Plzeň - Těžký transport se 120tunovým turbogenerátorem vyrazil v úterý po 22:00 na zhruba pětihodinovou cestu z plzeňské firmy Brush SEM na ruzyňské letiště. Odtud má odletět ve čtvrtek brzo ráno v největším letadle světa Antonov An-225 Mrija do australského Perthu. Neveze ho loď, ale letadlo kvůli tomu, že tamější rafinérie měly požadavek, aby byl těžký náklad na místě velmi rychle, a to do šesti dnů, řekl ČTK Martin Bacílek z přepravní firmy DB Schenker.
"Generátor už byl naložen mezi 09:00 a 12:00, ale na transport máme povolení od policie i od ředitelství dálnic až po 22:00, kdy je na dálnici D5 menší provoz. Doprovází ho policie a naše auto s majákem. Policie na obtížných úsecích odkloní či zastaví dopravu," uvedl. V nákladním autě jsou dva řidiči. Turbogenerátor by měl dorazit do Prahy ve středu kolem 03:00.
Podle Bacílka vozí DB Schenker ještě rozměrnější náklady, jako jsou lodě nebo turbíny. "I Brush vyrábí větší generátory, tento je ale hodně těžký. Zajímavostí je, že putuje až do Austrálie a že šlo o expresní výrobu a také o přepravu," uvedl Bacílek.
Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký přes 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. "Aby ho bylo možné v letounu bezpečně uchytit, bylo nutné po dohodě s leteckou společností na něj navařit 36 fixačních bodů," řekl ČTK manažer DB Schenker Pavel Trnka.
Do letadla ho naloží dva jeřáby. S pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy pak bude stroj posouván dovnitř letadla. An-225 musí na cestě do Perthu třikrát doplňovat palivo, protože naložený letoun uletí maximálně 4000 kilometrů. Plánovány jsou mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii.
Antonov-225 se v Praze objevil znovu po devíti letech. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Má délku 84 metrů, rozpětí křídel 88,4 metru a maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Původně byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety. Vyroben byl pouze jediný stroj. V Česku se tento letoun ukázal poprvé v roce 1989 při cestě na pařížský aerosalón. V letech 2003 a 2004 vezl svůj vůbec nejtěžší náklad, a to zařízení pro ropovod o váze 247 tun.