V souboji televizí je na tahu Nova

Zdeněk Mihalco
5. 2. 2007 17:26
Praha - Nova odvysílala první Odpolední televizní noviny. Je to nevýraznější změna v historii zpravodajství největší české soukromé stanice.

Nova bude každý všední den vysílat od pěti odpoledne rozsáhlou zpravodajskou relaci.

Podle mluvčí Novy Veroniky Šmítkové by se měly Odpolední televizní noviny soustředit na zpravodajství z regionů. "Budeme klást důraz na zajímavosti," řekla mluvčí. Nova před několika měsíci rozšířila redakci právě o několik regionálních zpravodajů.

Změna ČT pomohla Nově

S plánem zdůraznit dění v regionech přichází však Nova měsíc po České televizi. Ta od počátku ledna prodloužila hlavní zpravodajský pořad Události, začala ho vysílat už od sedmi večer  a zařadila do něj část nazvanou Události v regionech. 

Po měsíci se při měření sledovanosti ukázalo, že České televizi mírně přibylo diváků, kteří její zpravodajství sledují. Nové Události v regionech pak mají téměř shodnou sledovanost jako hlavní část Událostí.

Na komerční konkurenci dopadly kroky České televize rozdílně. Prima, jejíž zprávy nyní začínají ve stejném čase jako na veřejnoprávní stanici, ztratila několik set tisíc diváků zpráv. Nova naopak posílila.

Prima změnu začátku vysílání hlavní zpravodajské relace nechystá. "Budeme však nadále pracovat na tom, aby naše zprávy byly co nejatraktivnější pro televizního diváka," sdělila Jana Malíková, mluvčí televize Prima. 

Počasí tolik nebere

Na zprávy Novy se dnes dívají denně  v průměru tři miliony diváků, což je téměř o deset procent více než v prosinci.

Vyšší sledovanost je podle odborníků způsobena tím, že další části zpravodajství České televize, tedy Počasí a Branky, body, vteřiny jsou určeny pro menší počet diváků.

Tyto části Událostí navíc začínají deset minut po půl osmé, kdy startuje hlavní zpravodajství Novy.

Populární regionální zprávy

Celková sledovanost zpravodajství České televize se po změnách výrazně nezvýšila. Za první tři týdny letošního roku se na Události dívalo v průměru o 50 tisíc lidí víc než v prosinci, což je nárůst asi o tři procenta. "K serioznější analýze je potřeba větší časový odstup," říká Anna Freimanová z České televize.

Za první tři týdny letošního roku sledovalo Události v průměru 1,77 milionu lidí, tedy asi 35 procent diváků, kteří měli v tu chvíli zapnutou televizi. Podíl sledovanosti u Událostí v regionech byl nižší asi o dvě procenta.

Podle zástupců televize však zvýšení sledovanosti zpravodajství nebylo cílem změn."Chtěli jsme prodloužit zpravodajství a začátek zpráv v 19 hodin více vyhovuje vysílacímu schématu," řekl před dvěma měsíci ředitel zpravodajství České televize Zdeněk Šámal.

Foto: Aktuálně.cz

Odborník: Události jsou krátké

Znalci mediální scény nechtějí z dosavadních údajů dělat jednoznačné závěry.

"Lze však odhadnout, že o chování publika stále více rozhoduje takzvaný pre-primetime, tedy čas předcházející hlavnímu vysílacímu času. Jinak řečeno: kdo se zajímá o večerníček, sleduje zprávy na České televizi. Kdo sleduje seriál Ulice, sleduje Televizní noviny na Nově," říká Jan Jirák z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Podle Jiráka je i přes prodloužení zpravodajského bloku hlavní část Událostí příliš krátká. "Pětadvacet minut je zbytečně málo," myslí si.

Večerníček neztrácí

Večerníček Česká televize od počátku ledna vysílá o čtvrt hodiny dříve. Z dosavadních výsledků sledovanosti vyplývá, že své diváky neztratil. Naopak diváků mírně přibylo.

V průměru večerníček sleduje každý den 188 tisíc dětí do 14 let. 

Česká televize vysílá večerníček 42 let.

 

Právě se děje

Další zprávy