Praha - Ačkoli Městský soud v Praze vydal předběžné opatření, na jehož základě musí stát do konečného rozhodnutí zastavit hloubení tunelu Prackovice na dálnici přes Středohoří, stavební práce se nezastavily.
"Pokračujeme podle harmonogramu," potvrdila Aktuálně.cz Martina Vápeníková, mluvčí státního Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby D8 přes Chráněnou krajinnou oblast české středohoří.
Vysvětlila, že žalobu proti stavebnímu povolení podalo ekologické hnutí Děti Země na ministerstvo dopravy, které povolení vydalo. Proto Ředitelství čeká na pokyn úřadu ministra Aleše Řebíčka.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že dočasné pozastavení ražby prackovického tunelu se týká jenom jedné ze staveb, takže se může zatím pracovat jinde. Jenže: Ředitelství silnic a dálnic od své nadřízené organizace žádný jasný pokyn, kde se může a kde nemůže stavět, zatím nedostalo. "Ne, zatím skutečně nic nepřišlo," potvrdila mluvčí Vápeníková.
Je to černá stavba
Podle právníka Jana Černého z advokátní kanceláře Černý-Raupachová je v současnosti prackoviský tunel černou stavbou.
"V tuto chvíli není pravomocné stavební povolení," vysvětlil právník.
Miroslav Patrik z Dětí Země uvedl, že dá ministerstvu dopravy čtrnáct dní, tři neděle, aby hloubení tunelu zastavilo.
"Už jsem v tomto smyslu napsal na ministerstvo email," řekl Aktuálně.cz Patrik. Jak by postupoval, pokud by stavební práce neustaly? "Nevím, jak si na státu vymoci rozhodnutí soudu. Možná bych se obrátil na českou inspekci životního prostředí," konstatoval.
Zkušenost z tunelu Libouchec
Patrik připomněl situaci ze stavby tunely Libouchec na jiném místě dálnice D8, kde soud před několika lety vydal podobné předběžné opatření o pozastavení stavby jako nyní v případě prackoviského tunelu. Jenže pak novináři zveřejnili, že se tunel hloubí dál.
"Snad za tři dny se stavba zastavila. Překvapilo mě, jak to šlo najednou rychle," poznamenal Miroslav Patrik.
Ministerstvo dopravy zatím zůstává v klidu. Náměstek ministra Jiří Hodač je přesvědčen, že soudní rozhodnutí neohrozí výstavbu dlouho očekávaného posledního úseku dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a do Německa. První auta by po celé dálnici měly projet na konci roku 2010.
Miroslav Patrik z ekologického sdružení Dětí Země ovšem soudí, že se stavba dálnice přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří minimálně protáhne. "Už teď má několikaměsíční skluz," tvrdí Patrik.