Vyvolení nabrali sílu. I na Slovensku

David Macháček
22. 11. 2005 15:55
Praha - Konflikt s hlavní rekvizitou - vilou na pronajatém pozemku - zajistil reality show Vyvolení v posledních dvou dnech rekordní sledovanost.

Poté, co televize Prima musela vyklidit dům pro soutěžící (podrobnosti naleznete ZDE) a přesunout natáčení na Slovensko, sledoval nedělní Vyvolené bezmála každý pátý dospělý člověk. Zájem o pondělní vysílání byl stejně silný. Přestěhovanou show chtělo vidět 1,98 miliónu diváků starších 15 let.

Žádný z předchozích dílů Vyvolených tak vysokou sledovanost neměl.

Vývoj denní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother (denní rating, diváci starší 15 let).
Vývoj denní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother (denní rating, diváci starší 15 let). | Foto: Martina Běhounková

Televize Nova naopak zaznamenala s pořadem Big Brother jeden z nejhorších nedělních výsledků. Na Vyvolené se dívalo 19 procent dospělých lidí (denní rating), kdežto na Big Brother 13,4 procent. Po čtyři předchozí víkendy byl přitom výsledek obrácený. Nedělní vyřazování z Big Brother vždy Vyvolené poráželo.

Aktuálně.cz má také k dispozici podrobné údaje o sledovanosti slovenských verzí Big Brother a Vyvolení. Přistěhování českých hráčů do slovenského studia Vyvolených zvedlo včera sledovanost z nedělních 9 procent na 15,6 procent. Slovenský Velký bratr se propadl z 9 na 8 procent (podrobnější informace jsou zveřejněny ZDE).

Příznivý problém

Splnilo se to, co bezprostředně po zveřejnění sporu o pozemek (kdo nechal vyklidit vilu Vyvolených si můžete přečíst ZDE) pod hlavním studiem Vyvolených předpovídali mediální odborníci."Je celkem jedno, kdo a proč se rozhodl zviditelnit problémy s placením nájemného za pozemek. Teď už není důležité, jestli se z toho vyklube akce konkurence nebo pokus mateřské televize o vyvolání rozruchu. Šikovný televizní management musí umět takovou událost zužitkovat," upozornil bývalý dlouholetý ředitel České televize Ivo Mathé.

Stejně hovořili i další lidé z televizního byznysu. Kvůli angažmá v probíhajících projektech si ale přáli zůstat v anonymitě. "Pokud to vedení Primy nepokazí svou nešikovností, tak má otevřenou cestu k zajímavým ziskům," uvedl manažer seznámený s obchodním pozadím Vyvolených i Big Brother.

Detail denní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother od 6. do 20. listopadu 2005 (denní rating, diváci starší 15 let).
Detail denní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother od 6. do 20. listopadu 2005 (denní rating, diváci starší 15 let). | Foto: Martina Běhounková

Dosud nezveřejněné výsledky potvrzují, že Prima si výrazným skokem zvýšila nedělní sledovanost. Dosud se jen jednou při soupeření Big Brother a Vyvolených dívalo na jeden z těchto pořadů přes 20 procent lidí. Bylo to 28. srpna, kdy první díl Big Brother přilákal 23,6 procent dospělých diváků.

Za téměř sto dní společného soupeření platil takřka neměnný scénář. Vyvolení si udržují v týdenním průměru dvojnásobnou sledovanost proti Velkému bratrovi, obvykle 14 procent proti 7 procentům. Nejsilnější dny Vyvolených jsou úterý, čtvrtek a sobota, kdy se rozhoduje o vyřazení jednoho soutěžícího. Velký bratr konkuruje Vyvoleným v neděli, kdy je dokázal osmkrát porazit. V tento den vyřazuje hráče Nova.

Krizový scénář

Bez ohledu na příslušnost či blízkost ke konkrétní televizi, se oslovení pracovníci shodli, že konflikt s pozemkem se dá zužitkovat nejméně dvěma způsoby:

Rozruch zvýší sledovanost, což se potvrdilo hned v neděli večer.

Vývoj týdenní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother (týdenní rating, diváci starší 15 let).
Vývoj týdenní sledovanosti pořadů Vyvolení a Big Brother (týdenní rating, diváci starší 15 let). | Foto: Martina Běhounková

Lidé mohou vnímat televizi Prima jako "poškozenou" a vyjádřením sympatií zvýšit image Primy a posílit její značku. Ředitel Primy Martin Dvořák již začal sám mluvit o "velké vlně solidarity".

Rozbor dosavadního vývoje reality show ukazuje, že přínosy by měly převážit nad ztrátami.

"Lidé si už dostatečně zvykli na soutěžící, pořad si zafixovali jako dlouhodobý seriál se stálými hrdiny a bude je zajímat, jak to celé dopadne. Přesun na Slovensko na tom nic nezmění. Všiml jsem si sice, že Vyvolení měli kvůli přesunu na čas problémy s internetovým přenosem záběrů z vily, ale to přerušení kontaktu je natolik krátké, že diváci své návyky neztratí," soudí Ivo Mathé.

Zprávy oživují zájem

Statistika společnosti Mediainfo navíc potvrzuje, že jedna vlna negativních zpráv již jednou pomohla výrazně oživit zájem o Vyvolené i Big Brother. V týdnu od 17. do 23. října rozhodovala televizní rada o mnohamilionových pokutách pro obě televize za to, že v reality show vysílají nevhodné záběry s alkoholem či sexem. Zatímco do té doby přinesla česká média o Vyvolených zhruba 300 zpráv týdně, v popisovaném týdnu jich bylo 405. Big Brother se poprvé dostal přes 250 zpráv, což je jeho dosud nepřekonaný rekord.

Vývoj počtu zpráv o pořadech Vyvolení a Big Brother v českých médiích podle statistik Mediainfo.cz.
Vývoj počtu zpráv o pořadech Vyvolení a Big Brother v českých médiích podle statistik Mediainfo.cz. | Foto: Martina Běhounková

Pro oživování zájmu o film či seriál se "zásahy zvenčí" využívají řadu let a často jsou dopředu připravené. Například premiéře amerického hororového "dokumentu" Záhada Blair Witch předcházela kampaň, které se tvářila jako skutečné zprávy. Vznikly webové stránky vytvářející atmosféru "skutečného celonárodního pátrání" po "záhadně zmizelých studentech". Stránku blairwitch.com navštívilo 30 milionů zájemců.

 

Právě se děje

Další zprávy