Praha - Stejnou metodu už použil exministr zdravotnictví David Rath: jakmile se na jeho úřad snesla kritika, zaplatil si jednoduše inzerát. V něm pak voličům vysvětlil, jak jsou věci „doopravdy“.
Nyní se Rathovou cestou vydal i současný šéf resortu Svatopluk Němeček. Také on reaguje na kritiku inzeráty. Inzerci ale neposílá do novin, pouští ji pacientům ve státních nemocnicích. Lidé ji mohou vidět na velkoplošných obrazovkách, když čekají na ošetření v ambulanci.
„Pacienti se o své zdravotní pomůcky nemusí bát. Každý pacient bude mít jistotu, že pro ulehčení jeho nemoci či stavu existuje zdravotnická pomůcka, za kterou není potřeba nic doplácet. V současné době tuto jistotu zdaleka každý pacient nemá,“ objevuje se například na obrazovkách v pražské Nemocnici Na Bulovce.
Pojišťovny zaplatí jen pětinu zdravotnických prostředků
Následuje výčet úspor, které Němeček plánovanou změnou zákona o zdravotnických prostředcích zajistí. Vyšplhají se až na šest miliard korun, tvrdí reklama. „Za ušetřené peníze bude možné nakoupit více kvalitních zdravotnických pomůcek,“ sděluje lidem ministr.
Šéf resortu tím reaguje na odpor, který způsobil jeho návrh zákona o zdravotnických prostředcích. Lékárníci, pacientské organizace i výrobci varovali, že se kvůli normě pacienti nedoplatí. Pokud návrh projde, pojišťovny už prý lidem uhradí jen základní variantu každého výrobku. Nic víc.
„V praxi to bude znamenat, že zatímco dnes pojišťovny pokrývají kolem osmdesáti procent všech předepsaných zdravotnických pomůcek, do budoucna to bude sotva pětina,“ kritizoval normu třeba Miroslav Palát z České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků.
Uvádíme informace na pravou míru
Podle ministerstva ale jen straší pacienty, informace je třeba uvést na pravou míru. „Chceme pacientům předat korektní sdělení o připravovaných změnách v oblasti zdravotnických pomůcek,“ potvrzuje účel placené reklamy mluvčí Němečkova úřadu Jan Štoll. Ministerstvo do videa přidalo i další pozitivní kroky, které už pro pacienty udělalo – třeba zrušení regulačních poplatků.
Video podle Štolla stálo 49 tisíc korun, na klíč ho pro úřad vytvořila ostravská firma Lion brand and story. „Ministerstvo jsme v minulosti sami oslovili,“ přiznává jednatel firmy Libor Schönwälder. Prezentace se promítají na 301 různých místech, většinou jde o zdravotnická zařízení. Provoz velkoplošných obrazovek, na nichž se informace ukazují, zase zajišťuje společnost Active Vision.
Nemocnice s Němečkovým videem problém nemají. „Pokud reklama neodporuje předem daným zásadám – její obsah není například rasistický –, nemocnice proti ní nic nemá,“ říká mluvčí pražské Bulovky Martin Šalek.
Může lidi mást
Naopak dalším politikům Němečkův postup vadí. A to nejen kvůli tomu, že utrácí veřejné peníze za reklamu na sebe sama. „Pacienti si také mohou vzkaz špatně přeložit a začít po lékařích vyžadovat něco, co jim vůbec nemohou dát. Zákon o zdravotnických prostředcích totiž ještě není schválený. Navíc ho provází řada problémů,“ upozorňuje lékařka a senátorka Alena Dernerová.
Lékaři a poslanci Jiřímu Štětinovi se zase nelíbí, že si Němeček dělá u pacientů „alibi“. „Je to jenom zdůvodnění loupežnických kroků, o kterých se píše v novinách. Zdravotnické prostředky jsou totiž často naopak předražené,“ zhodnotil Němečkovu reklamu Štětina.