Unikátní tunel u Krasíkova je hotov

Vendula Křížová
20. 11. 2005 19:37
Krasíkov - České dráhy otevřely výjimečnou stavbu. Na trati z České Třebové do Přerova se mohou vlaky míjet v nejdelším dvojkolejném tunelu v Česku.
Tudy se bude jezdit 160 kilometrů v hodině.
Tudy se bude jezdit 160 kilometrů v hodině. | Foto: Josef Mareš

Ovšem není to jen nejdelší tunel, čím je trať u Krasíkova technicky unikátní. Projektanti a stavaři říkají, že je to nejnáročnější stavba na všech železničních koridorech.

"Je tady obtížné geologické podloží. Použili jsem techniku, kterou užívají Rakušané v Alpách," uvedl Peter Kuchár, generální ředitel stavební společnosti Subterra.

Tunel Krasíkov 1 měří tisíc sto metrů a je zatím jediný v České republice, který má únikové východy. Ty požaduje Evropská unie právě v tunelech delších než jeden kilometr.

Dělníci zasypávají místo, kde stály schůdky, po kterých účastníci slavnostního otevření sestoupili na koleje.
Dělníci zasypávají místo, kde stály schůdky, po kterých účastníci slavnostního otevření sestoupili na koleje. | Foto: Josef Mašek

Kromě tunelů je na tomto úseku ještě další technická zajímavost. Správa železniční dopravní cesty vybudovala asi pět set metrů dlouhý úsek takzvané pevné jízdní dráhy. "Takové podloží není bezpodmínečně nutné pro rychlosti kolem sto šedesáti kilometrů, ale do budoucna počítáme s tím, že vlaky budou jezdit rychleji a tam se zkušenost se stavbou i provozem bude hodit," uvedl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek.

"Takto upravená trať je vůbec první v České republice a troufám si říct, že i na východ od západních hranic," dodává Komárek.

Dvacet dva kilometrů stálo necelých pět miliard korun, stavba trvala tři roky.

Ministr Dopravy Milan Šimonovský byl z nově otevřené trati nadšen: "Je to správná investice, protože moderní stát vrací dopravu ze silnic na koleje."
Ministr Dopravy Milan Šimonovský byl z nově otevřené trati nadšen: "Je to správná investice, protože moderní stát vrací dopravu ze silnic na koleje." | Foto: Josef Mašek

Železniční větev z České Třebové do Přerova spojuje koridor vedoucí z Děčína přes Prahu a Českou Třebovou do Břeclavi a odtud do Vídně s dalším moderním koridorem, který vede z Polska přes Ostravu, Přerov a Břeclav, kde se napojuje na trasu do Vídně.

Právě rekonstrukce této "spojky" dovolí soupravám SuperCity Pendolino dosahovat na trati z Prahy do Ostravy maximálních rychlostí kolem 160 km za hodinu a absolvovat tak celou cestu za dobu, která se přiblíží třem hodinám.

Výstavba celé větve Česká Třebová - Přerov je rozdělena do šesti úseků, z nichž dva už jsou hotovy a zbylé čtyři by měly být dokončené do roku 2008.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 19 minutami

S odškodněním lidí, kteří se kvůli zpoždění sociálních dávek dostali do problémů, zákon podle Jurečky nepočítá

S odškodněním lidí, kteří se kvůli zpoždění sociálních dávek dostali do problémů a třeba se i zadlužili, zákon podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) nepočítá. Připustil přitom, že hlavně v Praze není výjimkou, že průměrná lhůta vyřízení žádostí přesahuje 70 dnů, u některých klientů dokonce i 150 dnů. Postupně se ale lhůty zkracují, i proto vzniklo v Liberci pracoviště, které přetíženým pobočkám s vyřizováním žádostí pomáhá.

