Poslanci chtějí speciální zákon kvůli jedné dálnici

Pavel Baroch
23. 7. 2008 14:19
Vláda se postavila proti
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Vláda Mirka Topolánka se postavila proti návrhu skupiny poslanců čtyř politických stran. Usilovali o zrychlení výstavby rychlostní silnice R35, která je souběžná s dálnicí D1, a má tak ulehčit této nejvytíženější komunikaci v zemi.

Poslanci navrhli, aby parlament schválil speciální zákon, který by autostrádu spojující Liberec s Lipníkem nad Bečvou na Přerovsku vyhlásil za veřejný zájem. To by ovšem znamenalo, že by lidem na trase plánované silnice vzal možnost, aby svůj majetek mohli účinně bránit u soudu. Zákon by totiž umožnil jejich pozemky a další nemovitosti vyvlastnit.

"Dálnice D1 je na konci svých schopností absorbovat provoz," obhajuje předlohu poslanec Radko Martínek z ČSSD, který je pod předlohou spolu s dalšími východočeskými zákonodárci podepsán. Tvrdí, že spoustu kamionů už nyní jezdí po plánované trase R35, čímž trpí obyvatelé obcí na silnici 1/35.

"Situace na současné silnici, kudy jezdí kamiony ze severní Moravy na Prahu, se stává neudržitelnou," tvrdí Martínek, podle něhož je vyvlastnění až krajní možnost.

Těžké stroje už u Valíku končí.
Těžké stroje už u Valíku končí. | Foto: Ondřej Besperát

Jako obchvat Plzně

Sdružení Zelený kruh a Ekologický právní servis Topolánkovu kabinetu vzkázala, aby předlohu zamítl. "Vláda by k poslaneckému návrhu zákona měla rozhodně zaujmout negativní stanovisko, tak jako to učinila u podobného návrhu o dálnici D3 nebo novele vyvlastňovacího zákona," uvádí se ve společném prohlášení obou organizací.

Podle sdružení není možné, aby na neschopnost úředníků kvalitně připravit a posléze nechat postavit silnici doplatili lidé, kteří u nové rychlostní komunikace bydlí a mají zde své majetky.

Vláda návrh skutečně zamítla, označila návrh za nesmyslný.

Zelený kruh a Ekologický právní servis připomněly, že obdobný zákon o obchvatu Plzně, který parlament schválil před sedmi lety, nebyl nikdy použit. Také proto, že se ho úředníci báli použít z obavy, že je zákon neústavní.

Na Krajském úřadě jej čekali zastupitelé, poslanci a senátoři. Tedy také jeho potencionální voliči.
Na Krajském úřadě jej čekali zastupitelé, poslanci a senátoři. Tedy také jeho potencionální voliči. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Klaus: Je to proti zdravému rozumu

Už pár měsíců poté, co parlament v květnu 2001 přijal zákon, který měl urychlit dokončení obchvatu Plzně, uvedl koordinátor stavby Petr Otásek, že stavaři postupují radši podle zavedených předpisů.

"Někteří odpůrci zákona o obchvatu deklarovali, že podají Ústavnímu soudu stížnost na některé paragrafy zákona," konstatoval Otásek. "Pokud by se stížností uspěli, pak by všechny procesní kroky provedené podle zákona o obchvatu byly neplatné a musely by se zopakovat podle platného stavebního zákona. Tím by se výstavba zpozdila o několik měsíců. Proto se domníváme, že je lepší postupovat podle stavebního zákona."

Zákon o obchvatu Plzně kritizoval i Václav Klaus, který byl tehdy za ODS předsedou sněmovny. Uvedl, že je proti zdravému rozumu.

"Kdybychom si chtěli zaplevelit naše zákonodárství kauzami o jednotlivých městech a případech, tak bychom skončili velmi špatně," prohlásil Klaus, který však nedokázal zabránit tomu, aby velká část poslanců ODS pro zákon také zvedla ruku.

 

Právě se děje

Další zprávy