Praha - Pokud se novým primátorem stane pražský volební lídr TOP 09 Zdeněk Tůma, nemohou si Pražané dělat naděje, že by se doprava v centru města vydala za trendy, které nastolují evropská velkoměsta jako Vídeň, Paříž nebo Londýn.
Exguvernér České národní banky a jeden z hlavních favoritů voleb v Praze sice chce voliče získat tím, že bude v kampani jezdit na kole, ale přitom rovnou říká, že české hlavní město není tím, kde by stálo za to tento druh městské dopravy významěnji rozvíjet.
"Cyklistický ráj z Prahy nikdy nebude. Podmínky jsou ve srovnání s jinými městy, třeba v Holandsku, nesrovnatelné," řekl Tůma v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Zároveň je skeptický i k dalším používaným způsobům, jak dostat z centra města automobily. Mýtné není jeho favoritem, spíše a zatím neurčitě spoléhá na vylepšení systému parkování.
Cyklisté, zapomeňte
A.cz: Jaká bude kampaň TOP 09 pro komunální volby?
Zůstanou zachovány některé prvky z parlamentních voleb, protože měly svůj vtip a půvab.
A.cz: To budete taky kormidlovat loď, jako to dělal Karel Schwarzenberg ve volebním klipu?
Myslel jsem spíš koncerty, kontaktní kampaň. Budu taky hodně jezdit na kole. Víc zatím neprozradím.
A.cz: Jezdit v Praze na kole vyžaduje místy odvahu...
Na kole jsem často jezdil i do České národní banky. Přestože mám cyklojízdu rád a snažím se kolo ve městě používat, je to trochu adrenalinová záležitost. Děti bych do toho nepustil, ty bych držel jen na cyklostezkách podél Vltavy.
A.cz: Když budete primátorem, máte šanci to změnit...
Nerad bych zklamal cyklisty, ale cyklistický ráj z Prahy nikdy nebude. Podmínky jsou ve srovnání s jinými městy, třeba v Holandsku, nesrovnatelné.
Mýtnému nefandím
A.cz: Současné vedení uvažovalo o zavedení mýtného, čímž by značné množství aut v centru ubylo...
Nechci říct definitivní ne, ale teď jsme k zavedení mýtného v Praze poměrně skeptičtí. Vím, že už existují studie, ale bez dobudování okruhu a záchytných parkovišť na okrajích prahy je obtížné mýtné zavést. Toho, aby aut bylo méně, lze přece dosáhnout i jinými způsoby, třeba změnami v systému parkování.
A.cz: Konkrétní návrh už máte?
Jednotlivé městské části si systém parkování upravují podle svého. My bychom rádi celý systém sjednotili. Například teď je to přátelské vůči rezidentům, ale pokud nechceme vytlačovat z centra drobné podnikatele, musíme najít možnost, aby tam mohli zaparkovat klienti i dodavatelé zboží.
Metro na Ruzyň není prioritou
A.cz: Měnil byste plány na stavbu metra? Plánuje se trasa A do Motola a v budoucnu i trasa D...
Zatím jsem to nezkoumal detailněji, nicméně co se dopravních staveb v Praze týče, chceme se podívat, jestli se to dá dělat levněji, a to platí i o metru.
A.cz: Byl byste pro dostavbu trasy A až na letiště?
Je příjemné mít komfortní přepravu na letiště, ale já to teď nemám jako prioritu jedna. Ta oblužnost dnes není špatná.