reklama
 
 

NATO posílí na východě Evropy. Obrátilo se i na Česko

17. 4. 2014 16:15
O konkrétní podobě zapojení českých vojáků do operací NATO kvůli krizi na Ukrajině ještě nebylo rozhodnuto. Možností je ale několik.

Praha - Severoatlantická aliance posílí vojenskou přítomnost na východě Evropy, oznámil ve středu její generální tajemník Anders Fogh Rasmussen. V brzké době podle něj dojde k přeskupení pozemních, námořních i vzdušných sil NATO. "Pokud to bude nutné, budou v příštích týdnech a měsících následovat další opatření," řekl v Bruselu.

Rasmussen upřesnil, že lodě budou poslány "do Baltského moře, východního Středomoří a v případě nutnosti i jinam". "Budeme mít ve vzduchu více letadel, více lodí na moři a na pevnině budeme mít zvýšenou pohotovost," řekl doslova.

Protože Česká republika je jedním z členů Aliance, velení NATO se obrátilo i na nás. "Teprve včera, na základě schválení rámcových opatření Severoatlantickou radou, se obrátil s tímto požadavkem vrchní velitel spojeneckých sil (SACEUR) na členské státy Aliance," řekl Aktuálně.cz český náčelník generálního štábu Petr Pavel.

O konkrétní podobě možného zapojení českých vojáků do operací NATO kvůli krizi na Ukrajině podle něj ještě nebylo rozhodnuto.

"V současné době zvažujeme různé možnosti. Včetně posílení ochrany vzdušného prostoru (Air Policing), podpory velitelských struktur, zapojení našich jednotek do systému cvičení - a to zejména z jednotek vyčleněných pro potřeby sil rychlé reakce NATO. Vyčlenit můžeme i další kapacity. Pokud o ně budeme požádáni," vysvětluje velitel české armády.

Poletí gripeny?

Kvůli krizi na Ukrajině křižují už dnes Baltským či Černým mořem válečné lodě NATO a se stejným úkolem kopírují hranice s Východem (kromě šestice amerických stíhaček F-16 v Polsku) vzdušné řídicí a průzkumné letouny AWACS s výstražným radarovým systémem.

Česko by podle bezpečnostních expertů mohlo vyslat stíhačky JAS 39 Gripen do pobaltských zemí, které podobnými stroji k ochraně svého vzdušného prostoru nedisponují.

Čeští piloti se sice nyní s gripeny připravují k ochraně Islandu (je na tom se stíhacím letectvem stejně jako trojice pobaltských států), analytici ale doporučují, aby se kvůli vývoji na Ukrajině změnily priority a gripeny se neposílaly na západní, nýbrž na východní hranici NATO.

A to tím spíše, že čeští piloti mají s ochranou vzdušného prostoru Pobaltí - a tím pádem i testovacích provokací ruského letectva - značné zkušenosti. "Právě v této chvíli by mohlo jít o silný a potřebný vzkaz Rusku, že své spojence nehodláme nechat na holičkách," myslí si například bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý.

Další varianty

Jedním z operačních prostorů pro české gripeny by ale mohlo být i například Rumunsko. Jeho technická úroveň a vycvičenost letectva se tomu ruskému nepřibližuje ani vzdáleně.

Nejde přitom o to, aby Češi, Poláci či Američané s ruským letectvem bojovali, ale byli v případě nutnosti schopni reagovat na jeho chování či provokace. A to právě v koordinaci s řídicími vzdušnými stanovišti AWACS přesně v duchu zásady: pokud překročíte hranice, tak narazíte.

Aby NATO vyslalo své pozemní či vzdušné jednotky přímo na Ukrajinu, ale kvůli další možné eskalaci krize nepřichází v úvahu.

SNĚŽKA a VĚRA

K posílení východní hranice Aliance může navíc Česko podle bezpečnostních expertů, které Aktuálně.cz oslovilo, nabídnout i výkonné monitorovací a sledovací prostředky SNĚŽKA, LOS či pasivní radary VĚRA. Vojenský technický ústav disponuje kromě toho bezpilotními letouny, které mohou rovněž zefektivnit nepropustnost, a tudíž i bezpečnost východních aliančních hranic.

Samotné Ukrajině by pak Česko mohlo po konzultacích s velením NATO poskytnout odborníky, kteří by zaškolili a vycvičili své partnery - například ukrajinskou pohraniční stráž - v ovládání zmíněných průzkumných a varovných prostředků. Ukrajinské armádě, ale i pohraniční stráži chybí právě tyto sofistikované obranné technologie.

Česká armáda se koneckonců podle všeho už v tuto chvíli zapojuje do sledovacích akcí NATO: osm jejích expertů je totiž včleněno do posádek letounů AWACS - ať již jako piloti, anebo operátoři.

autor: Jan Gazdík | 17. 4. 2014 16:15

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama