Velké měření signálu podél českých železnic: Zavoláte si, ale nepřipojíte se k webu

Petr Koděra Petr Koděra
19. 4. 2016 18:25
Český telekomunikační úřad zahájil třídenní měření kvality signálu ve vlacích. Zaměří se na přenos mobilních dat, který není na řadě míst dostatečný. Zatímco státní i soukromí dopravci tvrdí, že operátoři poskytují podél tratí slabý signál, operátoři poukazují na to, že konstrukce moderních vlaků jejich signál hodně tlumí a dovnitř vagónů nejde vůbec nebo jen jeho část.
Technici Českého telekomunikačního úřadu sledují počítač se speciálním programem, který měří signál podél kolejí.
Technici Českého telekomunikačního úřadu sledují počítač se speciálním programem, který měří signál podél kolejí. | Foto: Petr Koděra

Praha – Na železniční trati mezi Prahou a Děčínem si z vlaku bez potíží zavoláte ze svého telefonu. Pokud ale chcete poslat e-mail nebo si přečíst zprávy na webu, na většině úseků stotřicetikilometrové trasy budete mít smůlu. Chybí mobilní data, a proto nezabírá ani wifi uvnitř vagónu. Nedostatečné připojení k internetu na klíčových kolejích do Německa prokázal nový test státních techniků z Českého telekomunikačního úřadu, kteří v úterý zahájili třídenní měření signálu na všech čtyřech českých koridorech. Očekává se přitom, že na jiných místech to nebude podstatně lepší.

Telekomunikační regulátor si chce přímo v terénu ověřit, kdo nese vinu za chabé internetové služby cestujícím. Zatímco státní i soukromí dopravci tvrdí, že operátoři poskytují podél tratí slabý signál, operátoři poukazují na to, že konstrukce moderních vlaků jejich signál hodně tlumí a dovnitř vagónů nejde vůbec nebo jen jeho část. "Například nejnovější vozy Českých drah tlumí signál i čtyřikrát víc než auto,“ uvedla Lucie Pecháčková ze společnosti O2 začátkem února, kdy Aktuálně.cz o dohadech operátorů a dopravců informovalo.

"Díky našemu měření dokážeme tento dávný spor rozetnout a určit, kdo má větší podíl na tom, že se ve vlaku obtížně připojíte k internetu," vysvětlil mluvčí telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

Technici proto měří nejen signál podél tratí, ale v minulých dnech si svými přístroji proklepli právě i propustnost konstrukcí několika typů vlaků. Ukázalo se přitom, že argumenty dopravců i operátorů nejsou od věci. Data z obou testů se tak nejdřív propojí, aby zohlednila jak sílu signálu, tak propustnost vlaků, a teprve potom úřad zveřejní výsledky v podobě mapy na svém webu, aby se každý mohl podívat, kde může s jakým signálem počítat. Kdy budou výsledky hotové, zatím není jasné. "Byl bych rád, aby to bylo co nejdříve. Ideálně do prázdnin," řekl předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák.

Jeho kolegové si u Českých drah od úterka do čtvrtka pronajali vždy celý vagón v některém z vlaků. V něm vezou počítač se speciálním programem napojeným na střešní antény a měří a analyzují sílu různých druhů signálu všech tří tuzemských velkých operátorů. Postupně takhle procestují všechny páteřní tratě napříč celou zemí. Na úterní dopolední cestu do Děčína naváže odpolední jízda do Chebu, ve středu se jede do Českých Budějovic a pak do Břeclavi a ve čtvrtek do Žiliny, Ostravy a pak zpět do Prahy.

Operátoři se zatím nemusí bát trestu

Pro operátory zatím z měření nic nevyplývá. Za slabý signál je úřad nebude nijak trestat. Klíčový pro ně bude až rok 2021, do kterého operátoři musí pokrýt sto procent českých železničních koridorů. Zavázali se k tomu před třemi lety při aukci kmitočtů. Pokud slib nesplní, mohli by v nejhorším případě přijít o dlouhodobě přidělené frekvence a utrpět tak miliardové ztráty.

Například T-Mobile už oznámil, že plánuje postavit minimálně čtrnáct nových vysílačů. Chce ale nejdřív zvážit, kde se mu vyplatí jejich umístění. Současně operátoři vyjednávají s dopravci o tom, jak překonat neprostupné karoserie vlaků. Jednou z variant jsou speciální zařízení zvaná repeatery neboli opakovače, která umí slabý nebo zastřený signál zesílit. České dráhy už je před více než deseti lety testovaly, ale dosud je ani ony, ani konkurenti nepoužívají. Především proto, že nejsou dohodnuté podmínky provozu těchto zařízení. Problém je v penězích: kdo by zaplatil náklady na vylepšenou službu.

Telekomunikační úřad začal data o pokrytí signálem sbírat s předstihem a podobná měření bude opakovat každý rok, aby měl přehled o pokrocích operátorů. Podobně měří už od konce loňského roku také české dálnice a hlavní silnice. Tyto výsledky ale zveřejní až společně se železnicemi. Podle šéfa úřadu Jaromíra Nováka přitom dosavadní výsledky z dálnic „nejsou úplně pesimistické“.

 

Právě se děje

Další zprávy