběhnout do roku 2020 v souvislosti s rozvojovými plány průmyslového areálu Škoda Auto, závod Kvasiny," stojí v dokumentu, který konstatuje, že část prací už proběhla. Například přestavba stanice Častolovice a částečně i Týniště nad Orlicí.

Peníze na dokončení úseku až do Kvasin a elektrifikaci tratě se ale podle ředitele Surého nemusí do roku 2022 najít. "Rádi bychom využili evropské peníze, ale je možné, že úsek Častolovice – Solnice už se tam nevejde, pokud bychom tedy nedělali jen jednodušší opravy v Solnici," uvedl.

Škoda ústy tiskového mluvčího Tomáše Kubíka uvedla, že své plány týkající se železniční dopravy se správcem železnice pravidelně projednává. "O zajištění kapacit se stará SŽDC. My počet vyrobených vozů transportovaných po železnici průběžně navyšujeme, aktuálně je to téměř šedesát procent," uvedl Kubík.

Chystá se zrychlování tratí

Koleje vedoucí do továren Škodovky ale nebudou jedinými, které projdou v příštích pěti letech opravou. Významné změny podle Surého čekají i další trasy. Například úseky Děčín – Kolín, Velký Osek – Hradec Králové – Choceň a Plzeň – Domažlice až hranice s Německem. "Na řadu přijde i úsek Brno – Havlíčkův Brod – Kolín a podkrušnohorská trať Ústí nad Labem – Cheb. Modernizován bude, nakonec ve stávající trase přes Brandýs nad Labem, i úsek Choceň – Ústí nad Orlicí," řekl Surý.

Na většině úseků by po opravě měly vlaky dosáhnout na rychlost 100–140 kilometrů za hodinu. "Třeba na úseku Brno – Havlíčkův Brod – Kolín by měl být výsledek 120 až 140 kilometrů v hodině pro rychlíkovou dopravu. Pendolino by tam teoreticky, kdyby bylo posláno odklonem, mohlo jet i 150," řekl Surý.

Kritiky zastaralého stavu českých železnic, kterých přibývá a patří mezi ně třeba Hospodářská komora, však podobné kroky neuspokojí. Zejména v době, kdy v řadě evropských zemí – například Španělsku, Francii – a ve světě zejména v Japonsku a Číně vzniká rozsáhlá síť vysokorychlostních vlaků, které dosahují rychlosti od 250 do až 400 kilometrů za hodinu. Na rozdíl třeba od Polska totiž Česko stále nemá vládou schválenou koncepci budování těchto tratí.

Nezávazné studie zatím vznikají na spojení Prahy s Drážďany a Brnem, dále pak na spojení Brno – Přerov – Ostrava a Brno – Břeclav. "Ze všech podkladů plyne varování, že Česko v přípravě vysokorychlostních tratí zaostalo. Mohlo by se brzy stát, že území, které má ideální geografickou polohu i tvar a bylo vždy dopravní křižovatkou, bude objíždět osobní i nákladní doprava," uvedl před časem prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý, jehož organizace se snaží vládu a ministerstvo dopravy dotlačit k rychlejšímu postupu.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Atlético porazilo Villarreal a vede španělskou ligu o pět bodů

Fotbalisté Atlética Madrid ve španělské lize zvítězili na hřišti Villarrealu 2:0 a upevnili si první místo. Svěřenci trenéra Diega Simeoneho vedou neúplnou tabulku o pět bodů před Barcelonou a navíc mají jedno utkání k dobru.

Atlético se dostalo šťastně do vedení ve 25. minutě. Po rohu hlavičkoval Stefan Savič, domácí gólman Sergio Asenjo při zákroku trefil spoluhráče Alfonsa Pedrazu a od jeho zad se míč odrazil do branky. V 69. minutě přidal pojistku střídající Joao Félix přízemní střelou.

Madridský tým v La Lize vyhrál po dvou zápasech, sedmý Villarreal naopak protáhnul čekání na vítězství na sedm kol.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 4 hodinami

Inter vede italskou ligu o čtyři body, AC Milán vyhrál v Římě

Fotbalisté Interu Milán ve 24. kole italské ligy porazili doma FC Janov hladce 3:0 a vedou tabulku o čtyři body před městským rivalem AC. "Rossoneri" vyhráli na stadionu AS Řím 2:1 a v Serii A zabrali po dvou porážkách za sebou bez vstřeleného gólu.

Inter nakročil k pátému ligovému vítězství za sebou už ve 32. sekundě, kdy otevřel skóre Romelu Lukaku. Belgický útočník v 69. minutě připravil druhý gól pro Mattea Darmiana a chvíli nato Lukakuovu střelu dorazil hlavou střídající Alexis Sánchez. Janovský tým v italské lize prohrál po sedmi kolech a je třináctý.

AC Milán dal v úvodní desetiminutovce dva góly, ale ani jeden neplatil kvůli ofsajdu. Na druhé straně zase nebyla uznána trefa Henrika Mchitarjana. První regulérní branku tak vstřelil ve 43. minutě Franck Kessié z penalty. Římský tým dobře vstoupil do druhé půle a brzy srovnal Jordan Veretout přesnou střelou. Hostům ale rychle vrátil vedení v 58. minutě Ante Rebič po otočce a přesné střele. Domácí už podruhé neodpověděli a zůstali pátí.

Bergamo zvítězilo 2:0 na hřišti Sampdorie Janov, za kterou nastoupil v základní sestavě český reprezentační záložník Jakub Jankto. Atalanta se posunula na čtvrté místo neúplné tabulky.

Jankto měl v 10. minutě jednu z prvních šancí utkání, ale jeho střelu zpoza šestnáctky zlikvidoval brankář Marco Sportiello. Bergamo poslal do vedení krátce před pauzou Ruslan Malinovskij povedenou ranou do horního růžku. V 70. minutě přidal pojistku Robin Gosens. Hosté v Serii A zvítězili potřetí za sebou, desátá Sampdoria podruhé v řadě nebodovala a neskórovala.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Syrská armáda zasáhla proti izraelským střelám nad Damaškem

Syrská protivzdušná obrana zasáhla proti izraelskému raketovému útoku mířícímu na jižní okraj Damašku. V neděli o tom informovala syrská televize a další média, na něž se odvolala agentura Reuters. Sýrie zatím neohlásila žádné oběti. Mluvčí izraelské armády odmítl informaci o útoku komentovat.

Syrská armáda tvrdí, že protivzdušná obrana většinu izraelských střel zlikvidovala dřív, než dopadly na cíl. "Naše protivzdušná obrana nad Damaškem zneškodnila nepřátelské rakety," oznámila syrská agentura SANA.

Izrael podniká v Sýrii útoky hlavně na íránské oddíly a jejich spojence z libanonského Hizballáhu. Jeho snahou je zabránit Íránu Hizballáh vyzbrojovat.

Zdroj: ČTK
Další zprávy