"Další pracoviště by mohla vzniknout v Moravskoslezském a Ústeckém kraji," doplnil Karel Trpkoš pověřený řízením Úřadu práce ČR. V Liberci je na vyřizování pražských žádostí, a to nejen těch podaných on-line, vyčleněno 25 lidí, do budoucna by jich mělo být 50 až 60. Od března v Praze například začínají skenovat listinné podklady tak, aby se s nimi dalo pracovat v digitální podobě, což pomáhá práci zjednodušit. Do poloviny roku by podle Trpkoše měly takto pracovat všechny pražské pobočky.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Prezident Pavel se v pondělí přestěhuje z Hrzánského paláce na Pražský hrad

Prezident Petr Pavel se v pondělí přestěhuje z Hrzánského paláce na Pražský hrad, odpoledne by již měl začít využívat svou novou kancelář. Prostory určené pro prezidenta, první dámu a kancléřku již byly zkontrolovány a jsou nyní v pořádku. Výslednou zprávu o kontrole hradní tým teprve dostane. Novinářům to řekla prezidentova mluvčí Markéta Řeháková. Kvůli stěhování se dnes ruší pravidelná tisková konference.

Zdroj: ČTK
před 26 minutami

Policie vyšetřuje likvidaci ekologických škod v Milovicích

Na středočeském krajském úřadě od pondělního ráda zasahují policisté, sbírají dokumenty a data z počítačů. Podle serveru Seznam Zprávy vyšetřují, jak dal kraj vyčistit území bývalého vojenského prostoru v Milovicích na Nymbursku od nebezpečných látek. Mluvčí hejtmanství David Šíma pouze potvrdil, že na úřadě jsou zástupci policie a pracovníci hejtmanství jim poskytují součinnost.

Kriminalisté mají podle serveru podezření, že v prostoru, který by měl být vyčištěn od jedů, zůstalo velké množství nebezpečného azbestu. Hejtmanství zatím k případu bližší informace nesdělilo. "Můžeme potvrdit, že se na úřadě nachází zástupci Policie ČR, kterým je poskytována součinnost. Současně není možné poskytovat jakékoli bližší informace," uvedl Šíma.

Zdroj: ČTK
před 32 minutami

Vlaková, autobusová a letecká doprava v Německu se kvůli stávce za vyšší mzdy prakticky zastavila

Vlaková, autobusová a letecká doprava po celém Německu se dnes kvůli čtyřiadvacetihodinové stávce za vyšší mzdy prakticky zastavila. Miliony lidí tak mají na začátku nového týdne problémy s tím, jak se dostat do práce. Stávka svolaná odborovým svazem Verdi a odborovým svazem pro pracovníky na železnici a v dopravě EVG je podle médií největší stávkou v Německu za poslední desetiletí a další z řady protestních akcí, které zasáhly přední evropské ekonomiky. Stávka se dotýká i cestujících v České republice.

Stávka zasáhla téměř všechna letiště, lety přerušila i dvě největší německá letiště, a to v Mnichově a Frankfurtu nad Mohanem. Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) zrušila dálkovou železniční dopravu a velkou část regionálních a příměstských železničních spojů. Podle Českých drah (ČD) některé mezistátní spoje skončí na hranicích s Německem.

Stávka se však dotýká i vodních cest a přístavů a dálniční společnosti, zavřené kvůli chybějící obsluze mohou být i silniční a dálniční tunely. V sedmi spolkových zemích stávkují i zaměstnanci veřejné dopravy. Za protesty jsou hlavně dopady vysoké inflace, zejména vyšších cen potravin a energií, které snižují životní úroveň obyvatel, uvedla agentura Reuters.

Podle asociace letišť ADV se stávka v letectví dotkne 380 000 cestujících. Z velkých letišť se nestávkuje pouze na letišti v hlavním městě Berlíně, protože se však stávkuje na téměř všech ostatních letištích, byly zrušeny téměř všechny vnitrostátní lety.

Svaz Verdi vyjednává jménem zhruba 2,5 milionu zaměstnanců ve veřejném sektoru, včetně zaměstnanců ve veřejné dopravě a na letištích. EVG zastupuje zhruba 230.000 zaměstnanců DB a autobusových společností. Svaz Verdi požaduje zvýšení mezd o 10,5 procenta, nejméně však o 500 eur (zhruba 12.000 Kč) měsíčně. Svaz EVG chce zvýšit mzdy o 12 procent, přičemž minimální nárůst měsíční mzdy má činit 650 eur (15.400 Kč).

Zdroj: ČTK
Další zprávy