reklama
 
 

Proč Praze hrozí zkrat MHD? Je nejlepší, ale nemá na to

10. 11. 2009 5:30
Osm čísel, z nichž si můžete udělat obrázek o ekonomice Dopravního podniku Praha

Praha - Pokud svou hrozbu vyplní, může to dopravu hlavního města paralyzovat nejsilněji od stoleté povodně. Odboráři dosud neřekli, zda tento týden opravdu kompletně zastaví MHD. Stejně tak ovšem město ani vedení Dopravního podniku Praha (DPP) dosud srozumitelně nevysvětlilo, proč se metropole ocitla na pokraji krachu hromadné dopravy.

Aktuálně.cz se v pátrání po zákulisí hospodaření firmy dostala do ruky i série čísel, kterou má k dispozici management DPP. Nevysvětlují sice, kam se mohou ztrácet desítky a stovky vybraných milionů, dávají nicméně zajímavý obrázek. Jaký?

1. Hlavní závaží: Platy a služby. Mzdy a s nimi spojené výdaje dělají spolu se správou majetku nadpoloviční část všech nákladů. Plnou šestinu ovšem skrývá i všobjímající kolonka "Ostatní služby", stojí mnohem víc, než třeba opravy.

2. Propad dotací... Částka vydávaná městem na 1 cestujícího či kilometr za posledních šest let klesla o 30, respektive 40 procent.

3. ...a rozmach cestujících. Naopak počet lidí, kteří pražskou MHD cestují, narostl za stejný čas o bezmála třetinu.

4. Stále velký zaměstnavatel. Od roku 2003 do roku 2008 klesl počet zaměstnanců o 10 procent, stále však v Dopravním podniku pracuje víc než deset tisíc lidí.

5. Velkorysý koncept. I když Praha v počtech turistů či počtu sídel globálních firem nemůže soupeřit s klíčovými městy kontinentu, MHD má nastavenu na "maximální" úrovni - v pokrytí a dostupnosti může soupeřit jen Stockholm.

6. Daleko od konkurence. Ještě viditelnější je rozsah služeb pražské MHD ve srovnání s metropolemi východního bloku.

7. Dokonce zbývá i na opravy... V posledních letech se dařilo vytěsnit peníze na modernizaci, letos to vypadá s rozpočtem hůř.

8. ...a úspory, které zlevňují provoz Náklady na jeden kilometr jednoho vozidla MHD klesly v Praze za posledních pět let o pětinu.

Přesná čísla, s nimiž operuje DPP, si nalistujte v přehledné grafice

autoři: Adam Junek, Jiří Kropáček | 10. 11. 2009 5:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama